Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
Març

El projecte Som Refugi obre les portes als veïns de Caldes de Malavella

Càritas Diocesana de Girona ha obert a Caldes de Malavella un nou servei per a joves migrants sense referents que es troben en situació de vulnerabilitat. El servei compta amb la col·laboració i el finançament del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. El nou equipament, ubicat a Cal Manco, una masia cedida per Les Germanes Franceses de Lloret, va entrar en funcionament a principi de febrer amb total normalitat, després d’uns mesos de condicionament de l’immoble i l’organització de l’equip tècnic necessari. El nou servei permet acollir una vintena de joves extutelats per l’administració, que reben suport jurídic per a la regularització de la documentació, formació i acompanyament per aconseguir la seva plena inserció social i laboral.

La iniciativa s’emmarca en el projecte Som Refugi, desenvolupat per Càritas Diocesana de Girona, amb l’objectiu de donar resposta a l’augment de casos de joves immigrants que es troben en situació de vulnerabilitat, perquè no compten amb entorn familiar, recursos mínims per poder accedir a un habitatge en condicions, ni formació ni experiència suficient per inserir-se amb èxit al mercat laboral. La majoria d’aquests joves van arribar des del Magreb i de països subsaharians quan encara eren menors, sovint sortejant situacions de perill i vulnerabilitat, i han estat tutelats per l’Administració fins que han complert la majoria d’edat. El nou espai acull joves que han acceptat voluntàriament ser part del projecte i han pres el compromís amb els itineraris programats per l’entitat, que inclouen formació, orientació laboral i acompanyament per a la inserció al mercat laboral, entre d’altres mesures per a la inclusió.

Càritas Diocesana de Girona ja ha obert durant els últims mesos dos habitatges més destinats a aportar solucions a aquest tipus de situacions: un pis a Girona i un altre a Santa Coloma de Farners, amb 4 joves en cada cas. El nou servei de Caldes de Malavella amplia considerablement l’abast del projecte, perquè és l’únic capaç d’acollir fins a vint joves de forma permanent.

Jornada de portes obertes per a entitats i veïns de Caldes

Aquest dijous, 14 de març, els joves de Cal Manco i el seu equip d'acompanyament, van organitzar una jornada de portes obertes per a les entitats i veïns del municipi, amb la voluntat de donar visibilitat al projecte i crear vincles amb l'entorn social. La jornada va reunir persones de diverses entitats, personalitats i autoritats municipals, i els diversos cossos de policia, entre d'altres. Tots els assistents van poder visitar l'equipament i escoltar els testimonis i les experiències personals dels joves participants del projecte a través de la recreació d'un viatge que explicava les etapes del fet migratori que els ha dut fins a Caldes, des dels seus països d'origen.

Març
2019

Els horts socials i comunitaris, molt més que verdures i hortalisses

Aprendre a plantar una ceba, conèixer alguna de les plantes remeieres que tenim al nostre entorn o veure la instal·lació d’un rusc d’abelles, són algunes de les activitats que han pogut experimentar els alumnes de P4 de l’Escola Els Fanals de Platja d’Aro i l’Escola El Carrilet de Palafrugell, durant les visites programades als horts socials i comunitaris que Càritas Diocesana de Girona duu a terme al Baix Empordà, amb la col·laboració d’ambdós ajuntaments i Dipsalut.

Aquest mes de febrer, els Horts Socials Els Vinyals de Platja d’Aro i Les Arenes de Palafrugell han rebut diversos grups d’aquests centres educatius, amb l’objectiu de mostrar-los les activitats dutes a terme als horts ecològics, a través de petits tallers. L’entitat naturalista Flower Soup, dedicada a l’apicultura ecològica, i col·laboradora del projecte, ha participat en la realització dels tallers i les visites, que es repetiran al llarg del curs.

Els horts socials, un projecte comunitari

Cultivar i mantenir un hort és una activitat positiva per a la salut física i emocional de les persones que atenem. Sobretot, permet millorar la cohesió i els vincles de les persones que estan desmobilitzades i que poden caure en l'exclusió. Els tècnics de Càritas organitzen i fomenten la participació de les persones en grups i les aconsellen sobre horticultura ecològica per a l'autoconsum. En aquest espais, les persones hi fan créixer molt més que verdures i hortalises.

