Notícies
Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquíMarç
2020
“Ens estem quedant sense menjar”, el crit d’alerta de les famílies més vulnerables durant el confinament
El nombre habitual de famílies que s’adrecen a Càritas Diocesana de Girona per primera vegada ha crescut exponencialment durant la crisi sanitària i ha fet aflorar una realitat que no es veu. En el que va de confinament, gairebé un centenar de persones no ateses per l’entitat s’ha posat en contacte amb Càritas per sol·licitar algun tipus d’acompanyament, perquè es troba en situació de vulnerabilitat degut a la crisi sanitària. Aquests casos se sumen al gruix de persones ateses pels programes de l’entitat, que ja superen els 22.000 a la diòcesi de Girona. Alguns dels missatges rebuts durant aquests dies descriuen situacions extremes que han posat en alerta l’entitat, com ara el crit reiterat: “ens estem quedant sense menjar”. Els responsables de Càritas preveuen un encrueliment de les condicions de moltes de les famílies ateses per culpa de la manca sobtada d’ingressos i per la pèrdua de perspectives laborals.
La frenada en sec del sector serveis, per exemple, i la precarietat laboral de molts treballadors, han deixat moltes famílies gironines sense ingressos ni recursos suficients per poder viure dignament. Les principals dificultats d’aquestes famílies són poder omplir el carro del supermercat per passar el confinament, fer front a les a les despeses del consum energètic o mantenir el pagament del lloguer, però també hi ha persones que necessiten suport emocional, gent gran que no pot desplaçar-se per comprar medicaments o ni tan sols per llençar la brossa, infants i joves que pateixen fortes desigualtats i que poden perdre el fil dels estudis, entre moltes d’altres situacions
El repartiment d’aliment no s’atura
Càritas Diocesana de Girona està fent un gran esforç per mantenir oberts una trentena de serveis d’entrega d’aliments arreu de la diòcesi de Girona durant la crisi provocada pel COVID-19. Aquest serveis proporcionen aliments bàsics i productes d’higiene a famílies en situació de vulnerabilitat de la diòcesi de Girona. Només durant aquestes dues primeres setmanes, l’entitat ha repartit aliments per a més de 10.000 persones, que representa el ritme habitual d’entrega entre els Serveis d’Aliments i els Centres de Distribució d’Aliments. Les famílies en situació de vulnerabilitat no han deixat d’anar a les seves cites d’entrega, perquè necessiten abastir-se de productes suficients per al confinament. En alguns punts, com a Lloret de Mar, per exemple, on moltes famílies depenen dels ingressos de la temporada turística, Càritas ha hagut d’obrir un torn d’emergència extra al Centre de Distribució d’Aliments, per a seixanta famílies més, que ja és del tot insuficient per cobrir la demanda actual.
Càritas va anunciar el manteniment d’aquest serveis amb els lemes #elCompromísNoTanca i #CaritasNoTanca, i va activar equips de personal tècnic i voluntari, que han treballat gairebé sense descans per tal que les famílies puguin cobrir les necessitats bàsiques durant aquesta situació d’excepcionalitat. En alguns casos, Càritas ha comptat també amb el suport dels cossos policials per tal d’evitar aglomeracions. En algunes poblacions, com Santa Coloma de Farners, els equips preparen els lots i la brigada municipal s’encarrega del repartiment a domicili. En altres llocs com Malgrat de Mar és un treballador de l’empresa d’inserció Ecosol de Càritas Diocesana de Girona, contractat per l’ajuntament, la persona que s’encarrega de fer el repartiment a domicili. Ens els darrers dies, la majoria d’ajuntaments s’ha posat en contacte amb l’entitat per oferir el suport necessari per poder mantenir aquests serveis. Per altra banda, els responsables de Càritas han mantingut contacte constant i coordinat amb la delegació territorial de la Generalitat de Catalunya, tot i que l’operativa final es duu a terme a través dels ajuntaments. A més, l’entitat ha rebut l’oferiment de diverses iniciatives particulars que han proporcionat mascaretes i altres materials per evitar que els equips dels serveis d’aliments posin en perill la seva salut.
