Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí

La Generalitat premia el projecte L'Obrador de Càritas

El projecte L’Obrador, que desenvolupa Càritas al Pla de l’Estany, s’ha endut el 36è Premi Serra i Moret per a obres i treballs sobre civisme en llengua catalana. Una representació de l’equip de Càritas Diocesana de Girona i de l’Ajuntament de Banyoles ha recollit el guardó i els mil cinc-cents euros amb els quals està dotat el premi aquest dimarts a Barcelona. L’acte ha comptat amb la presència del vicepresident del Govern, Pere Aragonès, i del conseller de Treball, Afers Socials i Família, Chakir El Homrani.

L’Obrador de Càritas Pla de l’Estany és un projecte inclusiu integrat per joves d’entre quinze i divuit anys dels instituts del Pla de l’Estany i també per adults voluntaris. Durant tot un curs i de forma conjunta i horitzontal, treballen en projectes artístics que ofereixen una anàlisi crítica de la realitat a través de l’art.

La iniciativa neix el curs 2014-2015. Des de llavors, l’Obrador s’ha convertit en un espai on, des de la diversitat i a través de l’art, es reflexiona en relació amb la societat, se n’extreuen conclusions i es comparteixen públicament.

Nota de premsa

160 persones assisteixen al sopar solidari Som Refugi

El segon sopar solidari Som Refugi va reunir 160 persones dijous passat al Balneari Vichy Catalan de Caldes de Malavella. La vetllada, organitzada per Càritas Diocesana de Girona, va comptar amb la col·laboració del balneari, el patrocini principal de Clínica Bofill i el compromís de Sky Dive Empuriabrava, Comexi, Toni Pons, Assessoria Codina i Valvi Assegur, membres del programa Entitats amb Cor. El sopar va comptar també amb l’acompanyament musical del Trio Faristol, gràcies al suport del Conservatori de Música de Girona, i la presència d’autoritats diverses.

L’acte, conduït per la periodista Ester Bertran, va començar amb la projecció d’un vídeo de de presentació de l’entitat i unes paraules de la directora de la seva directora, Dolors Puigdevall, que va anunciar noves accions per fer front a les migracions forçades. Al final del sopar, el Dr. Joseba Achotegui, reconegut psiquiatra expert en migracions i salut mental, va oferir una ponència als assistents.

Tots els beneficis del sopar solidari Som Refugi es destinaran als projectes d’acció social que Càritas desenvolupa a la diòcesi de Girona.

Càritas surt al carrer per donar resposta a les persones sense llar

Acabar amb el sensellarisme és possible, és imprescindible i és urgent. Amb aquest triple objectiu, les entitats socials que promouen el Dia de les Persones Sense Llar 2018, que se celebra el 25 de novembre, reclamen un any més la fi de les situacions de vulneració de drets, d’invisibilitat, de patiment, de viure al carrer, d’inseguretat, d’agressions, de no poder accedir a un habitatge digne i, en definitiva, de no tenir una llar. El sensellarisme afecta unes 40.000 persones arreu de l’estat.

Càritas Diocesana de Girona reclama a les administracions públiques i a la ciutadania posar límit a situacions tan doloroses i a transformar unes polítiques públiques que no afavoreixen l’accés i l’exercici dels Drets Humans a les persones que es troben en situació de sense llar. A més de veure negat el Dret a l’Habitatge, les persones sense llar que no disposen d’empadronament veuen vulnerat també els seu Dret a la Salut, a la Protecció Social i a l’exercici drets fonamentals, com el Dret a Vot.

L’acció directe al carrer de Càritas a Figueres

Càritas Diocesana de Girona gestiona diversos projectes en l’àmbit de l’Habitatge a la demarcació de Girona i vol aprofitar el Dia de les Persones sense Llar 2018 per donar visibilitat al Projecte d’Atenció a Persones Sense Llar, que desenvolupa a Figueres (Alt Empordà). L’objectiu d’aquest projecte és dotar d’autonomia personal les persones que viuen al carrer a Figueres i acompanyar-les en un procés d’inclusió social. Per aconseguir-ho, Càritas realitza una intervenció directe a peu de carrer. Un educador social de l’entitat identifica i s’apropa a les persones que es troben en aquesta situació per conèixer-ne les necessitats i crear un primer vincle de confiança, sempre que la persona hi accedeixi. Aquesta persona tècnica esdevé un referent i ofereix un itinerari de seguiment i orientació, coordinat amb la resta d’agents del territori, que inclou trobades quinzenals i un full d’objectius. L’entitat procura l’atenció bàsica d’aquestes persones en aspectes com els aliments, la roba, la higiene o el suport jurídic, o la derivació cap als serveis socials i els recursos municipals necessaris per garantir unes condicions de vida dignes durant tot el procés.

