Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
Juny
2023

Càritas celebra la setmana de Corpus amb una crida a «ampliar la mirada» i construir una societat més justa i equitativa per a tothom

Totes les parròquies de la diòcesi recolliran donatius el diumenge 11 de juny, Dia de Caritat

Nota de premsa (07/06/2021). La diada de Corpus, dia de la Caritat, que enguany se celebra diumenge 11 de juny, és una data d’especial importància per a Càritas. La campanya de Corpus d’enguany té com a lema “Tu hi tens molt a veure”, amb el que l’entitat demana que la societat ampliï la seva mirada i fa una crida a despertar la solidaritat, la implicació i el compromís amb un estil de vida que transformi la societat.

Enmig d'una realitat complexa i dolorosa en què Càritas acompanya les persones que més pateixen, la seva directora, Dolors Puigdevall destaca que “es fa evident la necessitat de comunicar esperança. Després d'anys de dificultats, la societat s'ha tornat insensible a la pobresa, centrada en les seves pròpies necessitats i desentenent-se del patiment dels altres”.

L'entitat observa una dura realitat en què milers de persones sobreviuen amb escassos recursos i denuncia que es converteixen en persones invisibles, sense accés a una vida digna, als seus drets ni a oportunitats. Segons les xifres presentades aquest mes de maig per Càritas Diocesana de Girona, ha atès un total de 27.531 persones durant el 2022 en algun dels 38 projectes desenvolupats arreu de la diòcesi de Girona. Les dades posen de manifest l'impacte durador de les conseqüències de la crisi sanitària, i reflecteixen el compromís inqüestionable de l'entitat envers les persones en situació de vulnerabilitat. Segons Càritas és un imperatiu abordar aquesta problemàtica i treballar conjuntament per garantir una alimentació adequada i cobrir les necessitats bàsiques de les famílies, ja que 2 de cada 3 llars no poden assegurar-se una alimentació suficient i 3 de cada 4 llars no poden satisfer les seves necessitats més bàsiques.

Puigdevall considera que “és evident que cal intensificar els esforços per revertir aquesta situació, atès que el 60% de les famílies ateses es troben en situació d'emergència residencial i el 18% viu en condicions d'ocupació per causes socials i aquestes són dades recorden la importància de continuar treballant en la construcció d'una societat més justa i solidària, on cap persona es quedi enrere i tothom tingui accés a una vida digna”.

Càritas fa una crida a dedicar temps als altres a través del voluntariat (voluntariat@caritasgirona.cat). També es poden fer aportacions econòmiques, mitjançant el número de compte: ES88-2100-0002-53-0200129121. També es pot col•laborar amb un Bizum al codi 01580 o a través de www.caritasgirona.cat.
Recorda enviar el teu justificant de donatiu a atenciodonant@caritasgirona.cat per poder desgravar fiscalment l'import corresponent.

Pots veure el vídeo de la campanya de CORPUS 2023, aquí.

2023

Càritas demana més recursos a les administracions locals per evitar un impacte irreversible a les generacions més joves

Càritas Diocesana de Girona presenta la memòria 2022 en la que 1 de cada 3 persones ateses té menys de 35 anys

Nota de premsa (16/05/2023). Càritas Diocesana de Girona ha atès 27.531 persones durant el 2022, segons les dades de la memòria presentada aquest dimarts al matí a la seu de l'entitat a Girona. Aquesta xifra és similar a la de l'any anterior, encara que cau un 1,6%, però continua sent un 12% superior en comparació a abans de la Covid-19, revelant així, l'impacte durador de les conseqüències de la crisi sanitària. A banda de les persones ateses directament, fins a 58.228 persones s'han beneficiat d'algun dels 38 projectes que Càritas desenvolupa arreu de la diòcesi de Girona. Les dades presentades avui, reflecteixen el compromís ferm de l'entitat en l'atenció a les persones en situació de vulnerabilitat.

