Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
2022

Càritas alerta en un informe que la bretxa digital agreuja l’exclusió social

Nota de premsa (12/07/2022). Càritas Diocesana de Girona ha presentat aquest matí l’informe Bretxa Digital. L’impacte real de l’exclusió digital a les persones ateses per Càritas Diocesana de Girona. Es tracta del tercer Informe d’Impacte publicat per l’Observatori de la Pobresa i l’Exclusió Social de Càritas Diocesana de Girona.

Els resultats de l’estudi, que s’ha fet a partir d’una mostra significativa i representativa de les famílies ateses per l’entitat, a més d’entrevistes amb profunditat, revelen que 7 de cada 10 persones pateixen exclusió digital, és a dir, que no disposen de connexió, dispositius o competències suficients per accedir i utilitzar en condicions d’igualtat l’entorn digital en àmbits com la formació, la salut o els tràmits administratius, entre d’altres. En total, aquesta bretxa digital afecta unes 20.000 persones a la diòcesi de Girona.

Si anem al detall, l’estudi ens mostra que 1 de cada 2 persones ateses per Càritas té problemes greus de connexió a la llar i que el 54% de les famílies acompanyades per l’entitat no disposa de dispositius digitals adequats. A més, la meitat de les persones ateses no té habilitats i competències mínimes per desenvolupar-se en el seu dia a dia, una situació que ha empitjorat d’ençà de la pandèmia per l’acceleració de la transformació digital en molts àmbits. La bretxa digital afecta de forma similar homes i dones, si bé és més significativa a les persones de més edat, ja que el 80,1% de les persones de més de 65 anys ateses per Càritas pateix exclusió digital. L’estudi també deixa palès que les famílies en situació de monoparentalitat, que s’han doblat en l’última memòria de l’entitat presentada fa poques setmanes, tenen més incidència en l’accés a dispositius digitals adequats, així com en dificultats de caràcter competencial. Les mancances en habilitats i competències digitals afecten a 3 de cada 4 persones amb nivell formatiu baix, el que representa 30 punts per sobre de la mitjana total. Les persones aturades es troben més afectades en tots els elements que provoquen la bretxa digital i 8 de cada 10 persones en situació administrativa irregular pateixen exclusió digital, és a dir, 10 punts per sobre de la mitjana total de persones ateses per Càritas.

Una transformació digital desigual

Les entrevistes amb profunditat que inclouen l’estudi posen de manifest que la bretxa digital representa un nou focus d’exclusió per a les persones més vulnerables i que ja ha esdevé una causa i no una conseqüència d'aquesta exclusió. L’entitat recorda que l’acceleració del procés de digitalització engegat durant el període de pandèmia ha fet augmentar l’impacte d’aquesta bretxa. La manca d’acompanyament provoca que la gent gran tingui dificultats per accedir a serveis i tràmits que es tan del tot digitalitzats, a més, les persones amb poques competències lingüístiques o d’alfabetització digital també es veuen més afectades per aquest procés a l’hora de realitzar qualsevol gestió que impliqui l’entorn digital, amb l’administració, el banc, els centres educatius, etc. Altres factors com l’exclusió residencial o la manca de recursos econòmics afecten també la qualitat i regularitat de les connexions, així com els dispositius necessaris per viure en la transformació digital en condicions d’igualtat. En aquest sentit, l’estudi especifica que el fet de disposar d’una connexió a Internet no és garantia de no patir exclusió digital, perquè en molts casos el contracte pateix altes i baixes en funció dels ingressos temporals, o fins i tot moles llars compten encara amb connexions insuficients o antigues, tipus ADSL.

Propostes per a la reducció de la bretxa digital

Càritas Diocesana de Girona fa una crida per aconseguir polítiques i mesures que garanteixin l’equitat en el dret d'accés a les noves tecnologies. L’entitat també reclama promoure un debat sobre les mesures necessàries que es puguin abordar des de la comunitat i les xarxes relacionals, oferir una oferta formativa adaptada a la diversitat de perfils i situacions i potenciar la figura de la persona dinamitzadora digital al territori.

