Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
Juny
2021

Càritas celebra la setmana de Corpus amb una crida a ser «més poble» i construir una normalitat més justa i fraterna

Totes les parròquies de la diòcesi recolliran donatius el Dia de Caritat

Nota de premsa (01/06/2021).
El Dia de la Caritat, que enguany se celebra diumenge 6 de juny, i tota la setmana de Corpus, que acabem d’iniciar aquest dilluns, representen unes dates d’especial importància per a Càritas. És el moment de fer conèixer la resposta de l’entitat davant les situacions de pobresa i exclusió que pateixen moltes famílies del nostre entorn i és també una oportunitat per captar fons per als projectes d’acció social, en un any especialment complicat per a les persones més vulnerables.
Per això, Càritas llança una crida conjunta en forma de campanya, amb l’objectiu de fer reaccionar la societat i aconseguir que s'impliqui a través de donatius que es recolliran a totes les parròquies de la diòcesi aquest diumenge 6 de juny, Dia de la Caritat.
A Càritas, ens agrada pensar que vivim en el poble més gran del món, on hi conviuen més de 7.000 milions de veïns i veïnes que es coneixen i s’ajuden. Aquest és el missatge principal de la Campanya de Corpus d'enguany, que porta per lema “Siguem més poble”.
Aquest context extraordinari de pandèmia i de crisi que afecta totes les dimensions de la vida humana ens ha situat en un altre lloc comú: el de la fragilitat, la petitesa, la impotència i la necessitat. Això ens fa plantejar precisament una pregunta: què passaria si fóssim més poble?
Ara és moment de sembrar la proximitat i la disponibilitat. A Càritas, no volem tornar a la normalitat d’abans; considerem que ens trobem davant una oportunitat única per construir una normalitat nova, més justa i fraterna. Comptem amb un voluntariat extraordinari i uns equips que no paren de treballar a tota la diòcesi, però necessitem també la col·laboració de tota la societat.
És el moment de fer arribar el nostre missatge a tothom: #SiguemMésPoble.

Un any marcat per la pandèmia, un futur marcat per l’esperança

Després d'aquest llarg període dominat per l'adversitat de la malaltia i la inseguretat, pel dolor de la pèrdua i la soledat, hem de ser-hi més que mai. Per això, la celebració del Dia de Caritat d'aquest 2021 ens ha de servir per recordar que hem de donar la mà, que és important fer petits grans gestos quotidians. Hem de recordar que cal participar i que és bo intervenir en les dinàmiques socials que generen compromís pel bé comú.
El 2020 ha sigut un any fortament marcat per l'impacte d'una pandèmia sanitària que ens ha obligat a multiplicar els esforços humans i econòmics per atendre a un nombre creixent de famílies que s'han vist en una situació d’extrema vulnerabilitat per l'efecte de la profunda crisi social derivada de la COVID-19.
Per una banda, les dificultats d'accés al món laboral, l'increment de la precarietat i inestabilitat en el sector persisteixen. També augmenten el nombre de llars sense ingressos i en situació de pobresa. Es constaten les múltiples vulneracions que hi ha referent al dret a l'habitatge, on el sistema de garanties brinda poca protecció a les famílies que més ho necessiten.
Per altra, la bretxa digital eixampla l'exclusió. Moltes famílies no se senten prou capacitats per a donar suport a la realització de tasques escolars, ja sigui perquè no disposen dels medis o bé perquè no tenen el coneixement necessari per desenvolupar-se en aquest àmbit.
També ha aparegut la fatiga, que deixa empremta a la salut de moltes persones. Emocionalment estem tocats. Es nota l’esgotament i el sentiment de solitud. La vulnerabilitat social evidenciada en aquesta crisi també posa de manifest els escassos recursos que existeixen per afavorir l’atenció en els domicilis, fet que genera certa desprotecció de la gent gran i dels que en tenen cura. A més a més, les famílies en situació d'exclusió estan perdent xarxes de suport. Tot i que les relacions amb l’entorn més proper s'han enfortit i són més estretes, la capacitat de suport material d'aquestes xarxes és cada vegada menor.
Davant d’aquesta colpidora realitat, Càritas s’ha adaptat a conviure amb la pandèmia i ha desenvolupat tota mena d'ajustos per poder seguir acompanyant, acollint i estant. És per això que Càritas et convida a ser més poble, a teixir vincles i a ser comunitat.

Ens hem de donar un cop de mà!