L'increment en l'acció social de Càritas Diocesana de Girona ha estat desigual entre els diversos programes. Sense llar i habitatge ha experimentat un creixement notable del 57%, és a dir, es triplica l'atenció en comparació al 2019, passa de 47 a 135 persones acompanyades, mentre que el programa de Cobertura de Necessitats Bàsiques, on s'inclouen els Centres de Distribució d'Aliments, i el d'Acollida i Acompanyament han augmentat en un 22% i un 15% respectivament. Aquests són els projectes que més van créixer durant la pandèmia i que encara acumulen una part important d'aquest augment, davant la cronificació d'algunes situacions de pobresa econòmica i risc d'exclusió social. És rellevant destacar que, durant l'últim any, el programa de Cobertura de Necessitats Bàsiques ha proporcionat suport essencial a través de la distribució de 178.000 cistelles d'aliments bàsics, 11.000 lots de roba d'entrega social i 1.264 ajudes econòmiques. Pel que fa al d'Acollida i Acompanyament s'ha reforçat l'acció social comunitària com a eina per combatre l'exclusió social de les persones ateses.

El programa d'Infància, Joves i Família, on un 75% de l’alumnat millora acadèmicament, el d’Acompanyament a les Persones Grans, el d’Inserció Sociolaboral i Economia Social i ECOSOL, l'empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona, s'han mantingut en xifres similars a les de l'any anterior. Pel que fa a l’Acompanyament a les Persones Grans es recupera, per fi, el 100% de l’activitat presencial a les residències i domicilis particulars.

Un aspecte rellevant és l'increment del 20% en l'àmbit laboral respecte a l'any 2021, aconseguint així recuperar els nivells d'atenció anteriors a la pandèmia. No obstant això, el programa d'Assessorament Jurídic ha experimentat una disminució del 13%, tot i que continua atenent un volum elevat de persones, amb un total de 3.014 persones beneficiàries durant el 2022.

Les xifres també mostren una realitat preocupant: 2 de cada 3 llars no poden garantir una alimentació adequada i 3 de cada 4 llars no poden fer front a la cobertura de les seves necessitats bàsiques. Així doncs, és evident que s'han d'intensificar els esforços per revertir aquesta realitat, Caye Gómez ha remarcat que, “l'impacte d'una inflació disparada dificulta les condicions de vida de les famílies acompanyades. Plou sobre mullat". A més, el 60% de les famílies ateses es troben en situació d'emergència residencial, mentre que el 18% viu en condicions d'ocupació per causes socials. Aquestes dades ens recorden la importància de continuar treballant en la construcció d'una societat més justa i solidària, on cap persona es quedi enrere i tothom tingui accés a una vida digna.

El perfil de les persones ateses

La realitat de l'acció social de Càritas és crua i impactant. El 57% de les persones ateses són dones, revelant que la pobresa té cada vegada més rostre femení. Això és preocupant, ja que una de cada tres persones ateses té menys de trenta-cinc anys, posant de manifest l'augment de l'impacte de la pobresa en les generacions més joves. Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona ha afirmat que “calen molts més recursos en acció social perquè l’impacte d’aquesta situació en aquestes generacions més joves no sigui irreversible”. Les famílies monoparentals han experimentat un augment de dos punts respecte a l'any anterior i de 10 punts en comparació amb el 2019, arribant a representar el 17,5% del total. Això implica una càrrega addicional sobre aquestes famílies en situació de vulnerabilitat. Càritas també alerta que l'emergència residencial és una problemàtica que va en augment, és a dir, cada cop més persones no compten amb una llar en condicions i es veuen en la tessitura d’haver d'ocupar o compartir habitació, entre altres situacions. A més, és alarmant que un 50,3% de les persones ateses treballa, això vol dir que dues de cada tres són treballadores pobres i que, paradoxalment, necessiten l'ajuda de Càritas per viure amb dignitat. Aquestes xifres d'una realitat normalitzada demostren la urgència de respondre a la desigualtat i la pobresa des de tots els fronts.

Els recursos de l’entitat

Durant el 2022, Càritas Diocesana de Girona va destinar 10.729.807,77 € a totes les seves activitats. Pel que fa a la procedència, els fons privats, amb 3.490.914,94 €, van representar el 47,28% dels recursos gestionats, gràcies al compromís de socis, donants i Entitats amb Cor. Els fons públics, amb 3.892.956,72 €, van suposar el 52,72% del total. Càritas va destinar directament el 85,98% d'aquesta inversió als projectes d'acció social, i la resta a gestió, administració, comunicació, captació i voluntariat, per aconseguir desenvolupar els diversos projectes a través de 302 punts de servei arreu de la diòcesi de Girona, on hi ha 52 equips locals de Càritas, a més de l'empresa d'inserció, Ecosol, que desenvolupa 7 línies d’activitat, compta amb 68 llocs de treball d’inserció per a persones en risc d’exclusió social. Durant l’any 2022 163 persones han fet el procés d’inserció i també  s’han  assolit 35 insercions laborals a l’empresa ordinària. L'entitat compta amb 2.160 persones voluntàries, 144 persones contractades, 874 Entitats amb Cor i 1.892 persones sòcies o donants.