Si la persona expressa la voluntat d’abandonar aquesta situació -que no és una decisió senzilla, per la gran quantitat de problemàtiques relacionades amb el sensellarisme, com la salut mental, les addiccions o la falta de xarxa social- Càritas i la resta d’entitats i agents socials implicats, intenten trobar una solució efectiva per abandonar progressivament el carrer i fomentar l’autonomia i la inclusió social. Durant el 2017 el Projecte d’Atenció a Persones Sense Llar, ha permès acompanyar 47 persones.

Càritas dedica la Segona Jornada Mundial dels Pobres al voluntariat

Ara fa un any el Papa Francesc va establir que la comunitat cristiana dedicaria un diumenge a la visualització del camí compartit amb les persones que es troben en situació de pobresa i que són acollides per les entitats d’Església. Va anomenar aquesta celebració Jornada Mundial dels Pobres. La segona edició de la jornada tindrà lloc aquest diumenge, 18 de novembre. En aquesta ocasió, el papa ha centrat el missatge en recordar que les persones en situació de pobresa descobreixen Déu en més profunditat, a partir de tres actituds: cridar, respondre i alliberar.

El text desenvolupa aquestes actituds i ens diu que quan les persones senten que la seva situació ja no es pot suportar, la seva reacció més natural és un crit, que esdevé una petició. Des de Càritas ens preguntem si la societat escolta prou aquest crit i si és capaç de reconèixer-ne les veus si no deixa pas primer al silenci. La segona actitud és respondre, i en aquest sentit la pròpia Jornada és ja una petita resposta que l’Església sencera dirigeix a les persones en situació de pobresa arreu del món, perquè sentin reconegut aquest crit. El Papa ens diu que la resposta dels creients no pot limitar-se a una forma d’assistència – si bé és necessària en situacions d’emergència–, sinó que exigeix una «atenció amant», que honra l’altre com a persona i que cerca el seu bé en un sentit molt més extens. Pel que fa alliberar, el missatge ens recorda que la pobresa no és mai buscada, sinó fruit de l’egoisme, de l’orgull, de l’avarícia i de la injustícia, que són mals tan antics com l’home, i que continuen provocant conseqüències socials dramàtiques.

La Bíblia és plena de referències i de crides a estendre la mà cap a les persones en situació de pobresa i ens recorda l’imperatiu d’oferir acollida, protecció i amistat. Càritas és una de les eines que per dur a terme aquesta crida i el voluntariat n’és l’expressió més clara. Per aquest motiu, Càritas vol centrar la Segona Jornada Mundial dels Pobres en compartir la mirada envers les persones vulnerables amb més persones i a ampliar la base social del voluntariat per poder escoltar tots els crits, donar més respostes i aconseguir alliberar, és a dir, dotar d’autonomia les persones en situació de pobresa, perquè puguin integrar-se plenament en societat.

Càritas organitza un sopar solidari centrat en les migracions forçades

Càritas Diocesana de Girona organitza el sopar solidari Som Refugi que tindrà lloc dijous 22 de novembre al Balneari Vichy Catalan de Caldes de Malavella. L’acte, patrocinat per Clínica Bofill i amb la col·laboració del balneari, està dirigit a les empreses i Entitats amb Cor que col·laboren amb Càritas, als socis i donants i a totes les persones que creuen en els valors de l’entitat i confien en el rigor dels seus programes i projectes d’acció social arreu del territori. El sopar Som Refugi és un acció solidària que destinarà tots els seus beneficis als projectes de l’entitat. L’acte se centrarà en les migracions forçades per la violència o per la falta de recursos més severa i en la defensa del Drets de totes les persones a ser acollides i a viure amb dignitat.

