MENÚ
Home >> Diem >> Notícies

Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
23
Març
2021

Justícia i Pau i Càritas ofereixen el webinar: 'L'economia de Francesc'

Justícia i Pau Girona i Càritas Diocesana de Girona han organitzat un webinar obert i gratuït titulat 'L'Economia de Francesc. Propostes per a un canvi radical del sistema econòmic, a debat' per aquest dimecres, 24 de març, a les 19h.

El webinar comptarà amb les intervencions d'Eduard Ibáñez, advocat i autor del llibre L'Economia de Francesc, l'economista i membre de l'equip de Justícia i Pau Girona Josep Vicenç, i la directora de Càritas Diocesana de Girona, Dolors Puigdevall.

Enllaç Zoom
18
Març
2021

Un record per a Joan Maseller, participant del projecte Grans Experts

L’equip del programa d’Acompanyament a les Persones Grans de Càritas Diocesana de Girona dedica un text a Joan Maseller, participant del projecte Grans Experts, que ens ha deixat recentment.

«Joan, recorda que demà has de dur la guitarra, que tenim bolo!». Aquesta era una de les frases que més havíem dit a en Joan, el ferrer de tall de tota la vida al barri de Pedret de Girona, estimat per tots els veïns i veïnes. «Vols dir que em sortirà bé? Hauré d’assajar!», deia. I aquella nit, en Joan assajava les havaneres que havia tocat des de que tenia 20 anys, en diversos grups i formacions, perquè volia fer-ho bé una altra vegada. Ara, amb 87 anys, tenia un públic molt especial: un grup d’infants de primària que l’esperava a l’aula per sentir-lo tocar però també per escoltar en detall la seva experiència de vida fascinant. En Joan els explicava que de petit l’havien enviat a viure al camp, que havia après l’ofici de ferrer de tall, la seva forma de viure durant molts anys, i com va aprendre a tocar gairebé tots els instruments de corda que es toquen a les tunes. Parlar d’en Joan Maseller és parlar de tendresa i humilitat.

Des de 2013 en Joan ha estat vinculat al projecte Grans Experts de Càritas Girona, que se centra en posar en valor les experiències de vida de persones grans als centres educatius. En Joan ho feia amb il·lusió i amb els nervis impropis d’algú que s’havia passat molts anys tocant en concerts arreu. La seva història de vida, explicada en primera persona, fascinava sempre els infants que l’escoltaven embadalits, des de l’inicial descripció de la vida de postguerra, fins al reslat de superació, aprenentatges i passió. En Joan els explicava que gràcies al fet que havia trobat el que més l’apassionava -ser músic-, podia treballar del que li havia tocat: ferrer de tall. L’anècdota que més agradava als infants era quan els deia que havia fabricat un cotxe amb una banyera, o que havia posat un motor de tallagespa a una motocicleta, que es poden visitar al Museu de Carros i Eines del Camp de Valls. Però la part més emotiva sempre era al final de la sessió, quan els infants onejaven un mocador blanc mentre escoltaven, potser per primera vegada, La Bella Lola, amb la guitarra i la veu d’en Joan.

En paraules seves, participar d’aquestes xerrades «em fa recuperar els millors moments de la meva vida, i m’adono que encara puc mostrar allò que he fet i sé fer». En Joan era un exemple que la vellesa és una bonica etapa per construir, per reinventar-se, i per deixar enrere l’expressió «no puc». Des de Càritas, treballem per un envelliment actiu i de qualitat, i perquè les persones grans esdevinguin mestres de vida per a les noves generacions.

No ens queda més que donar-te les gràcies, Joan, per deixar petjada en nosaltres i en tots els infants i joves que t’han escoltat tots aquests anys.


Equip del programa d’Acompanyament a les Persones Grans.


08
Març
2021

La pandèmia augmenta les barreres en el desenvolupament personal i laboral de les dones acompanyades per Càritas

En el Dia Internacional de la Dona, Càritas alerta de com la pandèmia sanitària provocada per la Covid-19 està fent augmentar les desigualtats entre homes i dones, i les greus vulnerabilitats a les que elles s'han d'enfrontar cada dia tant en els àmbits econòmic i social com educatiu.