Les mesures adoptades fins ara
Càritas Diocesana de Girona manté oberts el 58% dels seus serveis, gràcies a l’esforç del personal i del voluntariat, que continua tan compromès com sempre amb les persones més vulnerables. Tot i el tancament de les formacions i orientacions laborals presencials, el pal de paller de les polítiques d’inserció de l’organització, Càritas ha adaptat ràpidament els seus serveis i ha activat el seguiment via telefònica per continuar atenent les persones en situació de vulnerabilitat, també en l’àmbit laboral. A més, ha habilitat telèfons per oferir acompanyament des de les acollides de manera telemàtica, consultes de documentació via telefònica, realitza seguiment de les persones grans que pateixen solitud, ofereix suport emocional, es desplaça diàriament fins als domicilis de persones grans que viuen en solitud i, en definitiva, ha adaptat tots els projectes possibles a les noves circumstàncies, per no deixar ningú enrere. Ecosol, l’empresa d’inserció de l’entitat, que ofereix oportunitats laborals a persones en risc d’exclusió, ha hagut de tancar el 90% dels centres de treball i ha perdut molts clients per culpa de l’ambient d’incertesa. L’empresa manté oberts només els serveis mínims i necessaris per no posar ningú en risc, mentre continua prestant servei als Centres de Distribució d’Aliments i als tallers de confecció. Una de les iniciatives més encoratjadores l’han dut a terme centenars de nois i noies voluntaris del projecte Apadrinar un Avi, que s’han mobilitzat per fer arribar missatges en vídeo a les persones grans que tenen apadrinades i que viuen en residències.
Al costat dels més vulnerables
Aquesta setmana, Càritas Diocesana de Girona ha fet una nova crida a través d’una carta de la directora, M. Dolors Puigdevall i Dalmau, adreçada als socis, donants, empreses i particulars compromesos, amb l’objectiu d’aconseguir recursos suficients per complementar el suport de les administracions, garantir les mesures posades en marxa i evitar que aquestes famílies es vegin abocades a l’exclusió social més severa com a conseqüència de la crisi sanitària. La campanya s’anomena #elCompromísNoTanca. Els donatius es poden fer arribar amb la paraula COVID19 al número de compte ES29 2100 0002 57 0201445404, a través de la web www.caritasgirona.cat o per telèfon 683 14 32 39.
Març
2020
El compromís no tanca
Estem vivint una crisi sanitària sense precedents que està posant a prova tota la societat. Els esdeveniments s’han precipitat ràpidament i ens han obligat a reestructurar les vides i tasques de cadascú, per fer front a aquesta nova situació. La major part de la població resta confinada, de manera responsable i solidària, mentre els professionals lluiten per revocar l’abast de la pandèmia provocada per la Covid-19.
Però en aquest escenari, a Càritas ens toca estar més compromesos que mai. Hi ha milers de famílies que no poden proveir-se dels aliments necessaris per passar el confinament en condicions, gent gran que viu en solitud i persones en situació de vulnerabilitat que no podem oblidar. El nostre deure és acompanyar-les, especialment en moments com l’actual, sumar al costat de les administracions i d'altres entitats socials i procurar que aquesta crisi no les aboqui a l’exclusió social més severa. Durant els primers dies de confinament, hem fet un esforç titànic per mantenir oberts una trentena de serveis d’aliments, adequant les mesures de seguretat sanitàries, gràcies als professionals i al voluntariat que no està en el grup de risc, que han treballat gairebé sense descans. A més, hem activat l’atenció telefònica per mantenir l’acollida de persones en situació de vulnerabilitat, fer seguiment de la gent gran que viu sola i resoldre dubtes dels serveis d’immigració, entre d’altres. Ara, més que mai, fem comunitat i teixim vincles, perquè ningú es quedi enrere.