Les persones assistents a l’acte solidari podran degustar el sopar gastronòmic preparat per l’equip del restaurant Delicius, encapçalat pel xef David Heras. A més, hi haurà diverses sorpreses i una interpretació musical.

Horari de lacte
20:30h Copa de benvinguda i aperitiu amb una interpretació musical
21:00h Presentació i Sopar
22:45h Clausura

Si voleu assistir al sopar, reserveu la vostra plaça per 75 euros* trucant al 972 20 49 80, al 683 14 32 39, escrivint un correu a soparsolidari@caritasgirona.cat o en aquest enllaç.

Si no podeu assistir al sopar però voleu fer un donatiu, cal que ho feu en aquesta pàgina, i que poseu “SOPAR FILA ZERO” al concepte.

*Els primers 150€ donats (en el conjunt dels teus donatius com a contribuent) desgravaran un 75% a la teva declaració de la Renda. Com a empresa podreu deduir-vos de l’impost de Societats el 35% de l’aportació que hagueu fet a la nostra entitat.

El voluntariat jove de Càritas apadrina gairebé 600 persones grans

El projecte Apadrinar un avi, de Càritas Diocesana de Girona, inicia la desena edició amb la implicació de 56 residències de la tercera edat i 57 centres educatius. L’entitat calcula que enguany hi participaran voluntàriament 650 joves, que apadrinaran fins a 600 persones grans. El projecte es duu a terme amb els equips de 20 Càritas de la diòcesi de Girona. Càritas Diocesana de Girona ha volgut celebrar el desè aniversari del projecte difonent un vídeo molt emotiu, carregat de testimonis i vivències dels participants.

Un èxit intergeneracional

La iniciativa posa en relació joves estudiants i persones grans que viuen en centres residencials, per lluitar contra la solitud i per fomentar les relacions entre generacions, a través de visites dels joves als centres. Un cop per setmana, cada jove es reuneix amb la persona gran apadrinada i junts comparteixen converses i passejades i realitzen activitats diverses. Les trobades contribueixen a augmentar l’autoestima i el benestar de les persones grans. Els joves, per altra banda, reben l’experiència i la saviesa de les persones grans.

Octubre

Gaudeix de l’òpera Llull i col·labora amb els projectes de Càritas

Fundació Metalquimia organitza un any més un gran espectacle amb la Simfònica de Cobla i Corda de Catalunya (SCCC) com a protagonista. Enguany, la representació és una òpera inèdita dedicada a Ramon Llull, amb música original de Francesc Cassú, director de La Principal de la Bisbal, i amb llibret de l’escriptor Jaume Cabré.

Com en la resta d’ocasions, Fundació Metalquimia vol aprofitar l’ocasió per donar suport a Càritas Diocesana de Girona i destinarà els beneficis de 80 entrades als programes i projectes de l’entitat. Les entrades solidàries són per al concert del dia 24 de novembre a les 20:30h a l’Auditori de Girona.

Entrades solidàries

Per adquirir una entrada solidària, cal que truqueu a Càritas Diocesana de Girona al telèfon 972 20 49 80 fins el dia 20 de novembre, de 9h a 14h o de 15h a 17h, o que ens visiteu a la Pujada de la Mercè, 8 de Girona. També podeu adquirir les entrades a través d’internet o realitzant una transferència bancària.

Aportacions per Internet

-Accedeix a l'apartat de donatius
-Introdueix les teves dades personals
-Escull: "Pagament amb Targeta" a "Forma de pagament de l'aportació"
Al “concepte” indica: Número entrades + Concert 24/11.
-Recull les entrades el mateix dia del concert a la guixeta de l’Auditori de Girona.

A través del banc (fins el 20 de novembre)

-Realitza una transferència bancària al número de compte ES88 2100 0002 53 0200129121
-Indica nom i cognoms
-Al "Concepte", indica "número d'entrades + Concert 24/11".
Octubre

Càritas impulsa la dignificació del treball domèstic

Càritas Diocesana de Girona ofereix un servei d’assessorament i facilita la contractació legal de personal per a tasques de la llar. D’aquesta manera, l’entitat genera oportunitats laborals dignes a persones que es troben en situació d’exclusió social i, alhora, acompanya les famílies que cerquen personal per a tasques domèstiques, com la neteja de la llar o la cura de persones grans, entre d’altres. Els serveis laborals de l’entitat s’encarreguen de formar i fer el seguiment professional del personal, i orienten les famílies en matèria de Normativa de la Llar. En el marc de la campanya “Defensem el Treball Decent”, Càritas acaba d’editar un material informatiu amb l’objectiu de promoure la contractació digne de persones en risc d’exclusió.