A través de la seva àmplia xarxa de programes de suport i escolta (centres de dia, recursos residencials o serveis d'atenció, entre d'altres), Càritas és testimoni de com durant la pandèmia s'han disparat les dificultats de les dones acompanyades per accedir a una vida digna i minven encara més les oportunitats de triar el seu propi projecte de vida a causa de les barreres que impedeixen el seu desenvolupament personal i laboral.


La Covid-19 també té rostre de dona

Els efectes de la pandèmia no són neutres pel que fa a el gènere de les persones acompanyades per Càritas. Les dones són doblement colpejades per un model estructural, en el qual al flagell de les violències masclistes se’hi sumen les desigualtats múltiples, com són l'origen ètnic, l'edat, la situació socioeconòmica, la discapacitat o la ubicació geogràfica, que impacten en les dones en condicions més precàries i augmenta el seu risc d'exclusió social. Si el 2020 dèiem que la pobresa té rostre de dona, el 2021 podem testificar, per la nostra experiència, que els efectes de la pandèmia també el tenen.


Manifest_Caritas_8M.pdf
09
Febrer
2021

Càritas demana mesures urgents perquè ningú es quedi enrere en l'accés a les vacunes

Càritas Internationalis ha difós un comunicat en què reclama l'adopció de mesures urgents per aconseguir que ningú es quedi enrere en l'accés a les vacunes contra la Covid-19, especialment als països de Sud en situació més vulnerable.

Des de l'any passat, la humanitat s'ha vist sacsejada per la por i la incertesa a causa de la propagació de la COVID-19, posant de manifest la fragilitat i la vulnerabilitat de l'existència humana. Per lluitar contra la propagació del coronavirus, la família humana ha intentat adaptar-se a aquesta situació, inèdita i desafiant, observant el distanciament físic i els confinaments, el tancament de les fronteres i l'ús massiu de la tecnologia digital. El papa Francesc ha afirmat sovint que el coronavirus ens ha unit i que només en la solidaritat podrem sortir d'aquesta pandèmia.




COMUNICAT
29
Gener
2021

Càritas facilita els donatius a través de Bizum

Càritas Diocesana de Girona ha habilitat un número de Bizum per facilitar les donacions per lluitar contra la pobresa i l’exclusió social. A partir d’ara, per realitzar un donatiu a Càritas Diocesana de Girona a través d’aquesta plataforma, només cal accedir a l’aplicació de la seu electrònica del banc o descarregar l’aplicació Bizum al mòbil, realitzar l’opció “Fer un donatiu”, cercar Càritas Diocesana de Girona o el número 01580, i indicar-ne l’import.

Per obtenir el certificat de donatiu per a la declaració de la renda, cal adreçar-se a atenciodonant@caritasgirona.cat i ens posarem en contacte amb vostè.

Tots els donatius es destinaran a lluitar contra la pobresa i l'exclusió social a través dels projectes de l'entitat a tota la diòcesi de Girona.
27
Gener
2021

El projecte Apadrinar un avi inicia un curs marcat per la pandèmia

El projecte Apadrinar un avi inicia un curs marcat per la pandèmia
El projecte Apadrinar un avi ha iniciat les activitats en un any únic, per l’afectació de la crisi sanitària provocada per la COVID19. El projecte posa en relació joves estudiants i persones grans que viuen en residències, fomentant la relació intergeneracional a través de les visites dels joves al centre. Degut a la pandèmia, aquest any no és possible l’entrada dels joves voluntaris i s’ha establert una nova forma de comunicació a través de carteig i de videotrucades, per mantenir el contacte i compartir experiències.
Aquesta setmana, un grup de joves i persones grans de la Residència Geriàtrica Municipal Zoilo Feliu de La Bisbal d’Empordà s’han conegut a través de videotrucada.

