Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
2020

Torna el tradicional concert de Fundació Metalquímia amb entrades a benefici de Càritas

La Sinfònica de Cobla i Corda de Catalunya (SSCC) ofereix un any més el seu tradicional concert, impulsat per la Fundació Metalquimia, a l'Auditori de Girona. Com en les darreres ocasions, els organitzadors posen a la venda entrades del concert a benefici dels projectes de Càritas Diocesana de Girona.

Enguany, la proposta compta amb convidats tan especials com Elena Gadel, Manu Guix, Miki Núñez o Paula Giberga i la participació de la Polifònica de Puig-reig, que repassaran èxits de 25 anys pop rock català.

Les entrades per al concert de dissabte 28 de novembre a les 12 h del migdia, a benefici de Càritas es poden adquirir trucant al 972 204980 o al 683 14 32 39 (i també per WhatsApp). Els preus són de 25€ a platea i 18€ a l'anfiteatre de l'Auditori de Girona.

La pobresa també rebrota

La crisi actual no ha afectat a tothom per igual. Les persones que han pogut adaptar el seu lloc de feina al teletreball i han tingut la viabilitat de realitzar-lo, així com les que han pogut conviure els diferents membres de la família, amb l’espai suficient perquè cadascú realitzés les seves tasques de la millor forma possible, han pogut viure el confinament d’una forma molt més positiva que les llars que han hagut d’estar tots els membres de la família en un mateix espai, i on, en molts casos pares i fills han hagut de compartir les dades mòbil de l’únic dispositiu de la família per poder realitzar les seves tasques, o els tràmits administratius requerits per sol·licitar l’ERTE o l’atur.

Durant l’estat l’alarma les Càritas catalanes, vam haver de replantejar tots els serveis i projectes, vetllant per garantir les necessitats bàsiques de tothom qui ho requeria. Això va ser possible gràcies a més de 13.000 voluntaris. La seva implicació va fer possible l’atenció de les persones més vulnerables, juntament amb el compromís de socis i donants.

Tot i que la pobresa és estructural, la COVID-19 ha fet agreujar les seves conseqüències i el nombre de persones que l’estan patint. Moltes d’elles l’han sofert doblement: al març i ara. No ho permetis. Contribueix al fons d’emergència COVID perquè puguin tirar endavant i sortir d’aquesta crisi que ha generat la pandèmia.

Fes un donatiu.
2020

Els serveis socioeducatius de Càritas inicien un curs marcat per la desigualtat

Aquest mes d’octubre han reobert de forma presencial els projectes d’acompanyament socioeducatiu de Càritas Diocesana de Girona amb l’objectiu que més de 800 alumnes en situació de vulnerabilitat puguin tenir les mateixes oportunitats a l’escola i trencar el cercle de la pobresa. Les restriccions, les noves mesures higièniques per evitar els contagis i el foment de la coresponsabilitat per lluitar contra la pandèmia seran protagonistes d’aquest curs, però el repte més important és evitar que la desigualtat entre l’alumnat continuï creixent i estrunqui les oportunitats de centenars d’infants i joves.

La demanda d’aquest tipus d’acompanyament, que es coordina amb els centres educatius i les famílies, continua en augment. Enguany, l’entitat ofereix 54 serveis arreu de la diòcesi amb personal tècnic contractat i un equip de 250 persones voluntàries a tot el territori. Onze d’aquests serveis funcionen exclusivament amb voluntariat. Un 30% d’aquest voluntariat no podrà realitzar les mateixes tasques durant aquest curs, perquè és personal de risc i es veu afectat per les mesures i restriccions. D’altres han adaptat el seu acompanyament via telemàtica o han hagut de reduir les trobades presencials amb els infants i joves. En alguns casos, com en el servei que l’entitat té al barri de Pont Major de Girona, per exemple, l’equip de voluntariat s’ha vist reduït dràsticament, però aquesta dinàmica es repeteix a serveis d’arreu de la diòcesi. Aquesta setmana, l’entitat ha fet una crida per aconseguir nou voluntariat que pugui garantir també el funcionament dels serveis socioeducatius als barris, pobles i ciutats.

El equips dels serveis socioeducatius alerten que molts infants i joves vulnerables necessiten acompanyament emocional per superar els efectes de la crisi provocada per la pandèmia en el seu entorn. A més, Càritas ha detectat que moltes famílies no disposen d’ordinadors, equips ni connexions per poder seguir les classes virtuals quan és necessari i que molts infants i joves en situació de risc no poden comptar amb un entorn amb condicions que faciliti el procés d’aprenentatge. En aquest sentit, posen de manifest que els recursos econòmics de les famílies determinen clarament les possibilitats de superar els entrebancs d’aquest curs marcat pels efectes de la pandèmia i l’augment de la desigualtat.

