Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
2019

Prendre consciència de l’abús i el matractament envers les persones grans

El 15 de juny és el Dia mundial de la presa de consciència de l'abús i el maltractament envers les persones grans. L'objectiu de l'esdeveniment, que se celebra cada 15 de juny, és crear una consciència social i política de l'existència del maltractament i l'abús produït a les persones grans, juntament amb la idea que es tracta d'una xacra social inacceptable, que presenta múltiples formes i que es pot prevenir.

Des de Càritas, ens formulem preguntes que ens interpelen a tots: Creus que les persones grans poden prendre decisions i opinar sobre les seves vides? Què n’opines de la solitud no desitjada? Creus que les persones grans poden desenvolupar les seves capacitats i plantejar-se nous reptes? Penses que els pobres i les ciutats cuiden les persones grans reconeixent el seu lloc just a la societat?

Per això impulsem projectes que posen al centre les persones grans. Creem espais i serveis que defensen i garanteixen els seus drets d’autonomia, presa de decisions, independència, participació, etc. en la construcció social comunitària. La nostra societat no reconeix prou el valor social de les persones grans, la seva cura, experiència, suport a la família, la participació en la comunitat, etc. Des dels nostres projectes reconeixem aquest valor i reivindiquem una presència més activa en el context públic.

Les persones grans són referents de vida, són testimonis privilegiats de la història de les nostres famílies i de la nostra societat. Defensem una societat d’acollida i de cura en la qual no es maltracti ni es descarti ningú per la seva edat i que impulsi espais de trobada entre les diverses generacions.
2019

Càritas organitza marxes per compartir el viatge amb persones migrants i refugiades

Poblacions de tota la diòcesi de Girona acolliran aquest dissabte 15 de juny fins a nou marxes solidàries sota el lema Compartint el viatge, organitzades pels equips de Càritas. Les marxes són gratuïtes, i obertes i accessibles per a tothom. Roses s’hi sumarà el dia 25 de juny i Santa Coloma de Farners ho farà el dia 29.

Les marxes Compartint el viatge són una iniciativa global, impulsada pel papa Francesc, per promoure la cultura de la trobada entre pobles amb l’objectiu d’evitar les catàstrofes humanitàries que suposen el desplaçament massiu de persones migrants i refugiades que fugen de les guerres i de la misèria. L’acció, presentada pel mateix papa el mes d’octubre passat, i que organitzen les Càritas d’arreu del món, sumarà les distàncies recorregudes i les afegirà a la web comuna de la campanya, per intentar assolir l’ingent xifra d’un milió de quilòmetres.

Caminant plegats amb comunitats de desenes de països, els participants obriran els braços i compartiran el viatge per enviar un missatge d’unitat als líders polítics. Cada passa feta en aquestes marxes és una passa per a la construcció de comunitats més fortes, més properes, amb la ment més oberta i amb un cor comú contra la xenofòbia, l’odi, el racisme i la violència entre pobles.

Informació de les marxes del 15 de juny

Banyoles: Càritas, carrer Muralla, 28 (10h)
La Cellera de Ter: Bar La Presó (09:30h)
Anglès: Placeta del Passeig de la FEVE  (9h)
Llagostera: La Farinera (09:30h)
Caldes de Malavella: Cal Manco (10h)
Quart: L'Estació )9h)
Fornells de la Selva: La Plaça (9h)
Llambilles: L'Estació (9h)

Resta de marxes

Roses i Santa Coloma de Farners: Pendents d’hora i lloc de sortida

El projecte Apadrinar un Avi rep un Premi ABC Solidario

Els Premis ABC Solidario han reconegut la tasca del projecte Apadrinar un Avi, de Càritas Diocesana de Girona, que ha rebut el tercer premi de la quinzena edició dels guardons, segons ha fet públic el diari ABC aquest cap de setmana.