Comptem amb tu!

Obra la primera botiga de Moda Re- a Girona

Moda Re-, que és la botiga de roba de Càritas Diocesana de Girona gestionada per la cooperativa Avancem Santa Clara, ha obert les portes al centre de Girona, al carrer Maluquer Salvador. Aquest establiment s’emmarca en el projecte Moda Re, que es basa en l’economia circular i que té en compte les persones i el medi ambient. D’una banda, la venda de roba de segona mà allarga la vida útil de la roba de vestir i d’altra, proporciona feina amb condicions laborals dignes a persones en risc d’exclusió.

La botiga, situada a l’eix comercial del centre de la ciutat, es nodreix de gènere de segona mà de qualitat. L'objectiu és oferir un molt bon producte a un preu assequible i inserir laboralment persones vulnerables, sobretot dones. Les treballadores tenen l’oportunitat d’aconseguir una feina estable i digna i formar part d’una iniciativa solidària que aposta per una moda ètica i sostenible.

Actualment, la cadena compta amb 21 punts de venda a tot l’estat. La botiga establerta a Girona vol trencar amb els estereotips dels establiments de segona mà i entre tot el seu ventall d’opcions ofereix peces outlet cedides per algunes de les principals marques de moda.

L'establiment s’emmarca dins del Projecte Singular Botigues Responsables per a la Recuperació - Roba@d9, en el que també participen, a més de la cooperativa  Avancem Santa Clara, dues altres entitats com són Formació i Treball i Actua. El projecte està promogut per la direcció general d’Economia Social de la Generalitat i compta amb el finançament del Ministeri de Treball i Economia Social. A Girona, l’obertura de la botiga també ha rebut el suport econòmic d’Inditex.

Ja l’has visitat?

Et deixem les seves xarxes!

Càritas Diocesana de Girona presenta la memòria de l'acció social 2020

Càritas Diocesana Girona va atendre 29.915 persones durant el 2020, una xifra que representa un increment global del 21,8% respecte l’any anterior. Fins a 68.004 persones, un 8% del total de la població de la demarcació de Girona, s’ha beneficiat d’algun dels projectes de l’entitat. L’atenció de necessitats bàsiques, sobretot l’entrega d’aliments, va créixer fins un 43,1% i l’atenció socioeducativa a infants i joves un 18,2%. Aquestes són algunes de les dades destacades durant la presentació de la memòria 2020 de l’entitat, celebrada aquest matí a Girona, amb les intervencions del bisbe Francesc Pardo, Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, Martí Batllori, secretari general i Caye Gómez, responsable d’anàlisi social. El bisbe Francesc Pardo ha donat la benvinguda a l’acte i ha animat a “encarar el 2021 amb il·lusió, coratge i esperança, enfocades a l’acompanyament a les persones que més estan patint”. Per primera vegada, Càritas Diocesana de Girona publica la memòria en versió web, que ja es pot consultar a https://memoria2020.caritasgirona.cat/.

Durant el 2020, Càritas ha desenvolupat 46 projectes d’acció social de 8 programes diferents, en 348 punts de servei arreu de la diòcesi de Girona, gràcies a l’esforç de 52 equips locals formats per 2.641 persones voluntàries i 132 professionals. Tot i que bona part del voluntariat formava part de col·lectius de risc i va haver d’adaptar les seves tasques habituals per complir  les mesures contra la propagació del virus, fins a 590 persones voluntàries van mantenir-se actives en els serveis essencials de l’entitat a primera línia per garantir la resposta a la crisi social provocada per la pandèmia. Més de 300 d'aquestes persones eren de nova incorporació. L'entitat també ha comptat amb el compromís de 2.142 socis i donants, una dada que representa un increment del 31,6%, i 743 entitats i empreses col·laboradores del programa Entitats amb Cor, un 15,7% més respecte de l’any anterior. Aquestes xifres confirmen una “onada de solidaritat sense precedents”, segons Dolors Puigdevall, que ha permès “donar una primera resposta de contenció a l’impacte de la pandèmia a les famílies més vulnerables”. Durant l’any també s’han celebrat actes innovadors com el primer sopar virtual, amb Joan Roca, entre d’altres iniciatives, que han permès fidelitzar el compromís i captar fons de la base social de l’entitat.