Desitgem que tant tu com les persones estimades us trobeu en bon estat de salut i que procureu tenir cura unes de les altres per reduir l’abast d’aquesta crisi. Us informem que Càritas ha posat a disposició un número de compte per poder rebre donatius i destinar-los a garantir la continuïtat de les mesures excepcionals que hem posat en marxa per a les persones més vulnerables.
El compromís no tanca.
M. Dolors Puigdevall i Dalmau
Directora de Càritas Diocesana de Girona
Número de compte: ES29 2100 0002 57 0201445404
Utilitza el concepte COVID19
Març
2020
Càritas atén les consultes sobre immigració per telèfon
Als municipis on hi ha servei jurídic itinerant de Càritas, les consultes també s'atenen de manera telefònica per part de la persona professional de referència i, si cal, també per correu electrònic. El servei s'ha coordinat amb els ajuntaments i els consells comarcals corresponents.
Càritas disposa de la informació oficial necessària en relació a la suspensió de terminis i cites prèvies sobre els tràmits administratius.
Març
2020
La resposta de Càritas a la crisi del COVID-19
Davant la situació excepcional que s’està vivint pel COVID-19, i tenint en compte les mesures dictades pel departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i el Govern d’Espanya, Càritas Diocesana de Girona ha decidit implementar un seguit de mesures per poder continuar donant resposta a les persones més vulnerables, respectant els criteris de prevenció decretats i evitant riscos per al personal, el voluntariat i les persones participants dels projectes.
L’entitat ha activat un equip específic en coordinació amb el territori, amb l’administració pública i amb altres agents socials, amb l’objectiu de fer un seguiment exhaustiu i diari de la situació i valorar i establir les mesures necessàries en cada moment. El deure de Càritas és no abandonar les persones en situació de vulnerabilitat i continuar acompanyant-les dins el marc d’acció actual.
Constatem:
-
Que som davant d’una situació que exigeix mesures excepcionals.
-
Que el voluntariat de l’entitat inclou persones d’edat avançada, que formen part del col·lectiu de risc, i que cal vetllar especialment per la seva salut.
-
Que cal adaptar la resposta de Càritas a l’actualització de les informacions oficials.
Mesures específiques adoptades:
-
Càritas facilitarà al màxim el teletreball per tal que el personal de l’entitat eviti sempre que sigui possible els desplaçaments i l’atenció presencial.
-
Càritas evitarà posar en risc el voluntariat d’edat avançada, que no realitzarà atenció presencial.
-
Queden temporalment suspesos tots els projectes i serveis d’atenció directa presencial arreu de la diòcesi (formacions, infància i família, robers, etc.).
-
S’han habilitat serveis punts d’acollida per temes específics d’aliments i ajudes econòmiques i per a medicaments. Sempre amb cita telefònica prèvia
-
Es mantenen els serveis d’aliments i els Centres de Distribució d’Aliments, entesos com a serveis de primera necessitat. En total són una trentena arreu de la diòcesi. S’han activat equips específics, en coordinació amb les administracions i els agents social locals, que adoptaran totes les mesures recomanades per minimitzar els riscos de contagi. Durant el cap de setmana, aquests equips ja han preparat lots per entregar i evitar així el contacte directe de les persones participants.
-
S’han solicitat EPIS (equips de protecció individual) a l’administració per garantir la seguretat de tot el personal i del voluntariat
-
S’acompanyarà de manera telefònica les persones grans participants dels projectes de l’entitat, per tal de fer un seguiment de la seva situació personal i evitar posar en risc la seva salut.
-
Els serveis d’acollida faran atenció telefònica a les persones que tenen cita programada.
-
S’han posposat totes les activitats i esdeveniments col·lectius programats.
-
S’ha establert que totes les trobades i reunions necessàries es facin remotament o es posposin quan sigui possible, així com extremar les mesures d’higiene, espais de seguretat i recomanacions generals fetes per les autoritats.
-
Totes aquestes mesures seran vàlides fins a nou avís.