En total aquest any a La Bisbal participen 9 joves, dels quals 3 joves continuen l'experiència de cursos passats.
26
Gener
2021

Dia de l'Educació: Càritas proposa un decàleg per una educació inclusiva i de qualitat que trenqui la desigualtat

L'acompanyament educatiu als menors i joves que viuen en llars vulnerables i en situació d'exclusió social és un dels eixos prioritaris de la feina desenvolupada per Càritas en l'àmbit de la infància, l'adolescència i la família. A causa de la Covid-19, aquesta tasca s'enfronta als reptes afegits d’una crisi que està sotmetent a una enorme pressió als sistemes educatius i, especialment, a l'alumnat i al personal docent.

Aquest és el motiu pel qual, davant la celebració, el 24 de gener, del Dia Internacional de l'Educació -una data proclamada per l'Organització de les Nacions Unides (ONU) per conscienciar tot el planeta de la importància de l'educació per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible, concretament l'Objectiu 4 estableix una Educació de Qualitat- Càritas alerta sobre la desigualtat educativa que afecta la infància i l'adolescència més vulnerables.

L'absència d'una educació de qualitat es troba en l'origen de moltes desigualtats i, sobretot, de la manca d'oportunitats i de la pobresa. El valor imprescindible de l'educació, que actua generació rere generació com a factor de transmissió de les situacions de vulnerabilitat i exclusió social, fa que les possibilitats de caure en risc de pobresa disminueixin a mesura que augmenta el nivell educatiu de pares i mares.

Una educació de qualitat i accessible és, a més, el pilar sobre el qual es construeixen societats basades en l'esperit crític i el sentit cívic, principis que en aquests moments de crisi s'han posat sobre la taula: el coronavirus està evidenciant fins a quin punt el sistema educatiu necessita millores i la necessitat d'articular respostes i canvis immediats.

Efectes en les famílies acompanyades per Càritas

Segons les dades de l'Observatori de la Realitat Social de Càritas a 2020, en més de el 60% de llars ateses per Càritas, almenys un menor d'edat va tenir dificultats per acabar el curs a causa de la pandèmia i es va veure afectat seriosament en el seu rendiment escolar al no poder seguir el ritme marcat pel centre d'ensenyament. Un altre 27% va tenir serioses dificultats en el seguiment escolar per falta de mitjans, amb les conseqüències que un 19% hagin hagut de repetir curs i un 2% abandonessin els estudis.

En aquest escenari, l'accés a la tecnologia, o l'anomenada bretxa tecnològica, és fonamental tant per garantir l'acompanyament escolar i curricular a distància com per mantenir els alumnes connectats amb l'entorn educatiu. Càritas comprova com a la desigualtat educativa se suma la bretxa tecnològica, creada no només per l'absència de dispositius digitals i la consegüent falta d'accés a internet, sinó també per una manca de cultura i / o alfabetització tecnològica a les llars.

Tenint en compte que Espanya té la pitjor taxa d'abandonament escolar entre els joves de la Unió Europea i els seus estudiants estan per sota de la mitjana de l'OCDE en l'informe PISA sobre excel·lència acadèmica en ciències, les generacions que hauran de treure a país de una nova crisi es troben sense les eines adequades i la capacitat crítica necessària per tirar endavant. Això afecta fonamentalment a l'fracàs i a l'abandonament escolar, sobretot en el cas de l'alumnat més vulnerable.

Decàleg per a una educació inclusiva i de qualitat

Urgeix, per tot això, construir una nova realitat per a una educació inclusiva i de qualitat que trenqui amb les desigualtats educatives. Per a això, Càritas aposta per situar l'educació entre les principals prioritats socials amb l'adopció de mesures estructurals i preventives basades en aquest decàleg de propostes:

1. Dotació als centres educatius ia les llars amb solucions tecnològiques que democratitzin l'aprenentatge i traslladin la escola de manera efectiva a tota la societat per assegurar que tots podem connectar-nos i desconnectar-.
2. Metodologies alternatives d'aprenentatge (en educació formal i informal) que promoguin els aprenentatges al llarg de tota la vida, adaptant els coneixements als estudiants, i no a l'inrevés, i centrant-nos no només en els continguts curriculars sinó en un altre tipus de aprenentatges humanistes, com són la gestió de les emocions, l'activació d'un pensament crític o el desenvolupament d'habilitats socials, valors i capacitats com ara l'esforç.
3. Mesures de continuïtat en el sistema educatiu amb les màximes garanties i igualtat d'oportunitats possibles per a tots els estudiants, dotades de mesures i alternatives contra el fracàs i absentisme educatiu per reduir l'abandonament escolar.
4. Escolarització de qualitat de 0-3 anys.
5. Participació dels nens, nenes i adolescents en els seus propis processos educatius, de manera que la infància i joventut no siguin els destinataris, sinó els protagonistes que són dels seus processos.
6. Impulsar l'ocupació i conciliació familiar amb propostes creatives i conciliadores que posin el focus en els menors d'edat i no només en la necessitat laboral dels adults.
7. Gratuïtat real i efectiva en l'educació obligatòria, reforçant el sistema de beques actual a l'alumnat de tots els cursos i posant l'accent en les necessitats socioeconòmiques.
8. Detecció primerenca de dificultats amb estratègies de prevenció i seguiment individualitzat i col·lectiu. Aquest objectiu de veuria facilitat si les ràtios per classe fossin menors.
9. Formació i especialització de l'professorat i altres professionals especialitzats de suport en els centres educatius (com a educadors, treballadors socials, professors de suport, etc.)
10. Accés a activitats extraescolars gratuïtes que garanteixin el dret de la infància i adolescència a la participació , a el joc ia la igualtat d'oportunitats d'aprenentatge.

18
Gener
2021

Un grup de 8 alumnes ha iniciat una formació en l’àmbit del muntatge industrial de bicicletes, que és una de les línies d’activitat d’Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona. El projecte Formació en Alternança Industrial està finançat pel Fons Social Europeu “El FSE invierte en tu futuro” i el Departament de Benestar Social i Família (Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència i Departament de Treball, Afers Socials i Famílies). La formació inclou teòrica i pràctica de l’ofici de muntador industrial de bicicletes i també inclou formació en competències transversals, de medi ambient, d’igualtat de gènere i d’alfabetització digital i formació en context laboral.
18
Gener
2021

L'hosteleria i la missatgeria sostenible generen oportunitats laborals per a participants de Càritas

Un grup de 6 alumnes ha iniciat una formació en els àmbits de l'hosteleria i la missatgeria sostenible, que són línies d'activitat d'Ecosol, l'empresa d'inserció de Càritas. La formació inclou també teòrica tècnicoprofessional, formació en competències transversals, de medi ambient, d’igualtat de gènere i d’alfabetització digital i formació en context laboral.

El projecte Formació en Alternança Atenció al client compta amb el finançament del Fons Social Europeu “ El FSE invierte en tu futuro”, Departament de Benestar Social i Família (Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència i del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies).
18
Gener
2021

Una dotzena de participants inicia un curs de formació en neteja industrial

Aquest mes de gener s’ha iniciat la formació de Pretaller de proximitat I (projecte finançat per Fons Social Europeu “El FSE invierte en tu futuro” i pel Ministerio de Sanidad, servicios sociales e igualdad). En aquesta formació es realitzarà formació teòrica i pràctica de l’ofici de netejadora industrial.
El pretaller de proximitat és un formació de 6 mesos on 12 alumnes realitzen formació teòrica tècnica i professional, formació en competències transversals, de medi ambient, d’igualtat de gènere i d’alfabetització digital. Les alumnes també realitzen formació en context laboral i apliquen les tècniques de neteja en un entorn real de treball.
Històric de notícies
Càritas Diocesana de Girona
Pujada de la Mercè 8, 17004 Girona
Tel. 972 20 49 80
caritas@caritasgirona.cat
Tots els drets reservats
Avís legal | Política de cookies
Si prefereixes donar per transferència bancària:
Caixabank: ES88-2100-0002-53-0200129121
Triodos Bank: ES38-1491-0001-26-2073033124
© Copyright NEORG 2023 by NEORG