Els Premis ABC Solidario, que s’entreguen el 24 de juny en un acte a Madrid, estan dedicats a la protecció, l’educació i l’assistència sanitària i s’atorguen a entitats i projectes centrats en la millora de la vida d’infants i joves d’Espanya i de fora de l’estat. Els premis compten amb el patrocini de Telefónica i Santander i reparteixen un total de 100.000 euros entre les diverses categories. El projecte Apadrinar un Avi, de Càritas Diocesana de Girona, ha rebut el tercer premi, valorat en 10.000 euros. El Jurat ha destacat que el projecte “promou la participació social del jovent amb les persones grans, la majoria de les quals no compten amb suport familiar i es troben en situacions de solitud no desitjada”. Dolors Puigdevall, directora de l’entitat, ha agraït en nom de Càritas Diocesana de Girona i de tot l’equip de Gent Gran, el premi rebut i ha manifestat que “l’atenció a les persones grans, que sovint es troben en situacions d’invisibilització i de solitud, representa un dels eixos més importants de la nostra acció social”. Puigdevall ha afegit que “el més singular d’aquest projecte és el seu component intergeneracional i voluntari i el compromís i la col·laboració de les residències” i ha recordat que “el motor d’Apadrinar un Avi són centenars de joves de la diòcesi de Girona que dediquen una estona cada setmana a conversar i compartir experiències amb persones grans que es troben en situacions de solitud, i això és impagable”. Puigdevall també ha destacat que algunes de les persones grans ateses esperen els joves amb tantes ganes que “fins i tot ordenen la setmana en funció de la visita”.

Nota de premsa
2019

Formar-se per millorar l'ocupabilitat i oferir serveis professionals i de qualitat

Les participants del Pretaller de Proximitat han realitzar una formació teòrica i pràctica de maquinària de neteja industrial, gràcies a la col·laboració de l'empresa DISBOSCH de Riudellots de la Selva. El pretaller de proximitat és un formació de 6 mesos on una dotzena d'alumnes realitza formació teòrica tècnica i professional, formació en competències transversals, de medi ambient, d’igualtat de gènere i d’alfabetització digital.

Les alumnes també es formen en context laboral i apliquen les tècniques de neteja en un entorn real de treball, amb l'objectiu de millorar la seva ocupabilitat i poder oferir serveis professionals de qualitat.

El projecte està finançat per Fons social Europeu i MSSSI - Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad )

Presentació de la memòria del Centre de Distribució d'Aliments

El Centre de Distribució d’Aliments (CDA) ha presentat aquest dijous, 23 de maig de 2019, les dades sobre distribució d’aliments i formació corresponents a 2018, el desè any d’activitat del projecte. L’acte s’ha celebrat al Centre de Distribució d’Aliments de Salt, un dels 10 centres actius a la província de Girona. Per primera vegada, seguint la línia d’empoderament i de foment de la participació del CDA, un grup d’usuaris, treballadors i voluntaris s’ha encarregat de la presentació de les dades del projecte. El CDA és fruit d’un conveni de col·laboració entre el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Dipsalut, Obra Social “la Caixa”, Fundació Banc dels Aliments i Càritas Diocesana de Girona, que n’és també l’entitat gestora. El projecte compta també amb la col·laboració dels ajuntaments, consells comarcals i consorcis.

Durant el 2018 els CDA han atès 8.313 famílies i fins a 24.948 persones n’han estat beneficiàries. Els diversos centres de la província han distribuït més de 1.900.000 kg d’aliments a través de 107.239 cistelles per a a famílies de tota la província que no disposen de recursos suficients per cobrir les necessitats alimentàries de manera adequada. Les xifres indiquen una estabilitat respecte el 2017, amb una lleugera disminució tant de famílies ateses com de cistelles distribuïdes. Tanmateix, l’oferta formativa dels CDA dobla la de l’any anterior i els participants d’aquestes propostes s’han triplicat. Fins a 1.102 famílies han participat en alguna de les 76 accions formatives organitzades des del projecte. Aquests espais formatius, que tenen un format molt pràctic amb tallers i càpsules formatives que inclouen un vídeo que s’ha projectat durant la presentació, permeten treballar la corresponsabilitat de les persones ateses. A través de la participació en tallers, les famílies adquireixen hàbits de consum responsable, amb l’objectiu d’optimitzar els recursos econòmics dels que disposen a les seves llars. En alguns casos, les mateixes persones ateses són les dirigeixen els tallers per a la resta d’usuaris. A part de la formació, totes les famílies compten amb acompanyament personalitzat mentre són ateses al CDA.

