Home >> Diem >> Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
Gener

El projecte Formació en Alternança conclou una etapa

El passat 31 de desembre es va donar per tancat el projecte del 2021 amb un balanç molt positiu

Formació en Alternança 2021 ha aconseguit acompanyar i formar 25 joves d'entre 16 i 23 anys que tenien dificultats per incorporar-se al mercat laboral. Aquesta acció s'ha dut a terme a través d'una formació tecnicoprofessional, o bé en muntatge industrial o bé en atenció client, que ha incorporat, també, formació en matèries transversals com són medi ambient, igualtat de gènere, riscos laborals i alfabetització digital. El curs també ha comptat amb formació en context laboral sobre les línies d'activitat d'Ecosol, empresa d'inserció de Càritas Diocesana de Girona, mitjançant la metodologia "learning by doing" que ha permès al jovent adquirir competències clau en un context real de treball, per aprendre a resoldre les situacions que es trobaran en el seu dia a dia laboral.

En finalitzar el curs, 11 joves s’han incorporat amb contracte de treball a l’empresa d’inserció Ecosol, per continuar, així, el seu itinerari sociolaboral, 9 ja formen part del mercat laboral ordinari i 5 continuen en el seu procés formatiu.

Aquest projecte és possible gràcies al finançament del Fons Social Europeu “El FSE invierte en tu futuro” i el Departament de Drets Socials (Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència i assignació del 0,7% IRPF).

Gener

Ecosol finalitza el projecte “Invest in Growing – Biocides”

El gener de l’any passat, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona, iniciava la creació d'una línia de negoci enfocada en l'especialització en l’ús de productes biocides

Ecosol ha finalitzat la seva participació en l'Invest in Growing – Biocides, un projecte que s'emmarca dins del Programa Operatiu d'Inclusió Social i Economia Social, i que és finançat pel Fons Social Europeu.

Durant aquest temps, Ecosol ha pogut formar i acompanyar, cap a la inserció laboral en empreses de mercat obert, a quinze persones treballadores. Gràcies a l'esforç de tot l'equip s'ha aconseguit formar part del Registre oficial d'establiments i serveis plaguicides (ROESP), fet que permetrà continuar avançant en els serveis especialitzats que ofereix l'empresa. Així doncs, amb aquesta nova acreditació, Ecosol pot proporcionar serveis en desinfecció i control de plagues en l'àmbit ambiental i alimentari.

Desembre
2021

ECOSOL rep subvencions per a la millora de l’ocupació i la inserció laboral de les persones en risc o en situació d’exclusió social

Aquestes ajudes estan destinades a les empreses d’inserció per la realització d’accions que ajuden a millorar l’ocupació.

El Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya va confirmar, el passat 5 de novembre, l’atorgament de la subvenció a les dues línies que conformen el “Programa d’accions per a la millora de l’ocupació i la inserció laboral dels col·lectius en risc o situació d’exclusió social” d’Ecosol, l’empresa d’inserció de Càritas Diocesana de Girona.

Es tracta de les línies L1 - Tècnic/a d’acompanyament i L2 - Incentius a la contractació de persones en risc d’exclusió. Aquests ajuts permeten mantenir i enfortir la tasca que fa Ecosol, mitjançant la consolidació dels 95 llocs de treball d’inserció, així com l’equip de professionals que acompanyen les persones treballadores. Es fan accions de seguiment i suport de l’itinerari d’inserció, formació, prospecció i d’intermediació laboral amb les empreses, per així generar oportunitats de treball per a persones en situació de vulnerabilitat social perquè puguin integrar-se al mercat laboral ordinari i incorporar-se a la societat de manera autònoma i participativa. Aprendre a treballar treballant.

Aquest programa compta amb el finançament del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya i el Fons Social Europeu.

[AJORNAT] Reserva plaça al 5è Sopar Solidari de Càritas

ACTE AJORNAT SEGUINT LES RECOMANACIONS DE SALUT

Havíem preparat amb molta cura la 5a edició del Sopar Solidari d'aquest proper dimecres dia 15 de desembre al Mas Marroch de Vilablareix, el "Sopar de compromís".

Durant tota la preparació hem tingut en compte les mesures sanitàries i hem volgut d'estar atents a les orientacions de les autoritats sanitàries. Tot i que els darrers dies hem rebut alguns missatges de precaució, aquest matí el conseller de Salut de la Generalitat ha demanat explícitament que no es facin sopars d'empresa. Òbviament, s'estava referint també a actes com el que hem preparat pel dia 15 de desembre en el que moltes de les taules són d'empresa i altres seran de persones que no formen grup bombolla.

Per això, per responsabilitat com a entitat, posant per davant la protecció de la salut de tothom, i amb la deguda antelació per tal de no generar inconvenients, hem pres aquest matí la decisió d'AJORNAR EL SOPAR SOLIDARI.

Volem agrair molt el vostre compromís i suport i ens sap molt greu no poder trobar-nos el proper dimecres. Tanmateix, creiem que és el millor per tothom.

Estem coordinant amb el Mas Marroch poder fer el sopar durant el primer trimestre del 2022. Us mantindrem informats tot confiant que deixem aviat enrera aquestes dificultats sanitàries i puguem trobar-nos i saludar-nos personalment.

_____________________________________________________________________________________

L’espai exclusiu Mas Marroch de Vilablareix, gestionat per l’equip dels germans Roca, acollirà la 5a edició del sopar solidari de Càritas Diocesana de Girona dimecres 15 de desembre a partir de les 19:30h.