Els reptes actuals de l’entitat

Les dades de l'acció social de Càritas posen de manifest diversos reptes que cal treballar amb urgència. És imprescindible promoure la mirada de drets per evitar que qualsevol forma de pobresa es normalitzi. Això requereix una implicació ferma de les administracions per garantir polítiques socials eficaces i inclusives. Cal tenir present el deteriorament de la salut emocional de les persones que pateixen amb major duresa les crisis, així com les dificultats per mantenir un nivell de vida digna, inclòs el dret a l'alimentació. L'exclusió residencial és un altre desafiament crític, amb famílies que no disposen d'un habitatge digne. Així mateix, cal afrontar la precarietat laboral, ja que hi ha persones treballadores pobres que no poden sortir del cercle de l'exclusió malgrat tenir una ocupació. Aquest és un repte que requereix l'acció conjunta de tota la societat i la implicació activa de les administracions per construir una societat més justa i igualitària. Puigdevall ha insistit a dir que “el trencament del cercle de l’exclusió serà comunitari o no serà”.

Pàgina web especial per la Memòria 2022

Càritas ha creat una web específica que permet consultar de manera detallada les dades més rellevants de l'acció social duta a terme durant el 2022. A través d'aquesta plataforma en línia, les persones interessades poden conèixer amb precisió les diverses iniciatives i programes desenvolupats per l'entitat. Amb aquesta web, Càritas promou la transparència i facilita l'accés a la informació, afavorint així la implicació i col·laboració de la societat en les seves accions solidàries.

Memòria 2022 - #TuHiTensMoltAVeure
2023

Professionals i joves migrants no acompanyats intercanvien coneixements en el marc del projecte Passarel·la

Es busca crear ponts entre els països d'origen dels migrants no acompanyats i els països de destinació per així compartir i generar l'intercanvi de bones pràctiques, conèixer millor els contextos d'intervenció i la realitat sobre el terreny

Aquest cap de setmana, dins el Projecte Passarel·la, s'ha dut a terme una jornada d'intercanvi entre diferents professionals i joves migrants sols acollits per Càritas Diocesana de Girona i per Càritas Diocesana de Barcelona. Passarel·la, és un projecte dins el marc del programa Erasmus+, que gràcies a la implicació de diferents entitats socials europees que treballen amb adolescents i joves migrants no acompanyats, té com a finalitat enfortir i millorar l'acompanyament social i educatiu d'aquests nois i noies a partir de l'intercanvi de coneixements i experiències d'intervenció. Aquesta xarxa transnacional ha permès reunir a la nostra diòcesi, treballadors i educadors socials de diferents països per compartir i generar l'intercanvi de bones pràctiques.

Durant aquesta primera quinzena de maig, un treballador social Senegalès de l'entitat francosenegalesa "Futur Au Présent Internacional", està realitzant una immersió a Catalunya per així conèixer els projectes que es desenvolupen a Càritas Diocesana de Girona i Barcelona, des d'on s'atenen aquests nois i noies que realitzen el procés migratori sols i com se'ls acompanya en el difícil i complex camí cap a la seva inclusió social i laboral.

L'espai i l'equip educatiu de Cal Manco del projecte Som Refugi que Càritas Diocesana de Girona desenvolupa a Caldes de Malavella, ha acollit els diferents joves i professionals que han participat en aquesta jornada de coneixement i intercanvi. S'han dut a terme diferents activitats, tant de caràcter lúdic, per trencar el gel i generar confiança, com activitats per compartir aprenentatges i generar reflexions partint de les experiències i vivències que els mateixos joves han explicat. Les persones participants han pogut jugar, compartir el dinar o el té, relacionar-se en un àmbit distès per reflexionar sobre les expectatives trencades, el coneixement dels seus orígens, la difícil transició cap a la vida adulta autònoma o el model d'acompanyament de Càritas... Reflexions i aprenentatges, que gràcies a l'aportació del treballador social senegalès han enriquit les converses d'intercanvi, i que ajuden a fer una valoració de com es realitza la intervenció social, a què es dona realment importància en els acompanyaments i com es tenen presents els seus valors, les seves experiències vitals i quines oportunitats es posen al seu abast.
2023