Les xifres de cada programaLes xifres d’atenció varien segons cada programa i projecte per l’impacte desigual de la pandèmia. La cobertura de necessitats bàsiques, per exemple, representa l’augment més notable en el nombre de persones ateses, sobretot per l’entrega d’aliments a 18.891 persones arreu de la diòcesi. Alguns d’aquests centres han hagut de canviar d’instal·lacions i ampliar torns per poder fer front al fort augment de la demanda, com el cas de Lloret de Mar, molt afectat per l’aturada de l’economia vinculada al turisme. La inversió econòmica en ajudes directes a les famílies ha crescut un 44,8% respecte a l’any passat i ja se situa en 2.036.840€.

Pel que fa els projectes d’acompanyament a les persones grans, l’impacte del virus i les mesures decretades per evitar-ne la propagació n’han afectat el funcionament habitual de manera dràstica. El nombre total de persones grans acompanyades s’ha reduït un 21,7% i ha estat de 792 persones. Les visites del voluntariat jove a les residències es va haver d’aturar en sec i en molts casos es van adaptar i reconvertir en acompanyament telemàtic, des dels mesos més durs del confinament. Amb tot, fins a 542 persones grans han mantingut contacte amb el voluntariat de l’entitat i 250 més han rebut acompanyament per evitar l’aïllament i la solitud no volguda.

Els tallers d’acollida de la llengua i de l’entorn cultural per a persones nouvingudes han vist créixer fins un 28% el nombre de persones ateses i s’han adaptat a la formació telemàtica, un increment que Càritas relaciona amb la necessitat de poder-se comunicar amb l’entorn, serveis de salut, centres escolars, etc. Els projectes d’atenció socioeducativa a infants, joves i famílies vulnerables, tot i l’aturada presencial durant el primer confinament, han augmentat un 18,2% les atencions i han permès acompanyar 1.210 infants i joves, per evitar la desigualtat escolar, a través de l’adaptació telemàtica i presencial de les activitats, la lluita contra la bretxa digital o les eines de suport i el contacte amb les famílies.

La crisi provocada per la pandèmia ha dificultat encara més l’accés a l’habitatge, una de les preocupacions principals de Càritas durant els darrers anys. L’entitat ha destinat 813.00€ a sis projectes relacionats amb l’habitatge, com els pisos d’acollida temporal, recursos residencials integrals per a joves no acompanyats o accions per a les persones sense llar al carrer, que han permès atendre fins a 146 persones en el seu global. El 14,7% de les persones ateses viu en habitatges ocupats.

La limitació dels aforaments ha fet reduir el nombre de formacions i xerrades sobre assessorament jurídic en més d’un 50% i el nombre de persones acompanyades ha caigut un 23,1% en aquest àmbit. Tanmateix, l’entitat ha patit una forta demanda de les consultes relacionades amb els tràmits telemàtics amb les administracions. Durant els mesos més durs de la pandèmia i l’aturada en sec de l’economia i de la contractació, els projectes d’orientació sociolaboral han vist caure el nombre de persones ateses fins un 18,6%, unes 1.182 persones. Malgrat tot, Càritas va poder inserir 30 persones en risc d’exclusió en empreses de serveis essencials durant el confinament. Dolors Puigdevall ha insistit precisament en la necessitat d’enfortir els projectes d’orientació sociolaboral i d’inserció per “evitar s’allarguin les seqüeles socials de la pandèmia, en un moment on veiem com la crisi sanitària comença a retrocedir”. Puigdevall ha afirmat que "la immunitat de grup contra la pobresa i l'exclusió social només l'aconseguirem amb la implicació de tothom".

Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, ha mantingut 90 llocs de treball d’inserció que han permès contractar fins a 146 persones durant el 2020 en les diverses línies d’activitat de l’empresa. La planta de bicicletes de Vilablareix ha continuat l’activitat amb 67.219 bicicletes muntades i els projectes de reciclatge han recuperat 379 tones de roba i 2 tones de llibres. Fins a 22 persones han trobat feina al mercat laboral ordinari després del pas per l’empresa d’inserció.

El perfil de les persones ateses per Càritas

Una de cada cinc llars ateses no compta amb cap ingrés econòmic a final de mes. Un 67,2% de les famílies demana ajuda als serveis socials i creix un 7% l’atenció a joves d’entre 18 i 29 anys. Un 8% del total de les famílies són monoparentals. Cau un 10% el nombre de famílies que viu de lloguer i s'incrementen en un 4% les que ho fan en una habitació de relloguer i, sobretot, l’ocupació, que creix gairebé 7 punts i se situa en un 14,7% del total de persones ateses.