2019

Expressar el fet migratori a través del rap

Un grup de vuit joves participants de Càritas Diocesana de Girona ha escrit i enregistrat un rap, anomenat Reflexos, per expressar les dificultats que suposa emigrar sense referents i integrar-se a la societat d’acollida. La cançó, que compta també amb un vídeo, ha estat reconeguda amb una menció especial del Concurs Hip-Hop per la Pau, organitzat per L'Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) de la Generalitat de Catalunya. Els premis s’han entregat aquest dijous 29 de febrer al migdia en un acte a la Biblioteca de l’ICIP a Barcelona. El jurat ha destacat la “diversitat lingüística i i l’esforç per rapejar en llengua no materna”.

Els participants formen part del projecte Formació en Alternança, de Càritas Diocesana de Girona, que ofereix formació a joves tutelats i extutelats per l’administració, que es troben en situació de vulnerabilitat. La majoria d’aquests joves ha viscut processos migratoris sense suport ni referents familiars, i no disposa de recursos suficients per aconseguir una inserció social i laboral plena. Des de Càritas Diocesana de Girona, se’ls ofereix formació en competències bàsiques i formació tècnica i professional. El projecte es complementa amb una beca formativa perquè puguin cobrir les necessitats bàsiques i, alhora, se’ls motiva perquè assisteixin a formació externa, aprenguin la llengua d’acollida i puguin obtenir un títol reconegut.

Accediu al vídeo
2019

Ecosol recollirà llibres usats per generar valor social

El Grup Èxit, que suma els esforços d’Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, Grup Fundació Ramon Noguera i Fundació Drissa i que compta amb la col·laboració d’Obra Social “la Caixa”, acaba de posar en marxa el projecte de recollida de llibres usats Rebook. L’objectiu de Rebooks és generar oportunitats laborals per a persones en situació de vulnerabilitat social, participants de les tres entitats impulsores del projecte.

A la pràctica, Rebooks es basa en la recollida de llibres usats a través de la xarxa de contenidors de roba vermells d’Ecosol, que ja compta amb 52 punts en 26 poblacions de la província de Girona. Aquesta infraestructura i la logística de la recollida que ja s’utilitza per a la roba, facilita l’entrega de llibres en qualsevol horari i punt del territori. Les persones participants del projecte valoren l’estat dels llibres i els classifiquen, en un procés que millora les seves habilitats professionals, alhora que fomenten i donen suport als valors del reciclatge, que és un dels eixos del grup. Un cop classificats, els llibres es posen a la venda a preus molt econòmics al Taller Degustació que Fundació Ramon Noguera té al carrer Indústria de Girona, a la recent inaugurada botiga Biodrissa del carrer Ciutadans també de Girona, i al Bar Cafeteria El Coro, de Sarrià de Ter, que gestiona l’empresa d’inserció Ecosol de Càritas Diocesana de Girona.

Rebooks és una nova mostra de l’actitud emprenedora i creativa dels membres del Grup Èxit per generar iniciatives socials que puguin contribuir a millorar les oportunitats laborals per a les persones ateses per les entitats integrants.
2019

Manu Guix, Cesk Freixas i Portobello actuaran al concert solidari d'ELS40 POP a Salt

La Sala La Mirona de Salt acollirà el concert solidari ELS40 POP, organitzat per Los 40 Catalunya, divendres 10 de maig. Tots els beneficis de l’acte es destinaran als projectes que desenvolupa Càritas per atendre les persones en risc d’exclusió social. El concert compta amb caps de cartell de primer ordre com Manu Guix, Cesk Freixas i Portobello, i les actuacions de Nil Moliner i Chloe Phillips. En total, més de 5 hores de música per a una nit solidària i compromesa.

Càritas Diocesana de Girona i els organitzadors del concert esperen poder reunir fins a 2.000 persones per gaudir de la música i poder contribuir a finançar els programes i projectes de l’entitat destinats a les persones més vulnerables.