Per tal de dur a terme aquestes propostes, Càritas aposta per identificar espais de suport digital per a necessitats  immediates, oferir suport a les entitats socials en projectes de     capacitació i empoderament digital, garantir el coneixement de les causes i els efectes de la bretxa digital i garantir que  a l'agenda política sobre tecnologies contempli les necessitats i demandes de les persones en situació de més vulnerabilitat.
Informes d´Impacte: Bretxa Digital
2022

Els serveis socioeducatius de Càritas no s’aturen durant el juliol per lluitar contra la desigualtat

Nota de premsa (11/07/2022). Càritas manté actius la majoria de projectes socioeducatius durant el mes de juliol arreu de la diòcesi de Girona amb l’objectiu que els infants i joves atesos per l’entitat puguin gaudir d’activitats de lleure i mantinguin una dinàmica de continuïtat amb l’acompanyament que reben durant el curs. A l'estiu, aquests projectes adapten la seva programació habitual, centrada en l’acompanyament escolar, i ofereixen espais més orientats al lleure i activitats més disteses per evitar que l’aturada de l’escola en període estival augmenti encara més la desigualtat entre l’alumnat.

L’entitat alerta que l’impacte de la pandèmia i la crisi posterior continua afectant especialment els fills i filles de les famílies més vulnerables. El 60% de les llars ateses per l’entitat a la diòcesi de Girona es troba en situació d’emergència habitacional, i en moltes ocasions, els infants i joves que hi viuen no tenen recursos suficients o un espai adequat  per poder seguir els estudis en igualtat de condicions. Durant l’estiu, aquesta situació s’agreuja, perquè la manca de recursos els aboca a un llarg període sense seguiment ni opcions per mantenir la xarxa relacional o activitats complementàries que enriqueixen l’aprenentatge i millorin les oportunitats de trencar el cercle de la pobresa. A més, l’atenció a famílies monoparentals augmenta un 7,7% i aquesta circumstància dificulta encara més la conciliació i l’atenció dels fills i filles a càrrec.

Els projectes socioeducatius de Càritas acompanyen 507 infants i joves arreu de la diòcesi durant aquest estiu, a través de serveis diversos com el Servei d’Intervenció Educativa, el Projecte d’Acompanyament a l’Escolaritat, el Fes Més o el projecte ProInfància.

Aquestes activitats d’estiu es realitzen conjuntament amb els ajuntaments, escoles i diversos equipaments municipals, per tal de promoure una oferta coordinada amb tots els agents educatius i garantir un equilibri territorial d’activitats no segregadores.

A Girona, per exemple, el casal ”Activa’t a l’Estiu”, organitzat per Càritas al sector Est de la ciutat, ofereix una programació que combina lleure i activitats comunitàries en benefici del territori. L’objectiu principal és fomentar l'aprenentatge en valors i la cohesió entre el jovent que hi participa, però també fer un treball de reflexió sobre el barri on viuen i implicar-se en la seva millora. Enguany aquesta activitat se centra en marcar camins segurs que uneixin dues escoles del barri per tal de prevenir l’absentisme escolar i vetllar perquè els infants puguin accedir al centre de forma segura.

Més voluntariat i recursos per garantir els projectes socioeducatius

Tanmateix, Càritas alerta que l’atenció a infants, joves i família exigeix molts recursos, tant de persones professionals com voluntàries, i també fonts de finançament. Per això, l’entitat fa una crida al voluntariat i a realitzar donatius per poder mantenir els projectes socioeducatius i lluitar contra la desigualtat.

Pots fer el teu donatiu a través de BIZUM utilitzant el codi 01580, a banda dels canals habituals com la transferència bancària, el donatiu a la web, presencialment o per telèfon. Tant si fas un BIZUM o un ingrés bancari al número de compte ES88 - 2100 - 0002 - 5302 - 0012 - 9121, recorda enviar el teu justificant de donatiu a atenciodonant@caritasgirona.cat per poder desgravar fiscalment l'import corresponent.