Càritas Diocesana de Girona participa en la presentació del projecte d'inclusió laboral Emplea Lab juntament amb Càritas Catalunya, la Fundació CEOE i Foment del Treball

Es tracta d’un projecte pilot per millorar l'ocupabilitat de persones en situació de vulnerabilitat mitjançant un acompanyament intensiu per a la recerca d'ocupació

Càritas, Foment del Treball i la Fundació CEOE han presentat el projecte d'inclusió laboral Emplea Lab, finançat pels Fons Next Generation de la Unió Europea. La iniciativa també compta amb la participació del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions i la Fundació Adecco. L’Emplea Lab és un projecte impulsat per Càritas que es realitza a diferents punts del territori i que s'adreça a persones que es troben en edat laboral, però en situació de desocupació, i que són perceptores de l'Ingrés Mínim Vital o bé, de la Renda Garantida de Ciutadania.

L'acte celebrat a la seu de Foment del Treball ha comptat amb el president de Foment, Josep Sánchez Llibre; el conseller de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, Carles Campuzano; la presidenta de Fundació CEOE, Fátima Báñez; el president de Càritas Catalunya, Francesc Roig; i director del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, Juan José Torres. Dins la taula rodona, també hi ha participat Raquel Carrión, cap del Programa d'Inserció Sociolaboral de Càritas Diocesana de Girona.

Aquest projecte d'inclusió s’està implementant a Girona, i a 10 províncies més, i té com a finalitat mesurar l'impacte en l'accés a l'ocupació de les persones a situació de vulnerabilitat després d’haver participat en processos o itineraris intensius d’inserció sociolaboral.

Carrión ha volgut incidir en la importància dels resultats d'aquest projecte d'investigació, ja que ajudaran al disseny de les polítiques públiques i futurs plans d'ocupació, sobretot les centrades en les persones en situació de vulnerabilitat social o amb més dificultats per accedir a ocupacions decents, “com a entitat tenim una trajectòria molt àmplia en projectes d'inserció sociolaboral amb col·lectius d'especial vulnerabilitat social, i aquest és un projecte pilot, finançat per la Unió Europea, que ens dona l'oportunitat de mesurar l'impacte de la nostra acció. Ens permetrà valorar si l'accés a l'ocupació de les persones després d'haver participat en processos o itineraris intensius d'inserció sociolaboral és més elevat o major, i també ens permetrà repensar les nostres pròpies metodologies”.

A través d’Emplea Lab es pretén conèixer si l'orientació, la formació i l'acompanyament a la recerca de feina influeixen en l'ocupabilitat de les persones candidates. Amb la col·laboració de Foment, la Fundació CEOE a través de la FOEG (Federació d’Organitzacions Empresarials de Girona) realitzarà a Catalunya la tasca de prospecció empresarial, amb l'objectiu d'aconseguir acords de col·laboració amb empreses i conèixer ofertes d'ocupació vacants al territori per facilitar-ne la inclusió laboral. Càritas Diocesana de Girona en coordinació amb la FOEG, realitzarà la fase d'intermediació laboral, coordinarà ofertes de feina i farà les derivacions oportunes.

Carrión també ha volgut posar de manifest que, “s’han de proposar metodologies que siguin extrapolables a futur, per ser més eficaços en  l'accés a l'ocupació dels col·lectius més vulnerables. El més important d’aquest projecte és que compta, des de l'inici, amb el suport del món empresarial per sumar esforços”.
2023

ECOSOL millora les oportunitats laborals de les persones en risc d'exclusió

L'empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona genera llocs de treball a través de la formació

Ecosol inicia el projecte "Conecta" amb l'objectiu de millorar l'ocupabilitat de les persones que realitzen els Itineraris Integrals d'Inserció i aconseguir la seva inserció en el mercat laboral ordinari, a través de la implementació de la formació acreditativa en mecànica de bicicletes. El projecte, que ha començat fa uns mesos, s'allargarà fins a l'octubre d'aquest any.