La directora de Càritas Diocesana de Girona, Dolors Puigdevall, ha volgut agrair el gest dels responsables de la popular emissora de ràdio i ha assegurat que “les iniciatives solidàries com aquesta ens confirmen el compromís que la societat té amb Càritas i amb la nostra tasca” i ha afegit: “els projectes de Càritas a Salt i a la resta del territori necessiten finançament per no deixar cap persona enrere. Aquesta acció dels Los 40 Catalunya ens ajudarà a impulsar més accions per lluitar contra la pobresa i garantir la igualtat d’oportunitats per a tothom. Cal que omplim La Mirona i que sigui tot un èxit”.

Les 500 primeres entrades per al concert es poden adquirir per 8 euros, i la resta costaran 10 euros.

Compra les entrades.

Gener
2019

Bàsquet i inclusió social a Fontajau

Diversos grups d’infants acompanyats del personal dels serveis educatius de Càritas, famílies de participants, voluntaris de totes les edats i una representació institucional de l’entitat van gaudir d’una gran tarda de bàsquet dissabte passat al pavelló de Fontajau, a Girona. En total, gairebé 250 persones vinculades a l’entitat van ser convidades pel club Bàsquet Girona, presidit per Marc Gasol, en el marc d’un nou acord de col·laboració amb Càritas Diocesana de Girona.

La representació de Càritas va poder veure el partit des de la graderia, i un grup fins i tot va poder-ho fer des de la llotja presidencial, cedida per a l’ocasió. A més, durant el descans, els voluntaris van desplegar un pancarta amb el lema Mou-te! Atura la pobresa!, i es va difondre el vídeo de presentació de l’entitat per les pantalles del pavelló. També durant el descans, una vintena de nens i nenes dels serveis educatius va practicar tirs lliures, entre aplaudiments.

Els responsables del club i de l’entitat han valorat molt positivament la primera acció del nou acord de col·laboració i esperem poder viure moltes més tardes de bàsquet i d’inclusió social.
Gener

Somnis sense fronteres

Estudiar, ser monitor de kickboxing o treballar en l’àmbit de l’estètica personal, són alguns dels somnis d’un grup de joves migrants sense referents que ha participat durant tres mesos en un curs d’aprenentatge de la llengua i coneixement de l’entorn, organitzat per Càritas Diocesana de Girona. La majoria d’aquests joves són menors d’edat que van arribar tot sols des dels seus països d’origen i que no disposen de cap xarxa social que els pugui acollir. Una vegada finalitzades les classes, han obtingut un diploma i han rebut la visita de l’Ayoub i l’Abderrahim, dos joves participants de Càritas que han viscut una experiència molt similar a la seva, però que ja han après la llengua i treballen a Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, després d’un itinerari d’acollida, formació i orientació laboral.

Càritas acompanya joves estrangers sense referents a través de l’empoderament personal, per evitar que la falta d’un entorn familiar els evoqui a situacions de vulnerabilitat. Molts d’aquests joves troben cobertes les seves necessitats bàsiques mentre són menors, però quan compleixen 18 anys l’Administració deixa de ser-ne tutor, malgrat que la seva situació continua sent d’absoluta desprotecció. Càritas, en xarxa amb les institucions i d’altres entitats, aborda aquesta realitat des de diversos projectes complementaris, com el projecte #SomRefugi, que inclou noves iniciatives en l’àmbit de l’habitatge, com els pisos d’acompanyament a Girona i a Santa Coloma de Farners, i ultima l’obertura d’un nou espai a Caldes de Malavella, que permetrà acollit fins a una vintena de joves en aquesta situació.

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, ens recordava ara fa unes setmanes al sopar solidari “Som Refugi”, que “acollir és una acció generosa i una obligació moral. Però quan diem que volem ser refugi no hem de pensar només en l’emergència, sinó entendre que ser refugi és una tasca a llarg termini, que ens implica a tots. Cal cobrir necessitats bàsiques, és veritat, però cal també ensenyar la llengua, orientar, formar, acompanyar i inserir en el món laboral etc. Tots aquests projectes són refugi en el sentit que ofereixen escolta, acollida i acompanyament per aconseguir que totes les persones, sense distinció d’origen ni discriminacions de cap tipus, puguin viure en dignitat”.