Totes les persones interessades en fer un voluntariat als serveis educatius o en realitzar un donatiu o entrega de material per garantir-ne el funcionament, pot trucar al número 972 20 49 80 o dirigir-se a la web.

2020

Càritas cerca voluntaris per adaptar-se a les noves mesures

Càritas Diocesana de Girona ha pres un seguit de mesures per evitar posar en risc les persones que realitzen tasques de voluntariat a l’entitat i que formen part dels grups de risc de l’epidèmia provocada per la COVID19. Aquestes mesures, que segueixen les orientacions del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, afecten l’organització de tasques de l’entitat, que compta amb un gran nombre de persones grans entre el seu voluntariat. Un 47% de les persones voluntàries té més de 60 anys. Moltes d’aquestes persones han hagut d’adaptar les seves tasques i funcions per poder continuar oferint el seu compromís amb les persones més vulnerables.

Durant el període de confinament, Càritas va mobilitzar 590 persones voluntàries que van fer possible mantenir oberts serveis de primera necessitat com l’entrega d’aliments. Un 52% d’aquestes persones era de nova incorporació, sobretot joves, però també persones que havien perdut la feina o treballadors que disposaven de més temps per dedicar a les accions de l’entitat. Però amb l’inici de curs i la reobertura de molts projectes, Càritas necessita persones compromeses que puguin realitzar tasques de voluntariat per lluitar contra l’exclusió social i que no formin part de grups de risc. Els serveis de suport educatiu, que han arrencat aquest mes d'octubre, i que permeten acompanyar fins a un miler d’infants i joves en risc d’exclusió, els Centres de Distribució d’Aliments o dels Robers són alguns dels projectes que necessiten persones per poder continuar garantint el servei. Però Càritas fa una crida per cobrir també els tallers d'aprenentatge de llengua per a persones nouvingudes, l’acompanyament a la inserció laboral de joves i adults, el suport emocional o tasques de sensibilització, entre d’altres, arreu de tota la diòcesi de Girona.

Les persones que estiguin interessades en realitzar un voluntariat a Càritas poden dirigir-se a la seva Càritas local, o bé trucar el telèfon 972 20 49 80 o omplir el formulari de la web de l’entitat.

2020

Les entitats d’Església alerten de la precarietat laboral durant la jornada pel treball decent

Per sisè any consecutiu, les organitzacions que integren la Iniciativa Església pel Treball Decent (ITD), amb Càritas, Justícia i Pau i la Pastoral Obrera, com representants a la diòcesi de Girona, reivindiquen i celebren el 7 d'octubre, la Jornada Mundial pel Treball Decent, per fer visible la precarietat que pateix el món del treball, augmentada per la situació d'emergència sanitària provocada per la pandèmia mundial de la COVID-19. Enguany, el manifest conjunt, porta per títol “Ens movem pel treball decent”.

«La crisi de la pandèmia ha posat en relleu les debilitats estructurals de l'Estat de benestar al nostre país i la necessitat de treball decent pel desenvolupament d'una societat fraterna.

Aquesta crisi ens ha ensenyat que es pot consumir menys i millor i que el servei d'aquells oficis menys valorats, social i econòmicament són els que sostenen la vida i la cura comunitari.

La realitat en què ens trobem està visibilitzant les conseqüències d'un model productiu incapaç de generar ocupació amb alt valor afegit i marcat per les altes taxes de precarietat laboral. Amb llocs de treball que es destrueixen, xifres de ERTE i atur disparades, protecció social que no està arribant als qui tenen dret (com en el cas de l’ ingrés mínim vital o la prestació per les empleades de la llar) i milers de persones sense possibilitat d'accés a la mateixa per exercir la seva activitat en l'economia submergida.

Massa llocs de treball considerats essencials mantenen condicions laborals tan precàries que algunes vegades freguen la vulneració de drets i moltes, la impossibilitat de sosteniment de la vida. Això està suposant que moltes persones es vegin abocades a acudir als serveis socials públics, als recursos socials de les organitzacions de l'Església o de la ajuda de les comunitats parroquials i veïnals per poder subsistir.  (Llegeix el manifest sencer a l'arxiu adjunt).