Actualment, les persones participants duen a terme diverses formacions de caràcter transversal i tècnic-professional amb el propòsit de perfeccionar les competències segons el seu itinerari personal,, situant-les al centre del que s'anomena el seu pla de treball.

Gràcies al finançament de la Convocatòria 2023 de Oportunidades de empleo inclusivo desde la economía social del Programa Operativo de Inclusión Social - Economía Social 2020-2023, Ecosol ha pogut dur a terme una nova contractació al taller de Bicicletes de Vilablareix i mantenir a la persona que ja va iniciar aquest procés el 2022. A més a més, es cobreix l'acompanyament d'inserció i el procés productiu de dues persones més que formen part d'aquest itinerari.

2023

Els agents socials demanen agilitat i flexibilitat a l’administració per afavorir la inclusió a través del treball

Càritas ha coordinat una taula rodona sobre la precarietat laboral on s’ha exposat que el treball avui no trenca el cercle de l’exclusió social

Nota de premsa (27/04/2023). Aquest matí s’ha dut a terme la taula rodona d'anàlisi de l'informe “Amb prou feines” publicat aquest dilluns per l'Observatori Diocesà de la Pobresa i l'Exclusió Social de Càritas Diocesana de Girona. L'informe alerta de les dificultats de les persones ateses per l’entitat per accedir a una feina digna, i exposa que dues de cada tres persones treballadores no tenen ingressos per viure dignament.

La jornada, que ha tingut lloc al Centre Cultural de la Mercè de Girona, ha estat moderada per la periodista Mariona Ferrer, i ha comptat amb Marina Arnau, codirectora general de la Fundació Formació i Treball, David Martí, president de l’Associació d'Empreses de Noves Tecnologies de Girona i vicepresident de la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona i Carles Bertran, director del Centre d'Informació per a Treballadors Estrangers de Comissions Obreres de Catalunya.

L'acte ha començat qüestionant-se el fet que accedir a una feina permeti trencar el cercle de l'exclusió social i ha instat a buscar sinergies entre les administracions públiques, el món empresarial i el Tercer Sector per revertir aquesta situació. Marina Arnau ha posat l’èmfasi en el treball com a bé comú i també en l’emergència climàtica, indicant que afecta més als més desfavorits i que va lligada a l’emergència social. Arnau ha afirmat a més que "segons les dades publicades darrerament, ha baixat el nombre de persones treballadores pobres, però hi ha una realitat que no surt a les xifres, que són els fixes discontinus. Ens estem fent trampes al solitari". Ha destacat que les dades de l’informe posen de manifest que les persones en situació administrativa no regularitzada tenen molt difícil l’accés al món laboral, ja que els tràmits administratius són llargs i complexos i que l’afegit de la manca d'accés a l'habitatge dificulta el manteniment i sosteniment de la feina. En aquest sentit, Carles Bertran considera que “per poder avançar l’administració ha de millorar el procediment burocràtic per la regularització. Costa molt que una empresa s’esperi els vuit o nou mesos que pot durar aquest procés”.  També ha demanat “que les administracions es posin com a objectiu reduir el treball irregular, les situacions d’economia submergida i de persones que treballen tot el dia però amb contractes de mitja jornada, i també incorporar joves i dones. Només així els sistema de pensions serà sostenible”.  David Martí ha posat el focus en les necessitats de les empreses i ha coincidit amb Bertrán indicat que “els escenaris són molt canviants i és urgent que les administracions eliminin traves burocràtiques, actuïn amb molta flexibilitat i sota criteris d’eficiència”.

Els ponents han analitzat el desajust entre els perfils competencials de les persones en situació d’atur i les necessitats reals de les empreses. Marina Arnau  ha sigut incisiva i crítica amb el sistema i ha afirmat que “cal destinar diners a polítiques que donin eines que siguin no només per tapar forats sinó per provocar canvis profunds. En els col·lectius més vulnerables cal promoure una formació professionalitzadora, però també una garantia d'ingressos durant la durada de la formació”.  David Martí considera que hi ha molts àmbits en els que cal millorar i ha posat com a exemple que “el Servei d'Ocupació de Catalunya és el recurs menys emprat en els processos de recerca de feina i el que menys funciona” i ha posat de relleu “cal una aposta clara per la formació i potenciar la formació professional dual a Catalunya, ja que hem copiat el model alemany però ens ho hem de creure tots plegats i reforçar-la per tal que sigui útil”. Finalment, ha indicat que “avui una gran part de les empreses que volen créixer no poden fer-ho perquè no troben persones a contractar, i per poder garantir la millora de condicions laborals de les persones treballadores, ens cal incrementar la productivitat a les empreses”.  Per la seva banda, Carles Bertran ha afegit que “la manca de persones treballadores en alguns sectors és degut a la baixa remuneració i les condicions precàries i també ho dificulta les traves per l’homologació de titulacions de persones d'origen estranger”.