Els Centres de Distribució d’Aliments i els Serveis d’Aliments ja han començat a obrir aquest dilluns. S’espera poder repartir 150 lots a Girona i 85 a Salt durant el dia d’avui i fins a 1.250 durant la setmana en aquests dos municipis, a banda de les xifres de la resta de serveis de la diòcesi.
Març
2020
Càritas i Ecosol posen en marxa dos projectes per generar llocs de treball a la Garrotxa
El taller de confecció, ubicat a Càritas Garrotxa, està especialitzat en el disseny i la confecció de bosses amb teixits reutilitzats i sacs de cafè, que cedeix l’empresa Coffe-Center, que fa 6 anys que col·labora amb Càritas, i teles procedents de les donacions de l’empresa Impressme. Els productes del taller de confecció es poden adquirir a la botiga virtual elmercatsocial.cat i en fires i mercats d’arreu. Les gelateries Rocambolesc i l’obrador de Casa Cacao, iniciatives empresarials dels germans Roca, etc. compten amb el taller de confecció d’Olot com a proveïdor d’alguns dels seus packagings personalitzats. A més, el taller ja ha treballat per altres marques i clients com Esfèrica, per a qui produeix fundes d'ulleres i altres accessoris. El taller ha generat 3 llocs de treball. 2 a temps parcial, una persona encarregada. 2 persones que s’havien format per mitjà d’una càpsula Anem x Feina de confecció i tenien uns coneixements mínims de costura i confecció que estaven aturades i amb dificultats per accedir al mercat laboral.
Per altra banda, el projecte de missatgeria sostenible se centra en la distribució postal i de mercaderies a través d’una petita flota de vehicles de càrrega amb assistència elèctrica, que compten amb permís de circulació i d’utilització de zones de càrrega i descàrrega, i que són capaços de transportar fins a 180 quilos de pes sense generar emissions. El Consorci de Serveis Socials de la Garrotxa, Dinamig, DHL, GLS i Seur són alguns dels clients del projecte, que es troba en vies de consolidació i que resta obert a qualsevol empresa o institució que s’hi vulgui sumar. Aquest projecte ha generat 2 llocs de treball a jornada completa per a persones que han passat una situació d’atur de llarga durada. Aquestes noves activitats compten amb el suport d'una persona tècnica d’acompanyament a la producció i a la inserció i un pla de formació continuada personalitzat per cada persona treballadora.
Març
2020
La pobresa i l’exclusió social té rostre de dona
Per aquesta raó, la victòria de la igualtat de gènere en el món és un dels grans reptes del segle XXI. El setembre d’aquest any es compleixen 25 anys de la Declaració i Plataforma d’Acció de Beijing, un dels punts més importants a nivell global a favor dels drets de les dones. Però 25 anys després i a pesar dels avançaments produïts, les dades ens diuen que les mesures posades en marxa són encara insuficients i és molt el camí que queda per fer.
Destaquem alguns dels reptes pendents
Les dones ostenten majors taxes de pobresa que els homes. En el seu recent informe sobre la situació a Espanya, el Relator Especial de Nacions Unides sobre la Extrema Pobresa i els Drets Humans, Philip Alston, especifica que les dones registren taxes més altes de pobresa relativa, carència material severa, baixa intensitat de feina i pobresa extrema. A més, segons el VIII Informe Foessa, el risc de pobresa augmenta un 20% més en les llars sustentades per dones i més encara en llars monoparentals, on se sumen les dificultats derivades de la conciliació.
L’esquerda de la desigualtat en l’àmbit laboral segueix existint. Segons dades de l’Eurostat, Espanya té la segona taxa més alta d’atur femení a la Unió Europea. A aquest fet s’hi suma la baixa qualitat laboral que revela el fet que el 50% de les jornades parcials desenvolupades per dones són indesitjades i que obeeix, sobre tot, a que elles continuen sent les principals sustentadores de cures. Segons dades de l’informe Foessa, el 95% de les persones que compten amb feina a temps parcial per poder dedicar-se a la cura són dones, el que suposa no només un fre a les seves carreres laborals, sino l’accés a feines amb salaris i pensions més baixes.
