Notícies
Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquíSetembre
2020
Fer comunitat per lluitar contra l’exclusió social
Aprendre la llengua de la societat d’acollida, per exemple, és un aspecte bàsic per poder-se integrar, fer veïnatge, entendre els comunicats de l’escola o trobar una feina. És per això que des de Càritas oferim tallers lingüístics per a persones nouvingudes. Gràcies a aquests tallers de llengua oral, a més d’aprendre vocabulari i gramàtica bàsiques, les persones també aprenen pautes culturals de la societat d’acollida i reben informació útil per integrar-se amb més facilitat en l’entorn. Però ‘Fem Comunitat’ també proporciona espais i dinàmiques de grups a persones amb dificultats per accedir a una feina. Així, fomentem l’intercanvi de vivències, proporcionem recursos específics per millorar la motivació i programem activitats que faciliten l’orientació sociolaboral bàsica.
Amb el suport de
Setembre
2020
Les deu Càritas catalanes atenen un 63% més de persones en els programes de primera resposta a la COVID-19
Francesc Roig, president de Càritas Catalunya, va posar de manifest que abans de la crisi de 2008 ja existien unes debilitats en el nostre model socioeconòmic que comportaven un fort risc de cronificació de les situacions d’exclusió i, fins i tot, de polarització de l’estructura social.
Davant de les notícies sobre la recuperació econòmica, els estudis de Càritas ja van constatar que, malgrat aquesta situació, la majoria de les famílies ateses per Càritas encara estaven immerses a la meitat del túnel i, a més a més, la seva xarxa de protecció social i familiar ja havia esgotat les seves reserves d’ajuda.
La situació a Catalunya ens mostra que 1,5 milions de persones fa deu anys que demanen ajuda -a causa de la seva gran vulnerabilitat- i no veuen una sortida a la seva situació. A banda d’aquest milió i mig, Roig ha remarcat amb preocupació que “hi ha un milió de persones més que, tot i tenir una feina (això sí, precària i incerta), estan atemorides i angoixades només de pensar que si torna una crisi com la que acaben de patir, cauran irremeiablement en l’exclusió”.
En referència a l’acció de Càritas durant la COVID-19 a Catalunya va explicar que Càritas no va tancar, tot i que va haver d’adaptar els seus serveis a la nova realitat i va veure com les peticions d’ajuda es van multiplicar per tres a les Càritas d’arreu de Catalunya.
Ja podeu consultar la memòria sencera.
Setembre
2020
Fundació “la Caixa”, CaixaBank i Càritas s’uneixen per lluitar contra les conseqüències de la crisi sanitària
Càritas Diocesana de Girona i la Fundació “la Caixa”, en col·laboració amb CaixaBank, uniran esforços per evitar que la crisi sanitària empitjori encara més la situació de les persones en risc d’exclusió. L’acord es materialitza en una aportació de 26.000€ de la Fundació “la Caixa”, canalitzada a través de CaixaBank, que es destinarà al Servei d’Acollida i Acompanyament i al Servei d’Ajuda Econòmica.
L’acollida és el primer pas quan una persona s’adreça a Càritas. Durant aquest procés, l’equip de professionals escolta, identifica i valora cada situació i estableix un pla de treball personalitzat, coordinat amb els serveis socials i altres entitats, amb l’objectiu de millorar l’autonomia i la promoció de les persones. Càritas treballa amb la participació activa de les famílies i les acompanya amb l’objectiu de fer front a la pobresa i l’exclusió social i millorar la seva situació. Durant l’any passat, aquest servei va atendre directament 3.129 persones però d’ençà de la crisi sanitària, el nombre de persones que s’adrecen a Càritas ha augmentat de manera clara, i en alguns casos s’ha arribat a triplicar. El Servei d’Ajuda Econòmica està centrat en les famílies que no disposen d’ingressos ni de recursos suficients per cobrir les necessitats bàsiques. Aquestes famílies es troben en situacions d’alta vulnerabilitat. En aquests casos, Càritas ofereix ajudes econòmiques puntuals i de caire excepcional per fer front a despeses molt bàsiques mentre estableix un pla de treball integral per revertir aquestes situacions, amb la implicació de les famílies participants i amb l’objectiu que millorin la seva autonomia. L’any passat, el Servei d’Ajuda Econòmica va atendre 613 persones, però també en aquest cas, la xifra ha augmentat considerablement com a conseqüència de la crisi sanitària que estem patint.
Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, ha tornat a agrair el compromís de Fundació “la Caixa” i de CaixaBank i ha assegurat que “la confiança d’organitzacions com aquesta amb la feina Càritas ens ajuda a garantir les mesures necessàries perquè aquesta crisi no situï encara més famílies en escenaris de pobresa i exclusió social”.
L’Acció Social, un dels pilars del Pla de RSC de CaixaBank
Gràcies a la seva capil·laritat territorial, la xarxa d’oficines de CaixaBank dona suport a la Fundació “la Caixa” en la seva tasca social, detectant necessitats d’entitats socials locals i canalitzant una part del pressupost de l’Obra Social. La col·laboració entre ambdues institucions fa possible que milers de petites entitats socials solidàries puguin accedir a ajuts econòmics per a fer realitat els seus projectes. Cada any, més de 11.000 projectes reben, globalment, uns 44 milions d’euros de la Fundació “la Caixa” dels que es beneficien més de 7.000 entitats socials arreu de l’Estat.
Agost
2020
Fundació “la Caixa” i CaixaBank reforcen el suport educatiu de Càritas al Baix Empordà
L’objectiu d’aquests projectes és acompanyar els processos d’aprenentatge d’infants d’entre 6 i 16 anys que es troben en risc d’exclusió social, per tal de garantir-los la igualtat d’oportunitats. El personal i el voluntariat de l’entitat treballa en grups reduïts per resoldre els dubtes i consolidar els aprenentatges d’aquests infants i joves i fomenta la participació de les famílies i de tot l’entorn educatiu en el projecte. Les trobades es realitzen sempre fora de l’horari escolar i durant tot el curs. El reforç educatiu complementari permet treballar valors, hàbits, habilitats i actituds que puguin afavorir i fomentar el gust per l’aprenentatge i el seu desenvolupament personal.
L’entitat preveu un curs especialment complicat per a les famílies en risc d’exclusió social, que són les que més han patit les conseqüències de la crisi sanitària en l’àmbit socioeducatiu. Càritas va posar de manifest aquestes dificultats en un comunicat publicat fa poques setmanes, en el qual alertava que manquen 170.000€ per poder cobrir les els projectes socioeducatius arreu de la diòcesi per al curs vinent.
La quantitat rebuda per part de Fundació “la Caixa” forma part d’una acció solidària, que ja s’havia dut a terme en anys anteriors, vinculada al Festival de Cap Roig. Enguany, malgrat la cancel·lació del festival, totes dues organitzacions han pogut arribar a un acord per continuar amb la col·laboració.
Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, ha afirmat que “el compromís d’entitats com Fundació “la Caixa” i CaixaBank, tot i les circumstàncies actuals, ens permeten garantir la continuïtat dels projectes socioeducatius, que són clau per garantir la igualtat d’oportunitats d’infants i joves en risc d’exclusió”.
L’Acció Social, un dels pilars del Pla de RSC de CaixaBank
Gràcies a la seva capil·laritat territorial, la xarxa d’oficines de CaixaBank dona suport a la Fundació “la Caixa” en la seva tasca social, detectant necessitats d’entitats socials locals i canalitzant una part del pressupost de l’Obra Social. La col·laboració entre ambdues institucions fa possible que milers de petites entitats socials solidàries puguin accedir a ajuts econòmics per a fer realitat els seus projectes. Cada any, més de 11.000 projectes reben, globalment, uns 44 milions d’euros de la Fundació “la Caixa” dels que es beneficien més de 7.000 entitats socials arreu de l’Estat.