Càritas ofereix un webinar gratuït sobre teletreball

El proper dijous, 8 d’octubre, a les 17.30 h, tindrà lloc una webinar sobre el “El teletreball com a eina per l’acompanyament i creixement”, a càrrec de la Dra. Sònia Ruiz García, Directora de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps de l'Ajuntament de Barcelona. L’acte, que estarà moderat per Anna Güell, gerent d'Ecosol, empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona i vicepresidenta de la Federació d'Empreses d'Inserció de Catalunya, s'emmarca en la celebració de la Jornada del Treball Decent, reivindicada per entitats d'Església, compromeses amb el Dret a una feina digna.

Manifest: Ens movem pel treball decent
2020

Webinar: El teletreball com a eina per l’acompanyament i creixement

El proper dijous, 8 d’octubre, a les 18 h, tindrà lloc una webinar sobre el “El teletreball com a eina per l’acompanyament i creixement”, a càrrec de la Dra. Sònia Ruiz García, Directora de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps de l'Ajuntament de Barcelona. L’acte, que estarà moderat per Anna Güell, gerent d'Ecosol, empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona i vicepresidenta de la Federació d'Empreses d'Inserció de Catalunya, s'emmarca en la celebració de la Jornada del Treball Decent, reivindicada per Càritas, la Pastoral Obrera i Justícia i Pau, entre d'altres entitats d'Església, compromeses amb el Dret a una feina digna.

Per tal de participar d’aquesta webinar gratuïta, cal inscripció prèvia a info@caritascatalunya.cat. El mateix dia 8 d’octubre, a les 17.30 h es facilitarà l’enllaç a la webinar a les persones inscrites través del correu electrònic facilitat.

Sonia Ruiz García és doctora en Ciències Polítiques i de l'Administració per la Universitat Autònoma de Barcelona. Investigadora associada del Centre for Diversity Policy Research and Practice de l'Oxford Brookes University. Professora del postgrau de Gènere i Igualtat de la Universitat Autònoma de Barcelona. Autora de nombroses publicacions en matèria de feminisme, moviments socials i polítiques públiques. Ha treballat com a lobbista a Brussel·les. Ha estat directora del Pla d'Igualtat de la Diputació de Barcelona; assessora en gabinets ministerials i, actualment, és la directora de Serveis de Gènere i Polítiques del Temps de l'Ajuntament de Barcelona.
2020

Cava solidari en favor dels infants vulnerables

Des d’avui mateix, la Confraria del Cava ha posat a la venda el cava solidari: Cava amb Cor. Més de 6.000 ampolles d’aquest cava estaran presents en els següents establiments comercials fins a esgotar existències, arreu de Catalunya: El Corte Inglés, BonÀrea, Caprabo, Keisky Supermercats, Valvi Supermercats i Vins Aviñó.

Cada ampolla tindrà un PVP de 7,90€, dels quals 2€ aniran destinats a cobrir beques menjador i atenció educativa dels infants i joves atesos per les deu Càritas Diocesanes de Catalunya. A més, la Fundació ”la Caixa” contribuirà a la iniciativa solidària comprometent-se a entregar el mateix import que es recapti per la venda de les més de 6.000 ampolles a través de l’Acció Social de CaixaBank.

Aquesta campanya solidària compta amb la participació de 17 marques de caves catalans*. Cada celler elaborarà el seu cava brut reserva, però l'etiquetatge serà comú, destacant que totes les empreses col·laboren en aquesta acció solidària.

Per qui no pugui desplaçar-se als punts de venda, també hi ha l’opció de fer un donatiu per a aquesta campanya específica a través de la web de la Confraria.

Una col·laboració que ja ve de lluny

Aquesta no és la primera vegada que la Confraria del Cava col·labora amb Càritas, sinó que ho porta fent des de l’any 2012. D’ençà d’aquesta data, la Confraria del Cava organitza un sopar anual en favor de Càritas, però enguany no s’ha pogut celebrar a causa de la situació generada per la COVID-19. “La COVID-19 no ha de ser un impediment per ser solidaris, sinó que ens ha d’impulsar a col·laborar amb entitats que són a primera línia, fent front als estralls socials i econòmics de la pandèmia”, ha destacat Eduard Sanfeliu Giró, president de la Confraria.