Les xifres econòmiques

Durant el 2020, Càritas Diocesana de Girona va destinar més de 9.229.040€ a totes les seves activitats. Les fonts privades van representar el 44,18% dels recursos gestionats, gràcies a la solidaritat i el compromís de persones, empreses i entitats. El 88,17% dels recursos es van destinar directament als projectes d’acció social i la resta de recursos a la gestió, voluntariat, comunicació i captació.

Nous acompanyaments des dels Itineraris Integrals d'Inserció

Aconseguir una feina pot arribar a semblar un privilegi i no un dret. Per poder accedir al mercat laboral, obtenir ingressos i construir un projecte de vida s'han de saltar molts entrebancs. Les persones que acompanyem, a més, sovint compten amb dificultats afegides, com els tràmits per a la regularització administrativa, manca de formació o fins i tot desconeixement  de la llengua i de l’entorn.

Des de Càritas Diocesana de Girona lluitem per les oportunitats laborals de les persones que es troben en risc d'exclusió social. Ho fem amb la col·laboració del Fons Social Europeu, 'El FSE invierte en tu futuro', de la Unió Europea, la Fundació "la Caixa" i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya.

L'objectiu del projecte Itineraris Integrals d’Inserció és millorar l'ocupabilitat de les persones ateses per Càritas i treballar per un accés en igualtat de condicions al mercat laboral.  Els equips professionals d’aquest acullen, acompanyen, orienten i assessoren de forma personalitzada, les persones que s’adrecen a Càritas per accedir a una feina. També es treballa per millorar competències transversals, com per exemple la comunicació o coneixements de l’entorn digital.

Amb el suport de:

2021

Càritas i Justícia i Pau reclamen un nou contracte social que posi fre a la pandèmia de la desigualtat

Nota de premsa (30/04/2021). Càritas Diocesana de Girona i Justícia i Pau a Girona, amb motiu del Dia mundial del treball i la solemnitat de sant Josep obrer, patró dels treballadors i les treballadores, destaquen que en un any extraordinàriament marcat pel greu impacte de la pandèmia en el conjunt de la societat i en el món del treball, els efectes han estat especialment accentuats en les persones més vulnerables.

Els efectes de la crisi

Aquesta crisi ha posat en relleu la necessitat d'un canvi de sistema productiu, basat en treballs que aportin valor, subjectes d'unes condicions laborals dignes, i on les persones estiguin en el centre. Volem destacar la importància de la feina com a activitat humana que fa créixer la dignitat de cada persona i de les seves famílies. Amb el treball cuidem a el conjunt de la societat i al planeta.

La pandèmia ha accelerat els processos que debiliten el dret al treball, i empobreixen, precaritzen i descarten a milions de treballadores i treballadors, principalment dones i joves. S'han destruït milers de llocs de treball i molts dels ERTO s'han resolt, finalment, en acomiadaments. I les mesures de protecció social dissenyada per pal·liar els efectes de la crisi no ha arribat a les persones que més ho necessiten, ni el subsidi temporal previst per a les treballadores de la llar o l'ingrés mínim vital. A més, la pobresa es dispara entre la població migrant en situació administrativa irregular, on la desocupació i l'economia informal són majoritaris, sense possibilitat d'accés a sistema de protecció.

Una oportunitat per posar al centre les persones i no el lucre

En aquesta situació cal ser molt beligerants en l’adopció de mesures per aconseguir que el treball decent sigui una realitat i permeti mantenir una vida digna i una protecció social que arribi a totes les persones que ho necessiten. Malauradament, determinats interessos econòmics de grans monopolis aprofiten la crisi com una oportunitat lucrativa i no com una oportunitat per a construir una societat més justa i equitativa que posi la persona al centre.

Una bretxa que és un autèntic mur

En aquests moments en que les connexions telemàtiques s’han generalitzat, la precarietat en la connexió a internet, en l’accés a dispositius o la manca de coneixements tecnològics, agreuja per un costat les dificultats que s’estan donant en la relació telemàtica amb les administracions i els consegüents obstacles a l’accés a gestions i prestacions socials, però per altra banda també té conseqüències en l’àmbit de la formació o de l’accés a oportunitats laborals.

És necessari que no es demori un pla de xoc contra la bretxa digital, que tingui en compte les la necessitat de les eines tecnològiques per múltiples gestions vitals en l’àmbit personal i d’accés al treball, i que tendeixi a escurçar la bretxa i impedeixi que sigui el mur que avui troben moltes famílies.

