Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí

La VII Trobada de Càritas reuneix més de 300 persones compromeses a Salt

La Factoria Cultural Coma Cros de Salt ha acollit aquest dissabte al matí la setena edició de la trobada de Càritas Diocesana de Girona. Més de 300 persones, entre voluntariat i personal dels equips d’arreu de la diòcesi, han assistit a l’acte, que se celebra cada dos anys. El bisbe Francesc Pardo ha donat la benvinguda als presents, recordant la importància de construir comunitat a cada poble i ciutat, per tal que cap persona es quedi enrere. “Fem comunitat, transformem” era precisament el lema de la trobada, dedicada a explicar i aprofundir en el model d’acció social comunitària que desenvolupa l’entitat. Aquest model té per objectiu principal la implicació i la participació horitzontal de les persones ateses, el voluntariat i el personal tècnic, per construir i enfortir els vincles i les xarxes, perquè cap persona quedi socialment exclosa.

La directora de l’entitat, Dolors Puigdevall, ha recordat les xifres i dades principals de l’últim informe FOESSA sobre pobresa i desigualtat a Catalunya i a la resta de l’estat, i ha destacat que el risc de caure en l’exclusió augmenta en cas de ser dona, migrant, en situació d’atur o en casos de famílies nombroses o monoparentals. L’acte ha continuat amb una xerrada de Flora Ridaura, tècnica de l’entitat, que ha tornat a posar el focus en l’importància de recuperar el sentit de la comunitat per fer front a l’individualisme, a la manca de participació i a la deixadesa de les responsabilitats socials i amb l’entorn. El moment més destacat de la jornada l’ha protagonitzat un grup de nois i noies de la Càritas Jove, creada ara fa un any, que arrencat forts aplaudiments quan ha reivindicat el paper i la força del voluntariat jove i la necessitat d’organitzar-se i fer-se sentir la veu. Aquest mateix grup ha interpretat una cançó en directe, que versava sobre l’esperança en la societat, que ha deixat l’auditori de la Coma Cros visiblement emocionat. La jornada ha continuat amb exposicions breus d’experiències diverses de les Càritas de tota la diòcesi, com el projecte artístic i social per a joves de L’Obrador de Pla de l’Estany, els Tallers d’Acollida Lingüística i Cultural (TALC) o un grup de conversa en llengua catalana d’Anglès, liderat per un grup de dones migrants, entre d’altres iniciatives comunitàries.

El final de la jornada ha comptat amb un petit recital de participants de Les Veus de Salt, una iniciativa de gran èxit que mostra la diversitat cultural del municipi a través de la lectura de poemes d’arreu del món, i el reconeixement a persones voluntàries.

Una visió deshumanitzadora

ARTICLE D'OPINIÓ

La visió que té la llei d'estrangeria actual de les persones estrangeres és deshumanitzadora: són mà d'obra i punt. Aquest fet genera que les persones migrades siguin, més sovint que les autòctones, víctimes d'explotació laboral i de treballs precaris. Si a sobre hi afegim que els criteris d’aplicació d’aquesta normativa no són uniformes i varien segons el territori on s’apliquen, la situació d'indefensió i de vulnerabilitat administrativa de les persones migrades és més que evident, independentment del seu gènere. Allò sense oblidar-nos de la vulnerabilitat emocional inicial que també pateixen.

La situació es complica molt més en el cas de les dones migrades, perquè a la condició de migrant se li afegeix el factor de gènere. Un factor de desprotecció addicional en un sistema amb una normativa que, a més de ser racista, és també masclista. I és que tal com està dissenyada aquesta llei, es perpetuen les relacions de poder envers la dona perquè no es contemplen mecanismes i/o eines prou efectives per poder fer front i/o evitar aquestes dinàmiques. Aquesta normativa no incorpora una perspectiva de gènere global que eviti la desprotecció i la invisibilitat de les dones migrades.

Des de les entitats socials ens trobem amb dones sense xarxa social ni familiar al nostre país, que estan en situació i/o risc d'exclusió social i que a més de l’explotació laboral, moltes vegades són víctimes de diferents tipus de violència de gènere. En aquest darrer cas, la llei d'estrangeria contempla alguns mecanismes de protecció però s'exigeix, per contra, una actitud activa de la dona: que denunciï. Com se’ls pot exigir que planten cara si no tenen prou recolzament?. Costa molt fer el pas i mantenir-se ferma. I com aquest, existeixen molts altres supòsits en que el permís de la dona està condicionat d'alguna manera al del seu company, i que en casos de maltractaments no acreditats, ens trobem que la clau de la residència de la víctima està en mans del seu agressor.