Si ets una persona amb disponibilitat, compromesa amb les famílies més vulnerables i vols realitzar un voluntariat en algun dels serveis de Càritas, escriu un correu a voluntariat@caritasgirona.cat i ens posarem en contacte amb tu.
2022

El jovent de Càritas organitza una trobada per compartir experiències i traçar futures accions

Nota de premsa (11 de juliol 2022). Una vintena de joves amb vinculacions diverses amb l’entitat va organitzar diumenge 10 de juliol la primera Trobada Jove de Càritas Diocesana de Girona a l’espai de la rectoria de Centenys (Pla de l’Estany). La Càritas Jove de Girona va ser la impulsora d’aquest acte, en el qual hi estava convidat tot el jovent d’entre 16 i 29 anys de la diòcesi de Girona, que volgués conèixer i participar a les accions que duu a terme el grup de voluntariat jove de l’entitat.

La jornada va començar amb activitats disteses i dinàmiques de coneixement, en un entorn privilegiat, en plena natura, abans de centrar-se en els espais de reflexió. El grup participant, que incloïa voluntaris, professionals, persones ateses per l’entitat i jovent interessat en l’acció social, va compartir vivències, la seva pròpia història de vida, i va realitzar un anàlisi de les petites accions que tenim a l’abast i que contribueixen a fer un món amb justícia social.

La jornada va continuar amb la presentació de diverses activitats socials que comptem amb la involucració d’assistents a la trobada, i tot seguit va tenir lloc una estona més de treball, dedicada a identificar les situacions de la societat actual indignen els joves i a fer propostes de canvis. “Veiem cada dia moltes injustícies al nostre voltant, n’hi ha que les vivim i n’hi ha que ens arriben, i creiem que podem fer-hi alguna cosa. Qualsevol acció, per petita que sigui, ajudarà a canviar consciències i construir un planeta més just per tothom”, assegurava la Gisela, una de les joves participants. “Com a joves tenim molt a fer i molt a dir”, coincidien altres joves. “Càritas Jove de Girona és això, un espai de reflexió on els i les joves escollim quines accions volem impulsar”.

Les persones participants van valorar molt positivament la trobada: “M’he sentit molt ben acollit”, deia l’Ayoub, “el grup m’ha ajudat a apartar la vergonya i poder ser jo en tot moment”, expressava la Laia; i també l’Amadou, que tancava la intervenció dient: “ens hem trobat un grup de persones molt maques i compromeses amb el nostre entorn. Compartir el dia amb cadascuna d’elles ha estat un regal”.

Aquesta trobada jove de Càritas s’emmarca en la perspectiva comunitària que impulsa l’entitat, que treballa amb grups mixtos formats per voluntariat, persones participants o persones interessades, per aconseguir enfortir xarxes horitzontals i lluitar per la justícia social.
Juny

Càritas Jove publica el darrer número de Trenats

La revista intergeneracional és un projecte que vol acompanyar les persones grans a través d’històries i notícies, explicades per elles mateixes, amb la col·laboració de gent jove

Aquest juny ha sortit el darrer número de la revista Trenats, un projecte de l'equip de la Càritas Jove que vol apropar les generacions joves a les generacions de més edat. La iniciativa va sorgir l'abril de l'any passat amb l'objectiu de contrarestar l'impacte de les males notícies que emetien els mitjans de comunicació en temps de pandèmia i pal·liar la solitud de les persones grans que viuen soles al seu domicili.

Trenats és un projecte intergeneracional que combina la redacció jove amb col·laboracions de persones grans. Inclou, entre altres seccions, receptaris, remeis naturals, historietes, tutorials sobre noves tecnologies i entrevistes, i està oberta a noves propostes i col·laboracions.

La revista té una clara voluntat de participació i per això inclou diverses possibilitats en aquest sentit: l'objectiu és, doncs, crear un consell de redacció format per persones menors de trenta anys i persones grans, buscant com els interessos d'uns i altres es poden trenar per oferir notícies positives i històries commovedores de vida.

Cada trimestre publiquen un nou número de la revista. Si vols col·laborar o tens algun suggeriment, no dubtis en posar-te en contacte amb la Càritas Jove a través del seu correu electrònic, caritasjove@caritasgirona.cat, o al tel. 650 34 29 15.