Un gran equip de persones fa possible el projecte

Els 10 Centres de Distribució d’Aliments de tota la província compten amb 238 persones voluntàries que han dedicat entre totes més de 60.000 hores al projecte i 11 persones amb contracte d’inserció laboral. El personal d’inserció complementa l’equip de voluntariat. Es tracta de persones que realitzen un itinerari laboral amb l’objectiu de poder accedir posteriorment a un lloc de feina ordinari. Finalment, l’equip tècnic del projecte desenvolupa el treball de gestió i de coordinació amb la resta de socis del projecte.

Lluita contra el malbaratament

La lluita contra el malbaratament continua sent un dels eixos principals del projecte. El valor dels aliments en espècie rebuts durant el 2018 ha augmentat en 150.000€, se situa en 2.456.717,41€ i representa un 77% del total d’aliments que es distribueixen. Els diners destinats a la compra han augmentat 100.000€ i ja suposen 745.112,43€ i un 23% del total.

2019

Càritas atén 22.052 persones i alerta que la greu situació d’accés a l'habitatge tanca la porta a la inclusió

Càritas Diocesana de Girona ha presentat aquest matí a Girona la memòria corresponent a l’acció social que va desenvolupar arreu de la diòcesi durant el 2018. L’entitat va atendre directament 22.052 persones i fins a 53.309 es van beneficiar de la seva acció a través d’algun dels 52 projectes en marxa al territori diocesà. Es tracta d’una xifra estable respecte de l’any anterior, però Càritas alerta que les conseqüències de la crisi no han acabat per a moltes famílies: un 57% de les famílies ateses té fills a càrrec, un 13% d’aquestes són famílies monoparentals i 1 de cada 4 persones participants són menors d’edat. El document alerta que les mesures que es van prendre davant la crisi econòmica estan comportant una desigualtat en la distribució de la renda, que s’està agreujant.

Les conseqüències d’aquest sotrac són ben presents sobretot en la dificultat per accedir a la feina digna (el 18% de les persones ateses està treballant) i l’habitatge (el 36% de les persones ateses té dificultats per accedir a una llar en condicions), els pilars fonamentals per sortir de la pobresa i de l’exclusió social. L’exclusió social afecta també les persones grans que pateixen solitud (el voluntariat jove va apadrinar 660 persones grans i 387 van ser ateses al projecte Ser Gran en Dignitat, entre d’altres accions) i els infants i joves que es troben amb desigualtats que els impedeixen trencar amb l’herència de la pobresa (1.047 infants i joves acompanyats en l’àmbit del suport educatiu i l’atenció a famílies amb menors a 33 municipis). Càritas torna a detectar un augment de les persones que arriben després d’un procés migratori fugint de conflictes i de la misèria, cercant noves oportunitats (3.258 adults i 200 infants i joves sense referents familiars han rebut suport jurídic relacionat amb processos d’immigració).

Càritas va iniciar el projecte Som Refugi durant el 2018 amb dos pisos per a joves migrants sense referents i ha continuat durant el 2019 amb l’obertura d’un servei a Caldes de Malavella que ja acull i acompanya de manera integral 20 joves més. En quant a la recollida de roba, Càritas i l’empresa d’inserció Ecosol, han repartit més de 50 contenidors arreu de la diòcesi, que han permès recollir fins a 400 tones de roba. L’àmbit dedicat a la inserció sociolaboral de l’entitat ha atès 1.622 persones. Fins a 133 són treballadors en procés d’inserció s’han a les línies d’activitat d’Ecosol empresa d’inserció de Càritas i 362 persones s’han format per millorar la seva ocupabilitat i aconseguir trobar una feina digna.