Malgrat aquest panorama, les dones de les que parlo continuen lluitadores i valentes. Des de les entitats les acompanyem però la força sempre la posen elles.

Mònica Caldas, Cap de Suport Jurídic a Càritas Diocesana de Girona

Gener

Formacions pràctiques per al dia a dia

Aprendre a realitzar menús saludables i econòmics o reciclar roba usada, són algunes de les formacions que ha organitzat Càritas Diocesana de Girona la zona de Sant Feliu de Guíxols i Vall d’Aro, amb la col·laboració de l’ajuntament de Sant Feliu de Guíxols. A Aquestes formacions, que van tenir lloc entre novembre de 2019 i març del 2020, hi van participar 39 persones i es van realitzar totes al local de Càritas a Sant Feliu de Guíxols.

Menús saludables per 1, 2 o 3 euros per persona era una formació desenvolupada per la tècnica d'acció i comunitat i una persona voluntaria, cuinera de professió. Aquest taller va tenir una segona part anomenada Alimentació i cuina econòmica i saludable que també oferia consells per aconseguir una alimentació equilibrada i nutritiva amb recursos ben econòmics. Aprofitant les donacions de roba i teles que es van realitzar del Rober de Càritas es va realitzar un taller dirigit per la tècnica d'acció comunitària i una voluntària amb coneixements de costura obert al municipi, amb l’objectiu d’aprendre a reciclar i aprofitar millor la roba que ja tenim a casa. Finalment, el taller Tècniques sostenible de neteja de la llar, dirigit per una professional del sector de la neteja, oferia consells per millorar la pràctica en els processos de neteja sostenible de les llars.

Tots tenim un àngel

En els moments difícils, el més important és tenir algú al costat i sentir-se comprès, acompanyat o, simplement, escoltat. Tots hem tingut un àngel, aquella persona que ens ha fet recuperar l’esperança. Però encara que no ho creguis, tu també pots ser aquest àngel, capaç de commoure’s i de sentir, en el patiment de la resta, la necessitat i l’impuls de consolar, d’abraçar i de sentir tendresa. Tu també pots ser missatger de bones notícies i de generar esperança amb els teus gestos.

Aquest Nadal, fes un donatiu a Càritas Diocesana de Girona i fes possible que les persones en risc d’exclusió tornin a recuperar l’esperança en elles mateixes.

Mira el vídeo de la campanya
2019

Càritas reivindica el Dret a l’habitatge digne en el Dia de les Persones sense Llar

La mirada de la Sara, una dona de 41 anys en situació de sensellarisme, i el lema “Posa-hi cara”, són els elements de la campanya de la Jornada de les Persones Sense Llar, que se celebra el 27 d’octubre arreu de l’estat, però que concentra la majoria d’actes el dijous 24, com és el cas de Càritas Diocesana de Girona, que sortirà al carrer a Figueres. L’entitat instal·larà una parada a la plaça de l’ajuntament, de 10:30h a 13h, per oferir informació i testimonis del projecte dedicat a les persones sense llar. A més, es recolliran signatures i roba i material d’hivern per a les persones que viuen al carrer. A les 12 del migdia es llegirà un manifest per reivindicar el Dret a l’habitatge digne.

Càritas Diocesana de Girona gestiona diversos projectes en l’àmbit de l’Habitatge a la demarcació de Girona i vol aprofitar el Dia de les Persones sense Llar 2019 per donar especial visibilitat al Projecte Sense Llar, que desenvolupa a Figueres (Alt Empordà). L’objectiu d’aquest projecte és que les persones que han caigut en una situació d’exclusió social per manca d’habitatge participin en processos de promoció i inserció social que els permetin, de nou, prendre les regnes de la seva vida, accedir a una llar i ser protagonistes d’una millora en la seva qualitat de vida. Una persona tècnia del projecte surt al carrer per localitzat persones en aquesta situació i les informa de les accions de Càritas i dels recursos que té a la seva disposició. Totes les intervencions es realitzen comptant amb la participació lliure i voluntària de les persones sense llar. Si la persona expressa la voluntat d’abandonar aquesta situació -que no és una decisió senzilla, per la gran quantitat de problemàtiques relacionades amb el sensellarisme, com la salut mental, les addiccions o la falta de xarxa social- Càritas i la resta d’entitats i agents socials implicats, intenten trobar una solució efectiva per abandonar progressivament el carrer i fomentar l’autonomia i la inclusió social.