La taula rodona ha comptat amb una cinquantena d’assistents.
2023

“Fent Camí” cap a la inserció laboral

Ecosol acompanya a joves vulnerables en el seu procés de desenvolupament integral

Ecosol, l'empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona, ha iniciat el projecte "Fent Camí" que s'emmarca en la convocatòria Projecte Singulars 2022. Aquesta iniciativa permet oferir orientació, formació i prospecció a persones joves vulnerables, que no formen part del món laboral i que es troben en situació de demandants d'ocupació, i persones treballadores que volen millorar la seva ocupabilitat.

"Fent Camí" es duu a terme de manera conjunta amb altres entitats del territori com són la Fundació Astrid21, Fundació Mas Xirgu i Fundació Drissa. En total s'acompanya a una quarantena de joves en el seu camí cap a la inserció laboral.

Des de l'inici de "Fent Camí", a principis de gener, s'han incorporat diverses persones al projecte per tal d'iniciar el procés d'orientació. A mitjans de març es va donar el tret de sortida a la formació que finalitzarà al mes de juny. Ecosol preveu que podrà certificar a 11 persones amb l'especialitat d'activitats bàsiques de logística de magatzem. D'aquesta manera, Ecosol aconsegueix una millora en l'ocupabilitat de les persones joves que participen en el projecte i sumen oportunitats laborals futures.

2023

2 de cada 3 persones treballadores ateses per Càritas no té prou ingressos per viure dignament

L’entitat alerta en un informe que l’accés a la feina no garanteix la sortida de l’exclusió

INFORME D’IMPACTE “AMB PROU FEINES”
Càritas Diocesana de Girona ha presentat aquest matí l’informe “Amb prou feines”, que analitza la incidència de l’atur i la precarietat laboral en les persones ateses per l’entitat. Es tracta de la quarta publicació de la col·lecció Informes d’Impacte realitzada per l’Observatori de la Pobresa i l’Exclusió Social de Càritas Diocesana de Girona.

En aquesta quarta entrega l’entitat alerta que l’atur i la precarietat laboral són problemes socials que afecten de forma punyent a les persones acompanyades per Càritas. L'atur té un impacte devastador en la salut física, emocional i mental de les persones que el pateixen, així com en la seva autoestima i autoconfiança. La manca d’oportunitats laborals dignes i estables, moltes vegades condueixen a situacions de pobresa i exclusió social i generen dificultats per afrontar les necessitats bàsiques. I així ho mostren les dades recollides per l’entitat, on 3 de cada 4 llars enquestades no pot fer front a les despeses del lloguer o la hipoteca i 2 de cada 3 famílies no es pot permetre la compra d’aliments i productes d’higiene. També es destaca que, 1 de cada 5 llars no pot fer front a les despeses mèdiques que suposen els tractaments farmacològics ni a les despeses de material escolar dels seus fills i filles. A més a més, s’observa que, les situacions d’atur i ocupació precària generen un estrès emocional important i dificultats per mantenir unes condicions de vida digna.