Reivindiquem un nou contracte social postpandèmia que posi el focus en la desigualtat

Les dues entitats demanen en aquest primer de maig de forma urgent promoure un diàleg amb tota la comunitat política, societat i institucions per configurar un nou contracte social basat en la centralitat de la persona, el treball decent i la cura de la planeta, que posi el focus en frenar urgentment a la pandèmia de la desigualtat i en la necessària reducció de les diferències entre rendes altes i rendes baixes.

Cal un nou contracte social on l’economia social tingui reconegut un paper fonamental, i on es fomentin les empreses d’inserció com a eines d’acompanyament i inserció a persones en situació de vulnerabilitat.

També cal un treball amb drets, segur, lliure, creatiu, participatiu i solidari en qualsevol relació laboral i per a tothom, sense distinció d'edat, sexe o procedència i garantir mesures de protecció social per les persones aturades o precaritzades, així com aconseguir el reconeixement social i laboral i condicions laborals dignes per les ocupacions essencials per a la vida. També és un repte urgent l’impuls de la incorporació del jovent al mercat laboral en una societat colpejada per una crisi sanitària social i econòmica creant oportunitats reals d'accés a la feina digne.

Les entitats reclamen en aquest 1r de Maig amb el papa Francesc “Ara més mai: Cap jove, cap persona, cap família sense treball decent”

Acció de Càritas en l’àmbit laboral al 2020

Malgrat l'estat d'alarma i la pandèmia Càritas Diocesana de Girona ha atès durant el 2020 en temes d’ocupació més de 900 persones i quasi un 25% ha trobat feina. Tanmateix, la majoria dels contractes als quals s’ha pogut accedir són contractes curts, i han estat majoritàriament en el sector serveis, com ara neteja, comerç o transport, en el sector industrial, principalment alimentari o en el sector sanitari, en feines de neteja i tasques de cura.

Arriba una nova edició del DANSEM per Càritas

Un bon grup d’escoles de dansa de Girona i Salt organitzen una nova edició del DANSEM, un espectacle a benefici dels projectes de Càritas, que combina actuacions de grups d'edats i estils molt diversos amb una passió compartida: el ball. L'any passat, a causa de la COVID-19, no es va poder celebrar la funció de Girona, però enguany les persones participants esperen amb moltes ganes i il·lusió aquesta nova edició, que se celebrarà seguint totes les mesures de seguretat, amb un aforament limitat al 50%.

Després d’un any de restriccions i de no poder entrenar de manera presencial ni mantenir contacte físic, el DANSEM d'aquest any suposarà una oportunitat molt especial per a les escoles, i totes les persones, tant amateurs com professionals, vinculades a la dansa, que desitgen més que mai poder compartir el seu art amb el públic.

El DANSEM és una exhibició de ball, però també una iniciativa solidària que permet recaptar fons per als projectes de Càritas destinats a donar resposta a la crisi sociosanitària provocada per la pandèmia. El DANSEM és una oportunitat per gaudir de la cultura generada als nostres barris i, alhora, contribuir a la lluita contra l’exclusió social.

La primera funció serà el 24 d'abril a dos quarts de vuit del vespre al Teatre de Salt, i l'edició tancarà les portes l'11 de juliol al Teatre El Canal de Salt amb la celebració de dues sessions.

Neix un nou espai comunitari a Lloret de Mar

El passat 15 d’abril es va inaugurar el nou Espai amb Cor de Lloret de Mar amb la presència l’alcalde del municipi, Jaume Dulsat i Rodríguez, acompanyat per una representació de l’equip local i la directora, Dolors Puigdevall.

Aquest Espai amb Cor, el segon que s’impulsa a la diòcesi, té per objectiu dinamitzar l'acció comunitària de l’entorn i oferir un espai multifuncional per a participants i voluntariat per tal de donar eines d'empoderament a les persones que les necessiten.

Dins d’aquest espai hi ha també el servei de Rober, que serà gestionat per 12 persones voluntàries. Aquesta iniciativa contribueix a enfortir el consum responsable, i és un primer punt de trobada i d’atenció a les persones més vulnerables. Lucia Echegoyen, presidenta a Lloret: “el nou espai és la imatge de participació de tot el poble, és dignificar els participants que venen al servei, per curiositat, o bé, per necessitat”.