Si vols donar-li una ullada als altres números de la Revista Trenats publicats, clica aquí
Revista Trenats Núm. 2
Juny

CORPUS 2022: #SomElQueDonem

Iniciem la setmana de Corpus 2022, que culminarà diumenge 19 de juny en una jornada especial, amb celebracions a les parròquies d’arreu de la diòcesi. L'amor, el rebut i el que donem, i també, el que som, és allò que celebrem en aquesta gran festa de Càritas, el Dia de la Caritat. És una setmana important per Càritas, és temps d'explicar-nos, i per això les Càritas de la diòcesi surten al carrer i presenten l’impacte de la seva tasca a través de les memòries.

Celebrem que l'AMOR als altres és l'únic que dona sentit a la nostra existència humana i que cal orientar els nostres anhels i el nostre propòsit a la vida des de l'aprendre a estimar a deixar-nos estimar pels altres. Des de Càritas volem fer valdre l'amor pels altres com a proposta de vida. L'amor que es parteix i es reparteix i l'amor pels altres com a compromís, i per això cal mirar amb tendresa, escoltar amb paciència, cuidar la fragilitat, compartir amb generositat i denunciar la incoherència. És el moment de fer arribar el nostre missatge: #SomElQueDonem

Tant se val quin nom tinguem. El que ens fa ser extraordinaris, allò que realment ens defineix, és què donem als altres. Les persones que formen part de Càritas Diocesana de Girona es podrien dir perfectament Esperança o Just. Perquè, tot i que tinguin nom propi, ofereixen esperança i justícia social, a través de les seves aportacions, a milers de persones en situació de pobresa i exclusió social.

Pots veure el vídeo promocional aquí.

Com col·laborar:

Ja pots fer el teu donatiu a través de BIZUM utilitzant el codi 01580, a banda dels canals habituals com la transferència bancària, el donatiu a la web, presencialment o per telèfon. Tant si fas un BIZUM com si fas un ingrés bancari al número de compte ES88 - 2100 - 0002 - 5302 - 0012 - 9121, recorda enviar el teu justificant de donatiu a atenciodonant@caritasgirona.cat per poder desgravar fiscalment l'import corresponent.

Càritas atén el 12% més de persones que abans de la pandèmia

L’entitat ha presentat avui la memòria de l’acció desenvolupada durant el 2021

Nota de premsa. 31/05/2022. Càritas Diocesana de Girona ha atès 27.998 persones durant el 2021, segons les dades de la memòria presentada aquest dimarts al matí a la seu de l’entitat a Girona. Aquesta xifra representa un lleuger descens global respecte del repunt de 2020, en plena crisi sanitària, quan l’entitat va atendre 29.915 persones, però se situa un 12% per damunt que l’atenció d’abans de la pandèmia. A banda de les persones ateses directament, fins a 61.596 persones s’han beneficiat d’algun dels 37 projectes que Càritas desenvolupa arreu de la diòcesi de Girona.

Pel que fa la cobertura de necessitats bàsiques, que inclou els Centres de Distribució d’Aliments, l’increment d’atenció respecte d’abans de la pandèmia se situa en un 20%, i els Serveis d’Acollida i Acompanyament Integral, la porta d’entrada a l’entitat, incrementen fins a un 30% les xifres d’atenció, també respecte 2019.

Càritas ha publicat una web específica per consultar el detall de tots els projectes de l’entitat.

El perfil de les persones ateses

El nombre de dones ateses creix un 5%, el que provoca que la pobresa tingui cada vegada més rostre de dona; una de cada tres persones ateses té menys de 35 anys, és a dir, augmenta l’impacte de la pobresa per a les persones més joves; les famílies monoparentals creixen un 7,7% i ja se situen en el 15% del total; una de cada tres persones no té estudis i un 57,9% es troba a l’atur. A més, Càritas alerta que el 60% es troba en situació d’emergència habitacional, és a dir, que no compta amb una llar en condicions, entre d’altres situacions; que el 95% no percep cap ajuda per ingressos mínims; que una de cada tres es troba en situació irregular i que una de cada cinc és treballadora pobra, és a dir, que tot i que tingui feina, requereix de l’ajuda de Càritas per poder viure amb dignitat.