Durant el 2019 el projecte ha a atès 23 persones noves (18 homes i 5 dones). En tots els casos han estat intervencions amb un seguiment que ha durat, com a mínim, un mes. L’entitat també té en compte les persones que reben seguiment continuat amb diferents regularitats (diari, setmanal, mensual, etc.) que es van incorporar al projecte el 2017 o 2018 i que són 28 persones més en total (3 dones i 25 homes).
Nota de premsa
2019

Càritas celebra amb èxit la tercera edició del sopar solidari

Càritas Diocesana de Girona ha reunit 250 persones aquest dijous a la tercera edició del sopar solidari que l’entitat duu a terme per difondre la seva acció i recollir fons per desenvolupar projectes dirigits a millorar les oportunitats de les persones en risc d’exclusió social. La directora de Càritas Diocesana de Girona, Dolors Puigdevall, ha volgut agrair especialment la presència de socis, donants, entitats i empreses col·laboradores, que han reforçat el seu compromís amb les famílies en situació de vulnerabilitat, malgrat les circumstàncies que acompanyen la realitat social i política dels darrers dies.

El periodista Adam Martín (Tossa de Mar, 1973) ha estat l’encarregat de conduir l’acte, en el marc d’un sopar a càrrec del prestigiós equip dels germans Roca, amb el patrocini principal de Clínica Bofill, a l’espai Mas Marroch, a Vilablareix. El bisbe Francesc Pardo també ha dirigit unes paraules als assistents, per agrair de nou el seu compromís amb l’acció de Càritas i amb les famílies en situació d’exclusió social.

2019

Càritas i Justícia i Pau reclamen la feina digna per trencar el cercle de l’exclusió

Dilluns 7 d’octubre Càritas, Justícia i Pau, i la resta d’entitats d’Església, reclamaran el Dret a una feina digna en el marc de l’iniciativa “Defensem el Treball Decent”. Aquestes entitats denuncien, en un manifest conjunt, la dificultat d’accedir a feines que garanteixin la dignitat de la persona, mentre continua augmentant el nombre de treballadors i treballadores pobres. A més, recorden l’aposta comuna del juny passat durant la 108a Conferència de l’Organització Internacional del Treball, “d’aprofitar tot el potencial del progrés tecnològic i el creixement de la productivitat per aconseguir treball decent i desenvolupament sostenible, que permeti assegurar la dignitat, la realització personal i una distribució equitativa dels beneficis per a tothom”.

Els efectes de la precarietat laboral

En aquesta nova jornada en defensa del treball decent es posa el focus sobre els efectes negatius de la precarietat laboral, que es tradueix en “vides truncades, vulnerables i violentades de persones explotades i abusades per contractes temporals i eventuals, amb sous que no concorden amb les hores realitzades, sense seguretat en el lloc de treball i subjectes a una flexibilitat que acaba trencant la dimensió personal de les persones treballadores en impossibilitar una veritable conciliació entre treball, família, descans, participació social i oci”, segons s’apunta al manifest.

Les xifres a la diòcesi de Girona

Des del mes de gener, Càritas Diocesana de Girona ha atès 850 persones a través dels itineraris d’inserció, un seguit de projectes de l’entitat que tenen l’objectiu de millorar l’ocupabilitat de les persones ateses perquè puguin accedir a una feina digna, a través de la formació, l’orientació, o el seguiment personalitzat, entre d’altres. El nombre de dones ateses ha estat de 531 i el d’homes 294. Els projectes han aconseguit 165 insercions laborals en empreses d’arreu de la diòcesi. Fins a 10 insercions han estat mitjançant contractes indefinits i la resta temporals. 44 insercions són de jornades de menys de 30 hores setmanals.

Càritas aposta per la feina digna com a eina principal per sortir de les situacions d’exclusió social. Per això, tots els projectes de l’àmbit laboral es coordinen per oferir itineraris individualitzats a casa persona atesa.

La xapa contra la precarietat

Càritas i Justícia i Pau, promotores de la iniciativa al nostre territori, repartiran gratuïtament 500 xapes amb el lema “No més precarietat”, amb l’objectiu de fer més visibles les reclamacions de la jornada i la necessitat de defensar el Dret a la feina digna. Les xapes es poden recollir als serveis generals de Càritas (Pujada de la Mercè, 8 de Girona) des d’aquest dilluns 7 d’octubre. Les entitats animen a fer difusió de la iniciativa prenent fotografies de les xapes i compartint-les amb l’etiqueta #NoMésPrecarietat des del dia 7 i durant tota la setmana.