Juny
2020
Càritas, a només 2 metres de tu
-
Càritas inicia la campanya “Càritas, A només 2 metres de tu” per explicar la tasca que l’entitat està duent a terme arran de la crisi generada per la COVID-19
-
“Tot i els dos metres de distància, i les mesures de seguretat que hem de garantir, volem estar més a prop que mai de les persones més vulnerables” ha alertat Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona
Amb el lema “Càritas, a només 2 metres de tu”, les deu Càritas diocesanes amb seu a Catalunya han iniciat una campanya conjunta per explicar a la ciutadania la tasca que l’entitat ha estat duent a terme en aquests darrers mesos, i que Càritas Diocesana de Girona ja va avançar dijous passat en roda de premsa.
Davant d’aquesta emergència, s’han triplicat les peticions d’ajuda que Càritas ha anat rebent en aquests darrers mesos. La paralització de l’economia ha suposat que moltes persones hagin perdut la feina que tenien en l’economia submergida, i en molts casos hi ha famílies que encara no han cobrat els ERTO. Davant d’aquesta situació, moltes persones s’han vist en la necessitat de recórrer per primera vegada a entitats com Càritas, per poder sostenir-se mentre no es reactiva l’economia.
Una crida a la solidaritat
Durant el mes de juny, la campanya “A només dos metres de tu” es farà present en premsa, ràdio i televisió, amb l’objectiu de fer arribar el missatge de solidaritat arreu del territori. Ara, és imprescindible que les persones estiguem més a prop que mai.
Juny
2020
Càritas alerta del rebrot i l’expansió de l’exclusió social per la crisi sanitària
Tots els serveis d’entrega d’aliments s’han mantingut oberts des del primer moment extremant les mesures de precaució, i això ha permès entregar 34.534 cistelles o 792 tones d’aliments lliurats a famílies vulnerables gràcies també a la col·laboració d’ajuntaments i altres entitats enxarxades. Moltes d’aquestes famílies ateses s’havien quedat sense ingressos d’ençà de l’estat d’alarma i la parada en sec de l’economia. En zones concretes molt vinculades al turisme, com a tota la Costa Brava, l’augment de la demanda d’ajuda ha estat encara més significatiu. A Lloret de Mar, per exemple, el Centre de Distribució d’Aliments va haver de traslladar-se al pavelló municipal del municipi per poder atendre fins un 80% més de persones de l’habitual (de 495 a 884 famílies ateses). Però aquesta tendència també s’ha notat a Palafrugell (de 285 a 323 famílies ateses) o a Roses (de 230 a 430 famílies ateses), per exemple, localitats molt castigades per la frenada econòmica. A més, els menjadors socials han repartit 1.631 àpats per emportar. Càritas ha preparat 264 lots de roba, malgrat que els robers estiguessin tancats i ha concedit 114 ajudes econòmiques puntuals d'extrema necessitat a famílies vulnerables.
Un 52% de les 590 persones voluntàries mobilitzades durant l’emergència era de nova incorporació, sobretot joves. Precisament, el voluntariat jove, com el del projecte Apadrinar un Avi, no ha volgut deixar les persones grans abandonades en un moment tan crític i s’han realitzat fins a 614 accions d'acompanyament a 46 residències de tota la diòcesi i 2.069 trucades d’acompanyament i suport emocional a 221 persones grans soles, confinades al seu domicili. Aquestes accions inclouen acompanyament virtual, missatges de suport, vídeos i altres iniciatives per mantenir el vincle amb un col·lectiu especialment castigat per les circumstàncies Però Càritas tampoc ha volgut deixar de lluitar per la igualtat d’oportunitats, i ha acompanyat fins a 892 infants i joves de 247 famílies per evitar que el confinament i la tancada general de centres perjudiquessin el seu procés educatiu. Els equips de l’entitat han realitzat trucades i vídeotrucades regulars de seguiment i suport, i a llocs com a Salt, per exemple, els equips s’han organitzat per aconseguir i recuperar ordinadors per a les famílies més vulnerables.