Els recursos de l’entitat

Durant el 2021, Càritas Diocesana de Girona va destinar 9.718.419€ a totes les seves activitats. Pel que fa la procedència, els fons privats, amb 3.178.299€, van representar el 44,69% dels recursos gestionats, gràcies al compromís de socis, donants i Entitats amb Cor. Els fons públics, amb 3.933.411€, van suposar el 55,31% del total. Càritas va destinar directament el 85,07% d’aquesta inversió als projectes d’acció social.

El reptes actuals de l’entitat

Segons Dolors Puigdevall, directora de l’entitat, Càritas es planteja tres grans reptes:  la defensa dels drets de les persones acompanyades, “que sovint no es compleixen”; l’atenció als nous rostres de la pobresa, sobretot pel que fa dones, famílies monoparentals, joves i persones en situació administrativa irregular i, finalment, la lluita contra la normalització de noves formes de pobresa, com el deteriorament de la salut emocional, la bretxa digital, l’exclusió habitacional, la precarietat laboral o el compliment de les mesures de protecció de l’administració per a les persones més vulnerables.

Memòria Càritas Diocesana de Girona 2021

Càritas Diocesana de Girona celebra l’assemblea i recorda el bisbe Francesc

Càritas Diocesana de Girona va celebrar l’assemblea diocesana el passat dissabte 7 de maig a les instal·lacions d’El Coro de Sarrià de Ter. Es tracta de la primera assembla en format presencial d’ençà de l’inici de la pandèmia, ara fa dos anys. Hi va assistir una cinquantena de persones, i va comptar amb 38 membres de junta, representants de fins a 26 equips locals d’arreu de la diòcesi.

L’acte s’inicià amb la benvinguda i la pregària oficial, oficiada per Mn. Esteve Sureda, delegat episcopal, i tot seguit es va projectar un vídeo en record al bisbe Francesc, president de Càritas Diocesana de Girona. L’ordre del dia oficial va seguir amb l’aprovació de l’exercici del 2021 a través de l’exposició de l’informe de resultats i del pressupost del 2022 i la presentació dels resultats de la memòria diocesana.

Després de la pausa-cafè, que va servir l’equip d’Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas, es va reprendre l’activitat de l’assemblea amb la presentació de diverses experiències de participació a través de testimonis de projectes i serveis de l’entitat. Finalment, es van presentar també els informes de les comissions diocesanes i la proposta d’acció per a Corpus, que ha preparat el grup de Sensibilització.

2022

Ecosol crea dos nous llocs de feina al taller de muntatge de bicicletes de Vilablareix

L'empresa d'inserció laboral de Càritas Diocesana de Girona ho ha aconseguit a través del projecte "Mejora"

En el marc del Programa Operatiu d'Inclusió Social i Economia Social (POISES) amb el finançament del Fons Social Europeu i el Grup Inditex, Ecosol ha iniciat el projecte "Mejora" amb el que ha aconseguit crear dos llocs de feina, al taller de muntatge de bicicletes de Vilablareix, i consolidar els 8 llocs de treball que ja hi havia durant el 2021. El projecte forma part de la convocatòria "Empleo en igualdad de oportunidades" que té per objectiu millorar l'ocupabilitat de persones en situació o risc d'exclusió social. En aquest context, el programa para especial atenció als itineraris en mecànica per al muntatge i reparació de bicicletes amb assistència elèctrica, com és el cas del taller d'Ecosol.

El cost total del projecte és de 81.899,33 €, dels quals 48.636,89 € són finançats pel Grup Inditex i 26.645,49 € pel Programa Operatiu d'Inclusió Social i Economia Social (POISES), el que suposa un 90% del cost total. La resta es cobreixen amb fons propis. Aquesta inversió permet crear dos nous llocs de feina durant aquest 2022, a més de poder mantenir els 8 ja existents.

Així doncs, el projecte "Mejora" prepara i acompanya les persones més vulnerables per incorporar-se al mercat laboral, aprofitant les oportunitats d'ocupació en l'àmbit de la mecànica. A més, un dels valors afegits de l'assessorament és que es desenvolupa en un lloc de treball real i dins una empresa que competeix en el mercat actual.