La desigualtat de gènere és, en no poques ocasions, el motiu que empeny le dones a començar un procés migratori. En aquestes situacions, les dones estan molt més exposades que els homes a llargs itineraris i processos de trànsti transfronterers, amb riscos evidents, entre d’altres, de ser objecte de violència sexual o de captació per xarxes de trata de persones. I en els països d’acollida, s’enfronten a la triple discriminació que suposa ser dones, migrants i treballadores. En el cas del mercat laboral, per exemple, sabem per pròpia experiència com les dones migrants ostenten la major taxa de feines en l’àmbit de les cures (residències d’avis, cures, llar etc.), subjectes, moltes vegades, a una menor remuneració d’un sector caracteritzat per la temporalitat i l’economia submergida.
Les conseqüències de les violències en les dones a les que acompanyem cada dia en tot el país a través de la nostra xarxa de recursos de suport i escolta tenen un efecte desgarrador: greus dificultats d’accés a la vida digna i escasses oportunitats d’escollir el seu propi projecte vital per les barreres que impedeixen el desenvolupament personal i laboral. Cada vegada ens trobem amb més dones que pateixen un fort impacte psicològic derivat de situacions de violència, que se suma a altres situacions d’aïllament social, pot estrés o deteriorament de l’autoestima.
Càritas posta per continuar treballant a favor d’un marc de relacions entre homes i dones sense barreres ni divisions, on els drets de les dones seran protegits, respectats i garantits.
Febrer
2020
Treballem per inserir persones al mercat laboral
El projecte Anem x feina 2020 proposa una formació específica per treballar les competències transversals, ja que aquestes influeixen directament en l'ocupabilitat de les persones, són un dels principals punts d'atenció en les entrevistes de treball i els processos de selecció. Per aquest motiu, és clau que les persones sigui conscients que les tenen o no i tinguin eines per poder-les millorar. Les competències transversals es poden entrenar i millorar, i són un potent element de diferenciació quan hi ha diversos candidats per una feina vacant, sense oblidar ni restar importància a les competències tècniques. Les competències transversals són aquelles que expliquen les diferències entre un gran treballador i un treballador excel·lent quan tots dos compten amb la formació tècnica idèntica.
La proposta de el projecte és treballar amb quatre competències transversals a través de la metodologia de Emplea +: comunicació, treball en equip, compliment de normes i tasques i adaptabilitat / flexibilitat.
Es faran tres cursos formatius durant el 2020, cada curs consta de 40 hores de formació grupal en competències transversals (comunicació, treball en equip, compliment de normes i tasques i adaptabilitat i flexibilitat), formació transversal obligatòria (igualtat de gènere, sostenibilitat mediambiental , seguretat laboral, drets laborals i alfabetització digital). En el curs està previst la realització de pràctiques no laborals en empresa, en aquest curs es pot realitzar un conveni de pràctiques de 40 hores i també es pot realitzar un segon conveni de pràctiques de 44 hores (aquest pot ser en la mateixa empresa per poder ampliar la seva experiència laboral o en una altra empresa si l'alumne vol ampliar experiència en altres àmbits laborals.
Gener
2020
Ecosol consolida les línies d’activitat amb finançament europeu
La missió d'ecosol és facilitar l'ocupació de les persones que es troben en situació de vulnerabilitat social i laboral, a través d’un model empresa econòmicament rendible, en la que es mantenen els criteris de qualitat en la prestació dels serveis i la gestió. Ecosol contribueix al desenvolupament sostenible, econòmic i social de l’entorn. L’empresa ha generat 117 llocs de treball. El 70% dels llocs de treball estan reservats per a persones en situació de vulnerabilitat.
Amb el finaçament de
Gener
2020
Aprendre a fer de cambrer o de repartidor sostenible per inserir-se laboralment
Amb el finançament de
Gener
2020
Muntar bicicletes, una feina amb futur
Amb el finançament de