Els serveis d’atenció a les persones migrants han atès 804 persones i han realitzat 777 assessoraments telefònics i fins a 434 entrevistes de suport durant el període de confinament, per garantir els Drets de les persones durant els processos de regularització o estrangeria. Pel que fa l’àmbit laboral, l’entitat ha atès 406 persones i ha mantingut l’actitivat de 85 treballadors d’inserció. La dada rellevant són les 44 insercions aconseguides durant el període de confinament, sobretot en sectors com la neteja.
Juny
2020
Càritas presenta la memòria de l'acció de 2019
Càritas Diocesana de Girona ha presentat aquest dijous al matí la memòria corresponent a l’acció social desenvolupada durant el 2019. L’entitat ha fet un esforç per recollir i fer pública també l’acció social desenvolupada com a resposta a la situació d’emergència provocada per la COVID19, i alerta de l’augment significatiu de persones ateses i de l’empitjorament de les condicions de les persones més vulnerables. Precisament, “La realitat que no es veu” és el títol de la memòria corresponent a 2019 i fa referència a les situacions d’exclusió que viuen moltes famílies del nostre entorn, que sovint queden invisibilitzades i que la crisi sanitària ha fet rebrotar i expandir.
L’acció social de l’any 2019 mostra una realitat que no es veu
Càritas Diocesana de Girona va atendre directament 24.553 persones durant el 2019 i fins a 56.236 es van veure beneficiades d’algun dels 51 projectes d’acció social que desenvolupa l’entitat a través de les 50 Càritas locals arreu del territori. Aquestes xifres representen un manteniment del nombre d’atencions en àmbits com l’acollida, que és la porta d’entrada a Càritas o l’habitatge. Durant el 2019 també va augmentar lleugerament el nombre de famílies ateses als serveis d’aliments, fins a 12.589 persones, respecte les 12.101 de l’any anterior i 36.078 persones beneficiades, una xifra que s’ha multiplicat notablement durant l’emergència sanitària, com veurem més endavant. Càritas va reforçar també els projectes de perspectiva comunitària, que inclouen l’obertura a tot el públic de les accions formatives, espais de trobada en projectes d’aliments o roba, etc. amb l’objectiu de ser menys assistencials i d’afavorir els vincles entre les persones. Els projectes dedicats a la gent gran, que també s’han vist molt afectats per la crisi sanitària, van atendre 1.012 persones durant el 2019.
L’obertura de Cal Manco, la casa d’acollida per a joves migrants sense referents a Caldes de Malavella, és el projecte destacat de l’any 2019. La casa, que permet acollir i acompanyar vint joves, s’emmarca en la iniciativa Som Refugi, de resposta a la situació dels joves migrants extutelats per l’Administració quan compleixen la majoria d’edat. Càritas manté l’esforç en les intervencions amb famílies amb menors amb l’objectiu de trencar la transmissió intergeneracional de la pobresa i atén fins a 1.024 infants i joves i les seves famílies. Un 75% dels alumnes diversos projectes d’aquest àmbit atesos millora el rendiment acadèmic i un 90% millora hàbits d’estudi. Pel que fa l’àmbit laboral, Càritas ha atès 1.538 persones que volien millorar l’ocupabilitat o les condicions de feina, formar-se professionalment o aconseguir insercions al mercat laboral. L’entitat constata la precarietat de les condicions laborals en les insercions i alerta que la crisi sanitària pot empitjorar significativament el mercat laboral. Un 17% de les persones ateses per l’entitat són treballadors pobres afectats per la precarietat laboral. L’empresa d’inserció de Càritas, Ecosol, manté 90 llocs de treball d’inserció a les diverses línies d’activitat i ha obert un nou taller de confecció a Olot. L’entitat ha augmentat un 15% el nombre de persones ateses als programes de suport jurídic i constata l’increment de persones nouvingudes sense regularitzar provinents de l’Amèrica del Sud i de l’Amèrica Central, a més del gruix de joves migrants sense referents que arriben per iniciativa pròpia o derivats per la DGAIA o d’altres entitats.