Tanmateix, l'acompanyament a les persones es fa tant en l'àmbit productiu com pel que fa a la inserció laboral. D'una banda, un tècnic de producció especialitzat promou la productivitat i la millora de les competències professionals. Per altra, un tècnic d'acompanyament realitza el seguiment de l'itinerari i les formacions per a la millora de les competències transversals i d'accés al mercat laboral. Els objectius es planifiquen i personalitzen al llarg de tot el procés per a la millora de les competències tècnic-professionals, sociolaborals i personals.

Durant el 2021, el taller de muntatge de bicicletes ubicat a Vilablareix i gestionat per Ecosol va contractar un total de 70 persones que formaven part del programa d'inserció laboral i que van muntar un total de 80.000 bicicletes. Així, el projecte iniciat el 2014 es continua consolidant.

2022

Càritas i les entitats d'Església reivindiquen la dignitat del treball com una prioritat humana

Càritas Diocesana de Girona, com a entitat participant de la iniciativa Església per un Treball Decent, denuncia aquest 1er de maig, Dia Internacional del Treball, que la precarietat i la inestabilitat laboral provoquen que moltes persones, malgrat tenir una feina, no aconsegueixin sortir de les situacions de pobresa, principalment dones, joves i migrants.

La crisi socioeconòmica provocada per la pandèmia ha duplicat la taxa de precarietat laboral. Segons l'últim informe FOESSA, presentat ara fa una setmana a Girona, «Exclusió i desenvolupament social a Catalunya», un 26% de les persones en risc d’exclusió social pateix situacions d'inestabilitat laboral. És a dir, que la inestabilitat laboral és un dels principals factors de risc per caure en l’exclusió social. El mateix informe alerta que en una de cada dos llars acompanyades per Càritas a Catalunya no hi ha cap persona que treballi. A més, la baixa cobertura de les mesures de protecció i la dificultat en l’accés a les prestacions, que ja va denunciar fa uns mesos Càritas Diocesana de Girona, arran de la publicació de l’Informe d’Impacte sobre Ingressos Mínims, provoca que una de cada 5 llars no compti amb cap tipus d'ingrés econòmic.

Davant d'aquest deteriorament del mercat laboral i amb motiu de la celebració del 1r de maig, del Dia Internacional del Treball, la iniciativa Església pel Treball Decent ha llançat el manifest “Sense compromís no hi ha feina decent” al que alerta com la pandèmia i les previsibles conseqüències econòmiques de la guerra a Ucraïna estan debilitant el dret al treball i empobrint i descartant milions de treballadors.

Per això, en aquest Primer de Maig, Càritas i les entitats Església per al Treball Decent,  defensen la dignitat del treball i el treball decent com una prioritat humanai plantegen una sèrie de mesures urgents per reconduir la situació:

* Igualtat salarial, polítiques socials i de gènere que permetin a les dones l'accés a les mateixes oportunitats laborals que els homes, garantint la conciliació de la vida personal i laboral.

* Creació d'ocupació juvenil de qualitat: perquè joves en atur o en situació de temporalitat o precarietat tinguin dret a accedir a un treball digne; relacionat amb els estudis i/o vocació.

* La promoció d'un entorn de treball segur: amb la posada en marxa de polítiques actives i el finançament de mesures de seguretat i de salut laboral.

Que les treballadores de la llar tinguin accés als mateixos drets que la resta de treballadors i treballadores, reconeixent-se definitivament el seu dret a la prestació per desocupació.

La regularització urgent de les persones migrants en situació administrativa irregular.

L'accés a mesures de protecció social per a les persones que no puguin accedir a una feina.

La inserció sociolaboral, prioritat de l’acció social de Càritas

Càritas Diocesana de Girona desenvolupa 8 projectes en l’àmbit de la inserció sociolaboral per fer front a les dificultats d’accés al mercat laboral i la precarietat laboral. Aquests projectes aborden l’orientació sociolaboral per a persones migrants, l’acompanyament de persones en situació d’internament penitenciari, l’atenció a persones amb especial dificultat per accedir a una feina, punts d’activació grupals, pretallers formatius, intermediació, prospecció d’empreses i un seguit d’accions destinades a promoure l’ocupabilitat de les persones ateses per l’entitat.