L’Espai amb Cor, que neix amb el suport de l’Ajuntament de Lloret de Mar i el programa Benestar i Comunitat de Dipsalut, servirà per teixir vincles entre persones i per fer conèixer i desenvolupar els recursos de l'entorn. Aquesta botiga, amb roba i complements de segona mà, també gaudeix d’un altell, on hi ha el magatzem. A més, aquest equipament compta amb una sala on poder fer trobades, tallers i formacions, per així acompanyar el desenvolupament integral de totes les persones que s'hi adrecin.

El nou Espai amb Cor es troba al Carrer Sènia del Rabic a l'edifici del Mercat Municipal.
2021

Palafrugell reconeix amb la Medalla d'honor del municipi el paper del voluntariat durant la pandèmia

La COVID-19 ho ha posat tot cap per avall, però també ha aconseguit treure el millor de nosaltres. Davant les necessitats sanitàries, socials i econòmiques que han sorgit al llarg de la pandèmia, diversos col·lectius han posat el seu granet de sorra perquè les persones afectades tinguessin amb qui comptar, sobretot les més vulnerables. Per aquesta raó, i com a reconeixement a aquesta tasca solidària, l'Ajuntament de Palafrugell va atorgar-nos el passat dissabte 10 d'abril la màxima distinció protocol·lària del municipi, la Medalla d'Honor de la Vila.

Càritas va ser una de les entitats reconegudes, juntament amb Protecció Civil, Creu Roja, el personal del Centre d'Atenció Primària, el personal de l'Asil, tot el personal del Patronat Palafrugell Gent Gran, tot el voluntariat que hi han participat d'alguna manera desinteressada, l'àrea de Benestar Social de l'Ajuntament i la Policia Local.

Per raons sanitàries, a l'acte només hi van poder participar representants de les entitats homenatjades i les autoritats del municipi. La resta de persones interessades van poder seguir l'esdeveniment de manera digital des del web de l'Ajuntament de Palafrugell. Marissa Grassot, presidenta a Palafrugell, acompanyada per Dolors Puigdevall i una representació del voluntariat, va intervenir en nom de l’entitat i va fer especial esment al fet que la pandèmia ha fet brullar el treball conjunt de tots els agents socials del poble, però "s'ha de continuar", va dir amb insistència.

L’acte va servir per recordar les víctimes de la COVID-19, homenatjades amb la instal·lació d'una placa commemorativa al municipi, que es va destapar aquell mateix dia i que quedarà instal·lada de forma permanent.

El voluntariat d’arreu de la diòcesi ha estat clau en la resposta de Càritas durant la pandèmia i aquest és un reconeixement que podem fer extensiu a tots els equips.

Recupereu el vídeo de l'acte

Març
2021

Càritas i Justícia i Pau ofereixen un webinar per promoure les propostes econòmiques del papa Francesc

“L’Economia de Francesc: propostes per a un canvi radical del sistema econòmic, a debat” és el títol del webinar que han organitzat Càritas Diocesana i Justícia i Pau i que s’ha celebrat aquest dimecres al vespre. L’acte, 100% en línia, ha comptat amb la participació d’Eduard Ibáñez, autor del llibre L’Economia de Francesc (Editorial Claret), Josep Vicenç, economista, i Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, a més d’un seguit d’intervencions destacades en el debat posterior.

Albert Quintana, des de Justícia i Pau Girona, ha iniciat el webinar amb un record per a Mons. Oscar Romero, assassinat ara fa 41 anys a Hondures, i patró de Càritas, i ha fet una introducció a la temàtica de l’acte, que no s’ha centrat tan sols en el llibre, sinó en les propostes econòmiques que promou el papa Francesc. Unes propostes que han de suposar, segons Quintana, un canvi radical de l’actual sistema econòmic, des de la perspectiva dels pobres de l’evangeli. Ja que aquesta economia que porta a l'exclusió, a la desigualtat i a la depredació, és una “economia que mata” en paraules del mateix papa Francesc.