Persones en situació d’atur
De les persones enquestades que no estaven treballant (49,7%), 3 de cada 4 es troben en situació d’atur i d’aquestes, més de la meitat (53,5%), són aturats de llarga durada. En concret un 10,2% fa més de tres anys que no treballa i el 25,7% en fa més de quatre. Aquesta problemàtica té un impacte significatiu en la vida de les persones afectades, ja provoca situacions d’aïllament social, dificultats econòmiques que afecten la seva capacitat per satisfer les seves necessitats bàsiques i, fins i tot, problemes de salut mental. També genera una pèrdua d’habilitats i coneixements tècnics, ja que 3 de cada 4 són majors de 45 anys i el 83,3% no ha fet cap formació professional/laboral en el darrer any. Per tant, sembla evident que l’edat i la manca d’espais formatius de reciclatge esdevenen factors decisius en les situacions d’atur de llarga durada. En el cas de les persones en situació de risc d’exclusió els efectes poden ser encara més severs. Les persones que ja pateixen situacions de vulnerabilitat tenen més probabilitats de patir els efectes negatius d’aquesta situació, com ara l’augment de la pobresa, la marginació social i l’exclusió del mercat laboral. No podem oblidar que aquests efectes poden ser transmesos a les generacions futures, perpetuant així, un cercle de pobresa i exclusió. L'informe constata que en  1 de cada 3 llars (32,3%) cap membre de la família ha treballat durant el darrer any.

Persones que treballen
Són el 50,3% de les persones enquestades. D’aquestes només el 29,6% tenen un contracte indefinit. Un 31,4% treballa amb un contracte de tipus temporal i un 7,5% disposa de contracte fix discontinu.  2 de cada 3 persones treballen a jornada completa i 2 de cada 3 contractes parcials són inferiors a les 20 h, amb la remuneració econòmica proporcional a la jornada. És per això que, 1 de cada 4 persones ha hagut de compaginar almenys dues feines de forma simultània per poder sobreviure. La precarietat laboral, com ara la temporalitat, els sous baixos, les hores irregulars i la falta d’estabilitat en el treball, genera inseguretat econòmica i emocional en les persones que la pateixen. Això dificulta la planificació de les despeses i genera una sensació d’incertesa en el futur.

Tanmateix, 3 de cada 4 llars ateses per Càritas considera que no tenen prou ingressos per viure dignament. Només 1 de cada 3 famílies disposa d’una quantitat igual o superior al salari mínim interprofessional (d’una sola persona) per fer front a les necessitats de tota una família.  El 15,8% de les famílies no va tenir cap ingrés el mes anterior a la realització de l’enquesta, mentre que el 10,8% va tenir ingressos inferiors a 450 €. Aproximadament, 1 de cada 3 famílies va viure amb ingressos d’entre 450 € i 1.000 €. Un 14,6% de les famílies va comptar amb ingressos d’entre 1.000 € i 1.200 €, mentre que el 21,8% va tenir ingressos superiors als 1.200 €. Caye Gómez, responsable d’Anàlisi Social ha volgut remarcar aquest canvi de paradigma, “el precariat es fa present i canvia les regles del joc: recuperar una feina no garanteix sortir de la pobresa”.

MEMÒRIA LABORAL DE CÀRITAS 2022
Des del programa d’Inserció Sociolaboral de Càritas Diocesana de Girona s’han atès 1250 persones arreu de la diòcesi en el 2022.  Les línies d’acció se centren en l’Orientació laboral amb 4 projectes, 14 punts de servei,  en la Formació tècnic-professional de diferents nivells i sectors que consta de 2 projectes i 5 cursos, en la Prospecció i intermediació Laboral per la gestió d'ofertes laborals d'empreses col·laboradores que disposa de 2 projectes i 4 punts de servei.

Per la seva banda,  ECOSOL, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, compta amb 9 línies d’activitat, 18 centres de treball i té 119 llocs de feina, amb un volum de facturació durant l’any 2022 de 2.080.000 euros i un pressupost global de 3.350.000 euros. Anna Güell, gerent d’ECOSOL ha destacat que en aquests moments és urgent més formació de nivells baixos i ha exposat que “és necessària una concertació social per vetllar per la sortida de la vida laboral de moltes persones que arriben a l’edat de jubilació sense prou cotització”.

De les persones ateses es destaca el baix nivell d’estudis dels joves, el 40% no està alfabetitzat o només disposa d’estudis primaris, un altre 28% no disposa d’estudis homologats al nostre país, i només el 21%  disposen o estan estudiant estudis secundaris. Els perfils persones participants no encaixen amb requisits i demanda mercat laboral i les persones majors de 45 anys tenen grans dificultats d’inserció i també els és complex sortir del món laboral per manca de cotització. Segons Raquel Carrión, cap del programa laboral d’inserció laboral de Càritas ha destacat que “el valor del treball ha deixat de ser una motivació per trobar feina”.
Les dades presentades també posen de manifest que les persones en situació administrativa no regularitzada tenen molt difícil l’accés al món laboral, ja que els tràmits administratius són llargs i complexos i que la manca d'accés a l'habitatge dificulta el manteniment i sosteniment de la feina.