Durant el 2021, Càritas Diocesana de Girona va acompanyar 1.372 persones en l’àmbit sociolaboral arreu de la diòcesi.

Abril
2022

Càritas alerta que la pandèmia ha provocat que un milió més de persones es trobi en risc d’exclusió a Catalunya

Càritas Diocesana de Girona ha presentat aquest divendres 22 d'abril a Girona els resultats de l’Informe FOESSA sobre Exclusió i Desenvolupament Social a Catalunya, realitzat durant el 2021, a través d’enquestes en profunditat. L’informe destaca que la pandèmia ha abocat un milió de persones a l’exclusió social a Catalunya, respecte del 2018.

Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona, ha donat la benvinguda a l’acte, recordant que aquest informe és una radiografia de l’estat de l’exclusió a Catalunya, just després de l’impacte de la pandèmia, i que ha de servir per traçar les línies d’actuació de les entitats que treballen amb persones vulnerables, durant els propers anys.

Marina Sanchez Sierra, coautora de l’informe FOESSA, ha presentat el gruix de dades de Informe a partir d’una metàfora del viatge del Titanic, en la mesura que la societat de 2019 era incapaç de preveure una emergència tan poc probable i innesperat com una pandèmia, però que, tanmateix, ha provocat uns efectes devastadors. A més, la coautora de l’estudi ha recordat que les persones més vulnerables són, com en el cas del Titanic, les que més han patit els efectes d'aquest xoc sense precedents. Sanchez també ha destacat que l’exclusió social és un fenomen que va més enllà de la pobresa econòmica, i l’ha definit com una espiral que pot iniciar-se amb un problema de salut, la pèrdua del lloc de treball o la manca d’un habitatge digne, i que tots aquests factors acaben configurant situacions de molt difícil solució. La pandèmia ha provocat també, segons l’informe, noves formes d’exclusió com la breta digital.

Caye Gómez, responsable d’Anàlisi Social de Càritas Diocesana de Girona, ha destacat les dades més rellevants de l’informe i ha alertat que tot i que la pandèmia recula, les persones afectades per aquesta crisi es queden en una situació de més vulnerabilitat i desprotecció respecte de noves emergències i problemàtiques.
L’acte també ha comptat amb una taula rodona amb la participació de Pau Batlle, responsable de l’Observatori de Desigualtats Socials i de Salut - Dipsalut, Xavier Casademont, coordinador del Grau Treball Social de l’UdG i Enric Canet, director de relacions del Casal dels Infants.

Pau Batlle ha defensat que “cal una societat civil organitzada i un Estat fort, en equilibri” i  ha alertat que el deep state, és a dir, les forces amb poder, “té una ideologia conservadora que no té en compte les persones en risc d’exclusió social” i que aquest fet acaba tenint una influència clara en les polítiques socials, si no hi ha moviment social.

Xavier Casademont ha assegurat que “hem passat de l’emergència sanitària a l’emergència social” i ha volgut precisar que “les conseqüències en termes socials són d’una magnitud molt gran, però son una accentuació d’una dinàmica que portem arrossegant des de fa una dècada sencera”. En aquest sentit, ha assegurat que “sobreviu l’economia, però pateix la ciutadania”, és a dir, “que plou sobre mullat”.

Enric Canet, en canvi, ha destacat que l’informe explica que les persones migrades s’utilitzen com “amortidor”, en el sentit que “els oferim o descartem per al mercat laboral, en funció de les necessitats”. Canet també ha destacat la importància de la bretxa digital, però ha alertat que “de bretxes n’hi ha moltes”, especialment l’accés a l’habitatge, que ha doblat el seu impacte. FInalment, Canet ha volgut recordar l’acció de les entitats de Girona de fa unes dècades, quan “el treball comunitari era considerat essencial”. Hi ha tancat la intervenció demanant que les entitats socials replantegin el seu paper i apostin sempre per a “la transformació social”.
Consulta l´Informe
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12