Eduard Ibáñez, autor del llibre, s’ha declarat “compilador”, més que autor del llibre, en la mesura que “presenta d’una manera endreçada i ordenada la visió del papa Francesc”, que el situa en un context més ampli i el defineix com a continuador de la tradició de la doctrina social de l’Església. Ha recordat que el llibre s’emmarca en una col·lecció que pretén presentar d’una manera assequible per al gran públic el pensament cristià per reformular l'economia. Sobre el títol del llibre, Ibáñez ha afirmat que l’economia de Francesc és una iniciativa que vol aplegar joves de tot el món interessats en l’economia perquè la repensin per fer-la més humana i superar el model actual, que és “una economia que exclou i que mata”. Aquesta convocatòria del papa, ha afirmat, s’havia de traduir en una trobada presencial, però ha esdevingut tot un procés, una xarxa de joves a nivell mundial amb grups de treball amb molts perfils, que estan creant iniciatives per reformular l’economia. També a Catalunya hi ha grups de treball, ha assegurat. El títol, segons Ibáñez, fa referència a Sant Francesc d'Assís, el paradigma de l’economia de l’Evangeli, una economia basada en la fraternitat i com ens considerem universalment germans i com podem satisfer les necessitats de tothom. Assis és també l’inspirador del nom del papa i és darrere de tots els seus textos, ha recordat Ibáñez, i assegurat que Francesc parteix de la realitat, i no des dels grans principis i que il·lumina aquesta realitat que veu, a través de l’Evangeli. Ibáñez ha explicat que el llibre intenta desxifrar aquest pensament i extreure’n les propostes econòmiques més concretes, i ha lamentat que alguns cristians es queixin i protestin perquè el papa opini d’economia. Però Ibáñez reafirma que parlar d’economia ha de ser un deure

per a l’Església, perquè el seu objectiu és il·luminar la vida a través del regne de Déu. Per tant, diu, “és lògic que l’Església es preocupi per l’economia i per la Pau. “El papa proposa capgirar l’economia per posar-la al servei del bé comú, perquè actualment només està al servei del guany, l’acumulació i el benefici propi”, afirma. “Ens cal potenciar el desenvolupament humà integral, no només el creixement i el guany” i ha afegit: “cal una economia basada en la fraternitat”. Planteja també “ecologia integral”, com una forma de la fraternitat, que reconeix la natura com a germana, en la mateixa línia del bé comú.

Josep Vicenç, economista, ha citat Gandhi per iniciar la seva intervenció i recordar que hi ha recursos per a tothom, però no suficients per aquells que en volen sense fi. Ha parlat del “bon govern” i l’ha comparat amb el joc LEGO que significa “jugar bé”, en forma de metàfora per explicar que els governs “no juguen bé” l’economia i no defensen els interessos comuns. Vicenç ha assenyalat amb més metàfores que hi ha innovacions que perjudiquen innovacions anteriors, com les pinces de plàstic respecte a les de fusta, o les assecadores respecte del poder mateix del sol i ha recordat que les finances haurien de tenir aquesta funció: recuperar el que va bé per al bé comú.

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, ha convidat a llegir el llibre i ha recordat una de les reflexions que hi és present: “la cura de la fragilitat apunta un nou estil de vida”. I en aquest sentit, posa en valor les empreses d’inserció, com Ecosol, “que operen dins del mercat, però que cerquen altres objectius, com per exemple, que el màxim nombre de persones tinguin una feina digna i que no siguin considerades només una força de treball”. Puigdevall també ha remarcat la importància del treball en xarxa entre les empreses socials, “perquè totes cerquen els mateixos objectius”, així com la responsabilitat social de la resta d’empreses i entitats. “Tenir cura de la fragilitat és també crear una cadena de formació per orientar les persones en el món laboral i acompanyar-les en la inserció laboral”, ha dit i “cap administració ni cap entitat pot tenir cura de la fragilitat de manera aïllada”, ha afegit. “Ens hem de preguntar qui es troba en la màxima fragilitat en cada moment i acompanyar precisament aquestes persones”, ha assegurat.

Després de les aportacions inicials, el debat va incloure un seguit d’ intervencions per tal de destacar i concretar les diverses propostes, des de senyalar l’aportació responsable dels empresaris, a la responsabilitat social en l’economia i a l’educació ètica en tots els camps. També van posar de relleu la importància de l’habitatge per a una vida digna, la necessitat de reduir la nostra petjada ecològica, el paper del treball com a principal factor d'inserció i el plantejament d’una renda bàsica.
Març
2021

Càritas qualifica “d’escàndol” la inacció d’Endesa amb els talls de llum a Font de la Pólvora i exigeix una solució immediata a les administracions

Càritas denuncia que continuen els talls de llum diaris indiscriminats al barri de Font de la Pólvora de Girona i que no s’ha trobat una solució a una greu situació que ja fa 7 anys que dura i que s’ha mantingut tot l’hivern.