Comunicat 7 d´octubre
Setembre
2019

Mazoni, Sanjosex, El Último Veneno i La Puça actuaran a la jornada de portes obertes de Càritas a la Bisbal

El Camp dels Capellans de la Bisbal d’Empordà acollirà les actuacions solidàries de Mazoni, Sanjosex, El Último Veneno i La Puça, diumenge 29 de setembre de 12h a 14h, en el marc de la jornada de portes obertes organitzades per Càritas La Bisbal d’Empordà. Aquest acte és possible gràcies a la implicació dels artistes i la col·laboració de Darnés Grup, Frit Ravich, Club de Tennis La Bisbal Centre Esportiu, Sona i Casa Westfalia.

Durant la jornada de portes obertes, totes les persones interessades podran visitar els equipaments de Càritas a La Bisbal d’Empordà i conèixer la tasca de l’entitat de la mà de l’equip de persones professionals i voluntàries que duen a terme els projectes d’acció social al territori. La jornada estarà amenitzada per un vermut musical solidari amb les actuacions de Mazoni, Sanjosex, El Último Veneno i La Puça, tots ells artistes reconeguts vinculats a La Bisbal, que donen fe de la bona salut cultural del municipi i del seu compromís social.

Càritas La Bisbal d’Empordà va atendre 401 persones en risc d’exclusió social durant l’any passat i fins a 1.277 persones es van veure beneficiades d’algun del seus projectes, en àmbits tan diversos com l’atenció a la gent gran que viu en solitud, el suport a l’escolaritat, l’entrega d’aliments i roba o els tallers d’acollida lingüística i cultural, entre d’altres.

Els beneficis aconseguits durant la jornada es destinaran íntegrament a finançar projectes socials que ajuden a combatre l’exclusió social al territori.

Setembre

Mas Marroch acollirà el sopar solidari de Càritas

L’espai exclusiu Mas Marroch de Vilablareix, gestionat per l’equip dels germans Roca, acollirà la 3a edició del sopar solidari de Càritas Diocesana de Girona. La vetllada se celebrarà dijous 17 d’octubre a partir de les 19:30h. La tercera edició del sopar una crida als socis, donants i a les organitzacions i empreses compromeses amb l’acció de Càritas. Com en les altres ocasions, es tracta una acció solidària amb un doble objectiu: difondre les accions de l’entitat al territori i recaptar fons per poder dur-les a terme. Enguany, l’edició s’anomena Un sopar de compromís.

Un compromís és una responsabilitat que assumim, una paraula donada que va molt més enllà d’una obligació. Totes les persones que són part de Càritas tenen un compromís amb aquells que no han tingut les mateixes oportunitats o que pateixen exclusió social. El compromís és un vincle, és la garantia que no oblidem i que lluitem perquè tothom pugui tirar endavant, malgrat les circumstàncies i punts de partida desiguals.

Destí dels fons recaptats

Càritas és present arreu del territori de la diòcesi de Girona i hi desenvolupa una cinquantena de projectes que permeten atendre més de 22.000 persones. Es tracta de famílies que no disposen d’un habitatge digne, de persones excloses del mercat laboral, d’infants i joves amb desigualtats o de persones grans que pateixen solitud i aïllament, entre d’altres situacions. L’acció de Càritas és possible gràcies al voluntariat, a l’equip professional i a la base social formada per socis, donants, empreses, entitats i organitzacions compromeses amb l’entitat, que col·laboren amb el finançament dels diversos projectes. Els beneficis del sopar solidari serviran per reforçar els projectes de l’entitat i aconseguir generar més oportunitats per a les persones ateses.

Informació i reserves

Dia i hora: 17 d’octubre de 2019, 19:30h
Lloc: Mas Marroch (Vilablareix)
Donatiu*: 75€ per persona/ 1.500€ taula de 10 persones (patrocini per a taula empresarial)
Reserves: soparsolidari@caritasgirona.cat / Tel. 972 20 49 80 / 683 14 32 39

Sopar Solidari
Juliol
2019

Un grup de dones aprèn tècniques de neteja industrial per poder accedir a una feina digna

Aquest mes de juliol ha començat la segona edició de la formació anomenada Pretaller de Proximitat II. Es tracta d'una formació de sis mesos de durada, que compta amb una dotzena d'alumnes que rebran la teoria i les pràctiques necessàries per aprendre a realitzar neteja industrial professional.

Durant el curs, les alumnes es formen també en competències transversals, de medi ambient, d'igualtat de gènere i d'alfabetitació digital, que complementen l'activitat principal. Les alumnes també realitzen formació en context laboral i apliquen les tècniques de neteja en un entorn real de treball per facilitar la seva inserció al món laboral un cop acabat el curs, que és l'autèntic objectiu del curs.

Aquest taller és un projecte finançat per l'Institut Català de la Dona i Fundación Privada Santander.

Històric de notícies