Desembre

Girona ha acollit 378 menors migrants sense referents durant el 2018

Més d’una cinquantena de persones han assistit a la taula rodona Joves migrants sense referents: entre la valentia i la vulnerabilitat, organitzada per Càritas Diocesana de Girona, aquest dimecres al Centre Cultural La Mercè de Girona.

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, ha donat la benvinguda als assistents, que omplien del tot la sala, i ha recordat la llarga experiència de l’entitat en l’acollida i l’acompanyament de persones migrants en situació de vulnerabilitat, i de joves sense referents en particular, a través d’accions específiques de formació o d’inserció al món laboral, com el projecte Formació en Alternança, que desenvolupa Càritas i la seva empresa d’inserció, Ecosol.

Marta Casacuberta, directora dels Serveis Territorials de Treball, Afers Socials i Famílies a Girona, ha fet unaintroducció a la temàtica abordada, els menors i joves migrants no acompanyats, i ha revelat que Girona ha acollit 378 menors migrants sense referents durant el 2018, respecte dels 196 de l’any anterior. El 70% d’aquests joves té més de 16 anys i un 88,5% procedeix del Marroc, ha assegurat. Casacuberta ha reconegut que es tracta d’una “situació d’emergència” però ha inssitit en la necessitat d’abordar la situació “de manera alineada, per activar els recursos necessaris perquè aquests joves puguin inserir-se a la nostra societat”. “Tots aquests joves volen integrar-se i aconseguir una feina”, ha assegurat.

Josep Maymí, responsable de l’Observatori Diocesà de la Pobresa i l’Exclusió Social de Càritas Diocesana de Girona, ha presentat els resultats preliminar del primer estudi de l’observatori, realitzat amb una mostra de 23 famílies ateses per l’entitat. L’objectiu de l’estudi, iniciat durant la tardor de 2017, és valorar l’impacte de la pobresa en el si de les persones ateses per Càritas a la diòcesi de Girona. Maymí ha destacat la importància del fet migratori entre els participants entrevistats.

Núria Émpez, educadora social i doctora en Antropologia Social i Cultural, ha recordat que, malgrat que la gran majoria de menors i joves migrants sense referents són nois, també hi ha noies, que són “les invisibilitzades d’aquesta situació”, i que sovint són víctimes de la tracta de blanques, o utilitzades com a mà d’obra domèstica sense cap garantia de Drets. Émpez ha recordat que els primers casos de menors no acompanyats sense referents es van fer visibles al voltant de l’any 2000, perquè es trobaven en situació de carrer, amb problemes de droga, com la inhalació de cola i ha criticat les dificultats actuals per poder regularitzar els permisos de residència dels menors i joves que arriben en l’onada actual.

Jordi Jordà, coordinador de l’Àrea de suport del joves tutelats i extutelats a Girona, ha repassat l’històric del servei i ha recordat que des de l’any 2010, la Llei contempla la situació dels joves extutelats, i que l’àrea sempre ha apostat i vetllat per garantir la seva emancipació, des del suport personal, l’habitatge, la formació i la inserció laboral. Jordà ha destacat les accions de les entitats, com el projecte Formació en Alternança, de Càritas Diocesana de Girona i l’empresa d’inserció Ecosol, que acull i acompanya joves migrants sense referents a través d’itineraris de formació i inserció laboral. Jordà ha revelat que l’àrea ha acollit 465 joves durant el 2018 i ha recordat que la província de Girona només disposa de 66 places d’habitatge per fer front a la situació actual. Jordà també ha volgut fer present que no hi ha comunicació amb els serveis socials del Marroc: “quan no et pots comunicar, no hi a vincle ni treball efectiu” i ha revelat que fa uns anys els “Mossos d’Esquadra van detectar una furgoneta que realitzava viatges regulars des d’un poble del Marroc fins a Girona, amb menors sense referents”. Jordà ha estat molt crític amb el paper dels mitjans, i ha assegurat “que no tenim la premsa a favor en aquesta situació, com sí que la té la crisi dels refugiats”.