L’entitat constata que famílies del barri segueixen veient com s’interromp diàriament la seva rutina i no poden mantenir la seves activitats amb normalitat. L’entitat alerta que amb aquestes condicions no es poden realitzar gestions vitals i necessàries, com escalfar l’habitatge en ple hivern o endollar un ventilador a l’estiu i que s’estan donant situacions de persones malaltes que no poden endollar l'oxigen per poder respirar durant la nit, que no poden mantenir els medicaments a la nevera, que han d’utilitzar butà per poder cuinar un plat calent, o que han hagut de comprar generadors de benzina amb el risc que comporten. També és habitual que les famílies hagin d’estar pendents dels talls per a la higiene personal o per rentar la roba, carregar el mòbil o que els infants hagin de fer els deures amb una espelma com a única font d’il·luminació. Si l’impacte és greu en les persones adultes, l’afectació s’agreuja especialment en els infants i es fa del tot insostenible, afirma l’entitat.

Vulneració de drets humans

Càritas denuncia que els talls constants, que impedeixen a les famílies el desenvolupament amb normalitat de les seves activitats vitals, suposen una greu vulneració de drets humans i afirma que són un clar incompliment de les obligacions que tenen les administracions públiques de vetllar pels drets de les persones i dels infants, d’acord amb el Pacte Internacional dels Drets Econòmics, Socials i Culturals, que reconeix el dret a un habitatge digne, segur i adequat, i també de la Convenció dels drets dels infants de Nacions Unides, que reconeix el dret a un nivell de vida adequat pel desenvolupament físic, mental, espiritual, moral i social. Aquestes normes internacionals, vigents avui a l’Estat, obliguen les administracions públiques a actuar per evitar la vulneració dels drets. I es constata en el dia a dia que la falta constant d’electricitat no només viola el dret de les persones i dels infants a un habitatge adequat, sinó que té un impacte molt greu a altres drets, com el dret a la salut, a l’alimentació o a l’educació.

Inacció d’Endesa i de les Administracions

Càritas recorda que aquesta greu situació va ser traslladada pels veïns i veïnes al Parlament de Catalunya, que va aprovar una resolució el passat 12 de novembre del 2020, en la que demanava al Govern la garantia del subministrament, la publicació d’una auditoria sobre l’estat de la xarxa, una taula de treball conjunta al barri i l’inici dels tràmits per denunciar Endesa, però a data d’avui encara no s’han complert els requeriments del Parlament.

L’entitat alerta que l’actuació de la companyia, que manté una xarxa elèctrica clarament insuficient i obsoleta, és un clar menyspreu per a les famílies del barri i genera una situació de discriminació i d’aïllament. A més, Càritas denuncia que les administracions no estan aconseguint protegir els drets humans més bàsics de les famílies del barri, perquè entén que les qüestions tècniques les ha de resoldre Endesa i que les administracions han d'assegurar de forma immediata i contundent que es garanteixi el subministrament a totes les famílies. Amb independència de les excuses i argumentacions que ofereix la companyia, el cert és que avui moltes persones aniran a dormir altre cop sense llum a casa.

Càritas veu inadmisible que s'assumeixi el discurs de la companyia, que vincula de manera confusa i indiscriminada l’absència de subministrament amb el cultiu de plantes de marihuana o el frau elèctric, qüestions que han de ser resoltes sense perjudicar la resta de famílies. Càritas exigeix el compliment de l’obligació que el subministrament de llum arribi a les famílies del barri amb tota normalitat, i no excusar-se en uns estereotips que reprodueixen un patró discriminatori, que vincula les accions d’unes poques persones a tot un grup. L'entitat demana aturar la difusió de missatges discriminatoris.

Urgeix la reunió de la taula de treball

Càritas reclama que es convoqui la taula de treball, després de quatre mesos de la resolució del Parlament, i que inclogui la presència de la companyia subministradora, les administracions i les famílies afectades, i fa una crida perquè es fixi data urgent per a la primera reunió de la taula de treball per tal que, amb la participació de veïns i veïnes, es faci seguiment i es fixin per escrit els compromisos i deures de les parts, amb un calendari concret d’actuacions. Càritas recolza en aquest sentit les reivindicacions i el treball que l’Associació de Veïns de Font de la Pólvora està duent a terme per tal de trobar solucions a aquest assumpte.

Històric de notícies