Una resposta comunitària

Per fer front a tots aquests reptes, Càritas impulsa i aplica un nou model d’acció comunitària que s’obre al veïnatge amb l’objectiu d’enfortit les relacions socials de les persones ateses per evitar-ne l’exclusió i fomentar la seva participació i implicació als propis projectes de l’entitat. Es treballa amb la pròpia comunitat per transformar la realitat més propera de les persones més vulnerables de la nostra societat, fent-les protagonistes del seu propi canvi. En aquesta línia, l'entitat ha desenvolupat més de 45 actuacions comunitàries arreu del territori, beneficiant 4.050 persones. El 40% d’aquestes persones han manifestat millorar la seva participació en espais i entitats del municipi i un 80% ha augmentat la seva xarxa relacional i social més propera. Puigdevall ha afirmat que “hem d’estar alerta de la pobresa amagada” i ha denunciat que “les persones pobres viuen un aïllament pel que fa les seves xarxes de relació”. Precisament, l’acció comunitària treballa per enxarxar les persones en els recursos del seu entorn.

Nota de premsa Memòria 2018 de Càritas Diocesana de Girona
2019

La inserció de persones vulnerables centra la jornada pel Treball Decent de Càritas

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, i Roger Casero, coordinador del programa Incorpora de Fundació “la Caixa” a Girona, han obert la jornada pel Treball Decent organitzada per Càritas en el marc del Dia Internacional del Treball i celebrada aquest dijous 2 de maig a CaixaForum Girona. Puigdevall ha recordat que la inserció laboral de persones en situació de vulnerabilitat és un dels reptes de l’entitat, perquè la feina digna és clau per trencar el cercle de l’exclusió social. Casero ha centrat la benvinguda destacant el treball conjunt de les entitats i el programa Incorpora de “la Caixa”, que té per objectiu, precisament, fomentar la inserció sociolaboral de persones que tenen especial dificultat per accedir al mercat laboral.

Ponència de Francesc Vilà i Anna Güell

L’acte ha continuat amb la ponència de Francesc Vilà, psicoanalista i promotor d’ENSAMEC (Moviment d’Entitats per la Salut Mental Comunitària del Baix Llobregat) i Anna Güell, economista i gerent d’Ecosol, empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona. Vilà ha recorregut a les idees del sociòleg Richard Sennett per descriure l’estat actual del capitalisme i com afecta les relacions laborals. Ha parlat de capitalisme impacient com una nova d’organització econòmica i social, pròpia del segle XXI, en la que les relacions humanes semblen deure’s a mers intercanvis comercials. Vilà també ha apuntat que la superació del capitalisme de l’era industrial no ha generat la felicitat esperada, sinó que ha creat un individualisme de masses “que genera molta fragilitat a la societat”. Malgrat aquestes constatacions, Vilà ha destacat positivament les experiències de Jordi Cuixart com a empresari globalitzat modèlic, ha recordat la figura dels menestrals i ha introduït la necessitat de poder viure una vida plena, també a nivell laboral, que situï la persona com a protagonista del seu camí. Anna Güell, en canvi, ha dedicat la seva intervenció a la feina que duu a terme Càritas i Ecosol en l’àmbit laboral, i ha anunciat que els programes laborals de l’entitat han acompanyat 1.321 persones en orientació laboral; que 362 s’han format amb els projectes de l’entitat; 546 han participat en projectes d’intermediació i prospecció laboral i 133 persones han treballat en procés d’inserció. Güell ha insistit en la necessitat de formar i acompanyar durant tot els procés les persones en situació de vulnerabilitat per garantir la seva inserció sociolaboral amb èxit, i ha advertit que "la precarietat laboral posa la societat en perill de trencament".