Més informació:
intermediacio@caritasgirona.cat
Díptic informatiu

Càritas, Justícia i Pau i la Pastoral Obrera reclamen la feina digna

Càritas Diocesana de Girona, Justícia i Pau i la Pastoral Obrera reivindiquen la feina digna en el marc de la Jornada Mundial per al Treball Decent, que les entitats d’església celebren el dia 7 d’octubre arreu del país. El manifest conjunt de les tres entitats, sota el lema “Defensem el Treball Decent”, publicat durant la jornada d’aquest diumenge, denuncia principalment l’augment de les desigualtats entre rics i pobres i la falta de voluntat i d’acció política per reduir-les, lluitar contra el frau fiscal i dignificar la feina i els salaris.

Càritas Diocesana de Girona ha dut a terme un recull de testimonis de persones acollides per l’entitat que han viscut situacions diverses d’injustícia i de precarietat en l’àmbit laboral, i que anirà publicant en forma de missatges a les xarxes socials en el marc de la campanya “Defensem el Treball Decent” durant els dies posteriors a la jornada. Alguns d’aquests testimonis reflecteixen situacions de manca de contractació i de cobertura legal, de jornades de sobrexplotació durant la temporada turística o de dificultat per aconseguir un contracte per les traves administratives relacionades amb estrangeria. L’entitat també alerta de la poca retribució d’algunes feines que, si bé s’ajusten al salari mínim interprofessional, la realitat és que algunes persones perceben un sou brut que en prou feines arriba a 5 euros l’hora.

Davant d’aquestes situacions, Càritas Diocesana de Girona, i la resta d’entitats impulsores, recorden que cal lluitar contra el treball no declarat, l’economia informal i el frau fiscal i que cal reivindicar i treballar per l’establiment d’una sòlida base jurídica de Drets Laborals, i la implicació de tots els interlocutors socials. A més, les entitats reclamen la creació d’ocupació de qualitat i de salaris i condicions dignes per evitar el fenomen dels treballadors pobres, que són persones que, malgrat tenen una feina, no tenen els recursos suficients per poder sortir de les situacions d’exclusió social.

Manifest Treball Decent 2018
Setembre

Segones oportunitats per accedir al mercat laboral

Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, Fundació Drissa i Fundació Mas Xirgu, han signat aquest divendres a Girona l’acord de col·laboració amb Obra Social “la Caixa” per posar en marxa el projecte Segones Oportunitats, centrat en la inserció al mercat laboral ordinari de persones en situació d’exclusió social i persones amb discapacitat intel·lectual i trastorn mental que actualment treballen en un centre especial de treball (CET), en una empresa d’inserció, o que es troben desocupades. El projecte té previst acompanyar fins a 35 persones que es troben en alguna d’aquestes situacions.

Per aconseguir aquest objectiu, les entitats signants tenen previstes diverses accions com l’inici de la nova linea d'activitat conjunta Rellegim i de recollida de roba de segona mà, l’acompanyament i formació específica per a l’adaptació als llocs de treball, la gestió d’una borsa de treball per a l’empresa ordinària i la creació i modernització de llocs de treball protegit.

El projecte Rellegim està basat en un model desenvolupat a Israel, on s'utilitza la venda i restauració de llibres de segona mà per ocupar persones amb discapacitat, malaltia mental i risc d'exclusió social. La recollida de roba de segona mà forma part d’un procés de modernització, impulsat per Càritas Diocesana de Girona i Ecosol, que ja ha començat a distribuir contenidors arreu de la província i a implantar un sistema de recollida centralitzat, innovador i sostenible. Les 35 persones participants rebran formació amb mòduls teòrics, i pràctiques professionals, a més de tallers de competències i coaching, entre d’altres, amb l’objectiu de facilitar-los l’accés i la permanència al mercat laboral obert.

Històric de notícies