Maig
2020
Llet Nostra dona 600 litres de llet i 220 postres làctics per a famílies vulnerables
L’equip del Centre de Distribució d’Aliments de la població va rebre Riembau i va ser present durant la donació, que permetrà millorar la resposta que l’entitat ofereix a les famílies vulnerables. Durant la crisi sanitària, Càritas ha gairebé triplicat el nombre de consultes de persones que necessiten ajuda per poder viure dignament i l’entitat espera que els propers mesos seran especialment durs per l’augment de persones que s’han quedat sense ingressos ni perspectives laborals. Per això, l’entitat fa una crida a través de la campanya #Càritasx3 per animar a les persones i empreses com Llet Nostra a mantenir el seu compromís amb les persones que més estan patint les conseqüències socials de la pandèmia.
Maig
2020
La startup Baula dona 18.000 kits de neteja a Càritas
Cada kit de productes ecològics de Baula, el format és de càpsula individual, efervescent i de fàcil dissolució, està format per netejadors multiusos, de banys, higienitzant, desengreixant i terres. La companyia estima que el subministrament d'aquests cinc productes cobrirà les necessitats de neteja d'una llar per a l'almenys tres mesos, aproximadament.
"Ens omple d'orgull poder aportar un gra de sorra en aquesta situació tan difícil per a tots. La neteja és fonamental en aquests temps, i des de Baula estem disposats a ajudar als que ho necessiten ", assegura Jordi Caparrós, fundador de l'empresa
Maig
2020
L’Angelia i en Diallo, dues cares d’aquesta crisi
En Diallo, en canvi, té 29 anys i va arribar a l’Estat quan tan sols en tenia 17. Com que era menor, va ser tutelat per l'Administració. En complir la majoria d’edat, i després de molts esforços per aconseguir el permís de residència, va començar a viatjar per tota la península a la recerca d'una oportunitat laboral. Finalment, l’any 2018 s’instal·la a Girona i rep orientació laboral per part de l’equip de Càritas Diocesana de Girona, que té molta experiència en casos com el seu. En Diallo va tenir l’oportunitat d’entrar a formar part del projecte Formació en Alternança, un complet itinerari formatiu i laboral de Càritas i Ecosol, l’empresa d’inserció de l’entitat, centrat en millorar les oportunitats de trobar feina a persones com ell, que han passat per processos migratoris o de tutela administrativa i que es troben en situació de vulnerabilitat. Al cap d’uns mesos, el Servei de Prospecció de Càritas aconsegueix un contracte per a la Fundació Ramon Noguera en tasques de neteja de mercats i espais industrials. Així, en Diallo ha anat construint el seu currículum com a operari de neteja, treballant per a diverses empreses i entitats i no ha parat de formar-se. A l’inici de l’estat d’alarma,per primera vegada, en Diallo tenia dos contractes de treball que sumaven 25 hores setmanals i li permetien poder viure de nou en una habitació llogada i deixar el pis ocupat on havia estat durant mesos. Amb el tancament de locals i espais públics, s'ha quedat de nou sense feina, sense ingressos econòmics i de nou, necessita el suport dels Serveis Socials i de Càritas Diocesana de Girona. El seu cas és un exemple de com el confinament i la crisi sanitària han truncat processos d’inserció social i laboral que s’havien construït al llarg d’anys i gràcies als esforços i la implicació d’agents molt diversos.