Taula rodona sobre inserció laboral de persones vulnerables

La jornada ha comptat també amb una taula rodona formada per Llorenç Galay (director de Finances i Recursos Humans de Santiago Juandó SAU), Yasmina Duch (tècnica de selecció i formació de Carrefour) i de dues persones participants de Càritas -en Moha i la Bibiana-, que han estat inserides laboralment a aquestes dues empreses. Galay ha posat de manifest les dificultats que es troben les empreses per cobrir llocs de treball específics a partir dels canals habituals de selecció. Malgrat que no disposin d’una àrea específica de responsabilitat social, ha explicat, la seva empresa va posar-se en contacte amb Càritas amb l’objectiu doble de poder cobrir satisfactòriament el lloc de treball i, alhora, aconseguir la inserció sociolaboral d’una persona en risc d’exclusió. Yasmina Duch, en canvi, ha explicat que Carrefou sí que compta amb compromisos socials i que, tot i que utilitzen canals de selecció com Infojobs o empreses de treball temporal, també tenen present les entitats socials per donar oportunitats a persones en risc d’exclusió social. En aquest sentit, ha destacat que la contractació de personal d’inserció permet que les entitats, la persona contractada i l’empresa contractant en surtin beneficiades. Duch ha insistit en la necessitat de comptar amb bona formació específica per als llocs de treball ofertats i ha explicat que precisament la formació és una de les vies més eficaces per poder ser contractat.

Experiències personals d'èxit en inserció laboral

En Moha i la Bibiana, per altra banda, relatat les seves experiències personals durant el procés de cerca de feina. Actualment, en Moha treballa com a preparador de vehicles a Santiago Juandó i la Bibiana forma part de la plantilla de Carrefour Market, després de passar un període sense feina i amb falta de recursos per tornar-se a inserir al mercat laboral. Tots dos han valorat positivament la feina de Càritas durant l’acompanyament, que inclou des de formació bàsica, fins a tallers per a la realització de currículums professionals o formació específica, a part de la mediació amb les empreses d’inserció.

Nota de premsa
2019

Càritas alerta que la feina ja no garanteix sortir de l’exclusió social

Càritas Diocesana de Girona i Justícia i Pau impulsen la campanya Defensem el Treball Decent en el marc del Dia Internacional del Treball, que se celebra l’1 de maig. Enguany, les accions se centren en la taula rodona Inserció sociolaboral de persones vulnerables: empresa, comunitat i futur, que tindrà lloc dijous 2 de maig al CaixaForum de Girona d’11h a 13h i en la difusió del manifest conjunt en defensa de la feina digna.

Precisament, l’atur i la precarietat laboral com a generadors d’exclusió social són algunes de les conclusions de l’Enquesta sobre integració i necessitats socials de Fundació Foessa 2018, que acaba de fer públiques Càritas arreu de l’estat. L’informe alerta que, si bé la feina s’ha considerat històricament com un excel·lent factor de protecció davant les situacions de pobresa i exclusió, des de fa un temps, aquesta frontera és més difusa. Hi ha un 60% de llars a Catalunya amb almenys un membre en actiu que no es troba en situació d’integració plena, segurament com a conseqüència d’una feina que combina salaris baixos, parcialitat indesitjada i una alta temporalitat. Malgrat la dràstica reducció de l’atur en els últims 5 anys, les taxes continuen sent molt elevades i gairebé dupliquen les que es registraven en períodes previs a la crisi. A Catalunya, l’atur és d’un 11,5% segons els criteris EPA, però l’enquesta ens demostra que aquesta taxa puja fins al 19,1% si tenim en compte la vulnerabilitat, és a dir, la situació que viuen les persones a l’atur en sentit estricte, les persones parades que ja no cerquen feina per desànim, les persones que realitzen una jornada parcial per raons involuntàries, o les persones afectades per expedients de regulació de feina. L’exclusió social afecta un 19,3% de la població activa a Catalunya i fins al 50% de la població a l’atur. En el cas de les persones en jornada parcial indesitjada, l’índex d’exclusió se situa en el 35,2%. Pel que fa els contractes, un 26% de persones amb contracte temporal també es troba en aquesta situació i fins un 11% de les persones amb contracte indefinit.