PROPOSTES DE FUTUR
Càritas Diocesana de Girona insta a les administracions a repensar les polítiques públiques en matèria d'ocupació i d'inclusió social, a millorar les condicions laborals, vetllar per l'adequació permanent del Salari Mínim Interprofessional, oferir més protecció social, garantir la qualitat en l'accés a l'educació i la formació i proporcionar un acompanyament personalitzat que permeti superar situacions de vulnerabilitat. També advoca per promoure mesures de redistribució de la renda que incideixin en la valorització del treball i millorar l'accés a la Protecció social.

Per dur a terme aquestes propostes seria necessari impulsar mesures de conciliació de la vida laboral i familiar, especialment vinculades a la cura de fills i filles i garantir un transport públic de qualitat en zones que concentren un alt teixit empresarial. S’haurien d’incentivar les aliances publicoprivades (administració pública, món empresarial i III Sector) més enllà de la Responsabilitat Social Corporativa o les ajudes econòmiques. També caldria garantir una formació professionalitzadora per a les persones aturades, adequada a tots els nivells competencials.

Informe d´Impacte #4: Amb prou feines
2023

Marca les dues caselles d'assignació solidària a la declaració de la renda

Comença la campanya de la renda 2023 i és el moment oportú per estar prop de les persones que més ho necessiten. Et recomanem que, a l'hora de fer la teva declaració de la renda, marquis les dues caselles d'assignació solidària per duplicar l'ajuda que podràs proporcionar a projectes per a persones en risc d’exclusió.

És important que tinguis en compte que les dues caselles no són excloents, i que no suposa cap cost addicional per a tu. També és important saber que cada aportació solidària representa un 0,7%, per la qual cosa les dues caselles sumen un 1,4% dels teus impostos. Això significa que estàs realitzant un compromís doble envers la societat i que, a través de la teva ajuda, podràs contribuir a enfortir els projectes de Càritas per a les persones vulnerables.

Per assegurar-te que la teva contribució es destini a fins socials, t'animem a marcar les dues caselles d'assignació solidària en la teva declaració de la renda. Si deixes una o totes dues caselles sense marcar, l'import corresponent serà destinat a altres partides dels pressupostos generals de l'Estat, sense garantia que es destini a fins socials.

La teva implicació en aquesta causa no només representa un compromís social, sinó que també té avantatges fiscals. Gràcies a la modificació de la Llei 49/2002 d'Incentius Fiscals al Mecenatge, que va entrar en vigor l'1 de gener de 2015, podràs beneficiar-te d'interessants avantatges fiscals en la teva declaració de la renda si col·labores com a particular (IRPF) o en l'Impost de Societats (IS) si col·labores com a empresa.

Si et converteixes en soci o donant, Càritas t'enviarà un certificat de donació amb les quantitats totals que has aportat durant l'any fiscal anterior. Per a més informació sobre aquesta iniciativa, clica aquí.
Març

345 infants han participat en projecte “Salt Xef” d’Ecosol

Una iniciativa sostenible per evitar pèrdues alimentàries

Durant els primers mesos de l'any, Ecosol, l'empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona, ha iniciat el projecte "Salt Xef" amb la conscienciació sobre el malbaratament alimentari.

Aquest projecte s'ha dut a terme a quatre escoles del municipi de Salt i ha sigut l'alumnat de les diferents línies de primer, segon, cinquè i sisè de primària el que ha participat en els tallers de sensibilització sobre el reaprofitament alimentari. Durant els mesos de gener, febrer i març s'han dut a terme 32 sessions i hi han participat 345 infants, que han après la manera de donar una altra vida als aliments, quan encara no estan fets malbé, i també aprofitar les pells de les verdures i les fruites per transformar-les i poder consumir-les. Actualment, la fase de sensibilització a les escoles ha finalitzat i es treballa per iniciar la fase d'informació i adhesió per aconseguir donacions per part del comerç local i l'hostaleria.

Gràcies al finançament del Fondo Santander Responsabilidad Solidario s'ha contractat dues persones que han liderat projecte "Salt Xef".

1 2 3 4 5 6 7 8 9
Històric de notícies