Caves i empreses participants

Fundació “la Caixa” / CaixaBank /MNAC / Hite / Isern Patentes y Marcas / MS Service / Establiments Domingo

2020

Càritas ofereix formacions molt diverses amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones

Com organitzar un rebost de manera eficient i tractar els aliments amb seguretat? Com podem tenir cura del cos amb elements naturals? Aquestes són algunes de les qüestions que treballen les persones participants de les formacions organitzades per Càritas arreu de la diòcesi de Girona, gràcies al finançament de Dipsalut i la col·laboració dels ajuntaments de Breda, Llagostera, La Bisbal d’Empordà, Sils i Bescanó. Aquests espais, que sovint compten amb sessions teòriques i pràctiques, són punts de trobada de persones molt diverses, que busquen millorar la qualitat de vida compartint coneixements i experiències. Al llarg d’aquest any, gràcies al finançament de Dipsalut, i malgrat les circumstàncies de la pandèmia, Càritas ha programat les següents formacions: Organització del rebost i higiene dels aliments; Cura natural del cos; Cuina de tardor; Postres saludables; Menys sucre, més salut! i Remeis naturals per a la salut familiar. En total, hi han participat 94 persones.

Amb el finançament de

2020

Fer comunitat per lluitar contra l’exclusió social

Per aconseguir una societat cohesionada capaç de fer front a l’exclusió social cal que les persones es trobin, comparteixin espais i intercanviïn experiències i reflexions. Només a partir de la trobada es poden superar les diferències i establir ponts i xarxes de relacions que afavoreixin i enriqueixin el conjunt de la població. Aquests són els objectiu de la iniciativa ‘Fem Comunitat’, que Càritas impulsa arreu de la diòcesi de Girona a través de diversos projectes. A la pràctica, es tracta d’espais de trobada, que són diferents en cada poble o ciutat, però que sempre estan oberts a tothom i que cerquen la participació de les persones en situació de vulnerabilitat en les activitats i serveis, per ampliar la xarxa de relacions socials i afavorir la interculturalitat i una vivència positiva de la diversitat.

Aprendre la llengua de la societat d’acollida, per exemple, és un aspecte bàsic per poder-se integrar, fer veïnatge, entendre els comunicats de l’escola o trobar una feina. És per això que des de Càritas oferim tallers lingüístics per a persones nouvingudes. Gràcies a aquests tallers de llengua oral, a més d’aprendre vocabulari i gramàtica bàsiques, les persones també aprenen pautes culturals de la societat d’acollida i reben informació útil per integrar-se amb més facilitat en l’entorn. Però ‘Fem Comunitat’ també proporciona espais i dinàmiques de grups a persones amb dificultats per accedir a una feina. Així, fomentem l’intercanvi de vivències, proporcionem recursos específics per millorar la motivació i programem activitats que faciliten l’orientació sociolaboral bàsica.

Amb el suport de

2020

Les deu Càritas catalanes atenen un 63% més de persones en els programes de primera resposta a la COVID-19

Les Càritas diocesanes amb seu a Catalunya van presentar aquest dijous 10 de setembre les dades corresponents a l’acció social de 2019 i l’impacte de la COVID-19 per a les persones més vulnerables. El document porta per títol 'Stop Pobresa'.

Francesc Roig, president de Càritas Catalunya, va posar de manifest que abans de la crisi de 2008 ja existien unes debilitats en el nostre model socioeconòmic que comportaven un fort risc de cronificació de les situacions d’exclusió i, fins i tot, de polarització de l’estructura social.

Davant de les notícies sobre la recuperació econòmica, els estudis de Càritas ja van constatar que, malgrat aquesta situació, la majoria de les famílies ateses per Càritas encara estaven immerses a la meitat del túnel i, a més a més, la seva xarxa de protecció social i familiar ja havia esgotat les seves reserves d’ajuda.

La situació a Catalunya ens mostra que 1,5 milions de persones fa deu anys que demanen ajuda -a causa de la seva gran vulnerabilitat- i no veuen una sortida a la seva situació. A banda d’aquest milió i mig, Roig ha remarcat amb preocupació que “hi ha un milió de persones més que, tot i tenir una feina (això sí, precària i incerta), estan atemorides i angoixades només de pensar que si torna una crisi com la que acaben de patir, cauran irremeiablement en l’exclusió”.

En referència a l’acció de Càritas durant la COVID-19 a Catalunya va explicar que Càritas no va tancar, tot i que va haver d’adaptar els seus serveis a la nova realitat i va veure com les peticions d’ajuda es van multiplicar per tres a les Càritas d’arreu de Catalunya.

Ja podeu consultar la memòria sencera.
Històric de notícies