La resposta de Càritas

Per fer front a aquesta situació, Càritas Diocesana de Girona desenvolupa gairebé una quinzena de projectes en l’àmbit laboral. Les dades d’acció social es faran públiques el 14 de maig, durant la presentació de la Memòria Diocesana, però l’entitat aprofita la celebració del Dia Internacional del Treball per avançar que els programes de l’àmbit laboral han orientat fins a 1.321 persones; 362 s’han format amb els projectes de l’entitat; 546 han participat en projectes d’intermediació i prospecció laboral i 133 persones han treballat en procés d’inserció a Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona.

Manifest Treball Decent
Abril
2019

El conseller Chakir el Homrani visita el servei per a joves migrants sense referents de Caldes de Malavella

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, Chakir el Homrani, ha visitat aquest matí el servei d’acollida per a joves migrants sense referents que ha posat en funcionament Càritas Diocesana de Girona a Cal Manco, a Caldes de Malavella. El servei, que compta amb la col·laboració i el finançament del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, permet acollir una vintena de joves extutelats per l’administració, que rep suport jurídic per a la regularització de la documentació, formació i acompanyament integral a través de tots els àmbits d’actuació de Càritas amb l’objectiu d’aconseguir la seva plena inserció social i laboral. La iniciativa s’emmarca en el projecte Som Refugi, desenvolupat per Càritas Diocesana de Girona, per donar resposta a l’augment de casos de joves immigrants que es troben en situació de vulnerabilitat, perquè no compten amb entorn familiar, recursos mínims per poder accedir a un habitatge en condicions, ni formació ni experiència suficient per inserir-se amb èxit al mercat laboral.

Durant la visita, el conseller ha pogut conèixer alguns dels nois que viuen a la casa i l’equip del projecte, amb qui ha compartit impressions sobre el fet migratori. La visita ha finalitzat amb una breu trobada de treball amb la directora de l’entitat, Dolors Puigdevall; el secretari general, Martí Batllori; l’alcalde de Caldes de Malavella, Salvador Balliu; la directora dels serveis territorials de la conselleria a Girona, Marta Casacuberta; i una representació de participants i de l’equip tècnic del projecte Som Refugi.

El conseller ha destacat que “quan aconseguim alinear l’administració, el teixit social i un bon treball previ amb les administracions locals i les persones del centre, és quan podem donar una bona resposta”. A més, ha recordat que el projecte està dirigit a “nois que passen a l’edat adulta i que encara necessiten un procés d’acompanyament i d’apoderament per assegurar que el seu procés d’inclusió i inserció laboral sigui un èxit” i ha afegit: “No ens preocupa només la primera acollida, sinó que ens preocupa assegurar que, quan surtin del sistema de protecció, estiguin apoderats i que es puguin incloure i inserir laboralment i tinguin les mateixes oportunitats que tots els ciutadans i ciutadanes”. El Homrani ha agraït també la tasca dels educadors i educadores de l’entitat i ha afirmat que Càritas “és una entitat amb la que treballem en molts àmbits i que mostra una implicació amb qualsevol dels reptes que tenim com a país” i que “està fent una molt bona feina, i que fa una passa endavant, que és molt necessària”.

Març

Trobada amb el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, Chakir El Homrani, va fer una breu visita a la seu de Càritas Diocesana de Girona dijous 14 de març. L’objectiu de la visita era trobar-se amb una representació de la nostra entitat, formada per membres del consell diocesà, l'equip de caps de programa i responsables d'àrea i membres comitè d'empresa, per poder compartir aspectes d’actualitat sobre l’acompanyament a les persones més vulnerables. El conseller va definir Càritas com un exemple de capil·laritat del territori i va expressar la necessitat de compartir diagnòstic i acordar les accions amb tot el teixit social.

Tant la directora, Dolors Puigdevall, com la responsable d’acció social, Raquel Carrión, van destacar la transversalitat de l’acció social actual i el seu component comunitari. En aquest sentit, el conseller va afirmar que “sense persones, no hi ha comunitat ni polítiques socials” i va defensar que “hem de ser conscients de la diversitat de la nostra societat i establir eines per evitar que ningú quedi fora de la comunitat”.

La visita va finalitzar amb l’entrega d’una mostra de productes realitzats per l’empresa d’inserció Ecosol.

Històric de notícies