Anna Villa, directora tècnica de la Federació d’Entitats amb Projectes i Pisos Assistits (FEPA), ha reconegut la feina històrica realitzada fins ara, però ha volgut destacar el gran volum de la situació actual, amb arribades de fins a 200 joves cada mes de manera habitual
Nota de premsa
2018

Càritas inicia una nova campanya per lluitar contra la pobresa

Aquesta setmana, les deu Càritas diocesanes amb seu a Catalunya han iniciat la campanya de Nadal. Per segon any consecutiu i sota el lema “Sigues part de la solució contra la pobresa”, les Càritas ubicades en territori català han unit forces per fer arribar un missatge d’esperança, on es convida a tothom a ser part de la solució dels problemes que pateixen les persones més vulnerables de la nostra societat. La missió de Càritas és acollir i acompanyar les persones que més ho necessiten, i amb el suport de gairebé 16.000 particulars i més de 1.700 empreses, sumada a la feina dels més de 500 professionals i 13.000 voluntaris/es, Càritas ha pogut atendre a 321.287 persones a Catalunya durant l’any 2017. Gràcies a tots ells, la missió de Càritas és possible.

Amb tot, els problemes socials continuen ben presents en el nostra dia a dia, i aquest Nadal la campanya de Càritas vol centrar-se en una problemàtica estructural amb caràcter d’urgència: l’habitatge. Nadal és un temps que porta a la memòria l’escalfor de la llar que protegeix del fred del carrer, les trobades al voltant d’una taula compartint els darrers moments de l’any i els bons desitjos per al que comença.

Aquests records, que ens semblen tan quotidians, no els han pogut gaudir més d’un 30% de les famílies i persones soles que Càritas ha atès durant l’any 2017. Les persones que viuen aquesta situació no compten amb una llar adequada, assequible i segura. Malgrat aquestes dificultats, des de Càritas es treballa amb el convenciment que tothom mereix una llar on construir els seus records vitals, on sentir-se protegit i on recuperar forces per començar un nou dia. Una llar on somiar el projecte vital.
Nota de premsa Cartell A3 Banner web
2018

Alex Granell, Pere Pons i Eloi Amagat presenten els nous mitjons solidaris amb Càritas

Pere Pons i Alex Granell, membres de la plantilla del primer equip del Girona FC, i el seu ex-company d’equip Eloi Amagat, que acaba de finalitzar la temporada al New York City, han presentat aquesta tarda a Girona la nova col·lecció de mitjons Trisox, que compten amb dissenys personals dels jugadors i que es posaran a la venda per un període limitat de temps a la botiga SoxShop. Una part dels beneficis de la nova col·lecció de mitjons esportius es destinarà a finançar les beques Pigmalió de Càritas Diocesana de Girona, que tenen per objectiu fomentar la igualtat d'oportunitats d’infants i joves, a través de l'obtenció d’ajuts per practicar esport. Els jugadors han volgut tornar a col·laborar amb l’entitat, després de la primera edició de la iniciativa i destinar part dels beneficis a Càritas.

Els dissenys dels mitjons, que compten amb un ampli ventall de talles, s'han fet amb les seves aportacions personals. Eloi Amagat ha volgut plasmar l’skyline de Nova York i el Pont de Pedra de Girona. Alex Granell ha apostat pel perfil d’un noi i una noia i Pere Pons, de color Groc, hi ha escrit la paraula fight, per representar el seu esperit de lluita quan és al camp. Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona ha volgut agrair una vegada més la implicació dels jugadors i ha destacat la importància dels valors de l’esport per als infants i joves, en la mesura que fomenten el treball en equip i potencien la igualtat d’oportunitats.

Les beques Pigmalió són ajuts destinats a escolar infants i adolescents en risc d’exclusió, amb l’objectiu de desenvolupar competències educatives bàsiques, realitzant tutories individuals i fomentant la pràctica de l'esport.

Nota de premsa
Històric de notícies