Es tracta d'una acció solidària dirigida a les empreses i persones sòcies i donants compromeses amb l'acció de Càritas. Tots els seus beneficis es destinaran als projectes de l'entitat per a les persones més vulnerables arreu de la diòcesi de Girona.

La periodista Nausícaa Hernandez serà l’encarregada de conduir l’acte, que comptarà amb presentacions breus de l’acció de Càritas, detalls per a les persones assistents i alguna sorpresa encara per desvetllar, en el marc d’un sopar d’excel·lència, a càrrec del prestigiós equip dels germans Roca, a l’espai per a celebracions de Mas Marroch, a Vilablareix.

L'acte compta amb els patrocinis principals de Clínica Bofill ProActive Health i DCU Tecnologic i el suport de la Cambra de Comerç de Girona.

Dia i hora: 15 de desembre de 2021 (19:30h)
Lloc: Mas Marroch (Vilablareix)
Donatiu: 75€ per persona*, 1.500€ Taula empresarial de 10 persones, altres opcions de col·laboració.
Termini d'inscripció: 8 de desembre

RESERVA COBERT INDIVIDUAL
RESERVA TAULA EMPRESARIAL
ALTRES OPCIONS (Consultar document)

*Els primers 150 € donats (en el conjunt dels teus donatius com a contribuent) desgravaran un 80% a la declaració de la renda.

ALTRES OPCIONS
2021

Càritas denuncia que les persones sense llar es troben «Sense sortida» davant d'un sistema de protecció que no funciona

Els equips de Càritas han sortit al carrer aquest migdia arreu de la diòcesi de Girona per reclamar els drets de les persones sense llar, en el marc de la campanya de persones sense llar, que té lloc del 25 al 29 d’octubre amb el lema «Sense sortida? Perduts en un sistema de protecció social que no protegeix. Diguem prou. Ningú Sense Llar». Enguany, la campanya se centra en denunciar les dificultats continuades i permanents que afronten les persones en situació de sensellarisme per accedir als drets fonamentals, i que s'han agreujat encara més durant la pandèmia.

A Girona, el voluntariat de Càritas, participants del Centre d’Acollida i Serveis Socials “La Sopa” i l’associació Traçant Camins, han realitzat una intervenció i han llegit el manifest a la seu de la Generalitat a les 12 del migdia, però Càritas també ha programat accions a Torroella de Montgrí, Figueres, La Bisbal d’Empordà, L'Escala, Llagostera, Lloret de Mar, Banyoles, Salt i Santa Coloma de Farners.

La resposta de Càritas en la defensa del Dret a l’habitatge

Càritas Diocesana de Girona desenvolupa 6 projectes que cerquen donar respostes concretes en la defensa del Dret a l’habitatge: Pisos d'Acollida Temporal per la Inclusió destinats a dones i mares amb fills a càrrec sense recursos econòmics; el projecte Conviu, centrat en oferir oportunitats a les persones que provenen d’institucions penitenciàries; Llaços, una iniciativa de ‘housing first’ que parteix de l’habitatge com a eina per a l’autonomia personal; Som Refugi i Pisos Assistits per a joves migrants sense referents i el projecte Sense Llar que localitza i contacta amb persones en situació de sensellarisme amb l’objectiu d'evitar que la manca d’habitatge empitjori les situacions d’exclusió social i que les persones puguin tenir autonomia i millorar la seva qualitat de vida.

Manifest conjunt

10 d’octubre Dia Mundial de la Salut Mental

Cuida’t per cuidar

El 10 d'octubre se celebra el dia mundial de la salut mental, una salut mental i emocional a la qual no sempre li donem la importància que li pertoca. Malauradament la pandèmia provocada pel virus covid-19 ha posat de manifest com de fràgils i vulnerables som davant d'una situació que ens ha fet sentir por, ansietat, incertesa… entre altres emocions que ja de per si són presents en l'ésser humà. No sempre ens aturem a pensar com les gestionem, ni amb nosaltres mateixos ni amb les persones que ens envolten.

A l'assemblea general de l'Organització Mundial de la Salut del maig de 2021, governs del tot el món van reconèixer "la necessitat d'ampliar els serveis de salut mental de qualitat a tots els nivells". Les persones a qualsevol edat podem patir emocionalment i aquesta realitat de vida ens ha d'obligar aturar-nos i ser conscients que sentim, tot i que de vegades necessitem que algú altre ens ho digui i ens ho recordi.

Cuida't per cuidar, és el missatge que des de Càritas Diocesana de Girona volem compartir amb totes les persones que formen part del dia a dia de la nostra acció, durant la setmana que se celebra el dia mundial de la salut mental. També volem que aquest crit d'alerta, arribi a la societat en general perquè cuidar-nos és una premissa molt important per viure, gaudir de la vida i ajudar a les persones més vulnerables.

Des de l'equip del Projecte S@NTIR Espai d'Atenció Psicosocial de Càritas Diocesana de Girona, us demanem que no només el dia 10 d'octubre, sinó la resta de dies de l'any també, us atureu i sigueu conscients en el moment, de com us sentiu emocionalment o si és necessari, demanar ajudar per cuidar-se i cuidar dels altres.

Equip del S@NTIR Espai d'Atenció Psicosocial

Càritas, Justícia i Pau i la Pastoral Obrera reclamen el treball decent

Les entitats d'Església se sumen un any més a la campanya en defensa del Treball Decent que se celebra aquest dijous 7 d'octubre arreu de l'estat.

Càritas Diocesana de Girona, Justícia i Pau de Girona i la Pastoral Obrera, alerten que la pandèmia ha agreujat la ja difícil situació del món laboral de les persones més vulnerables i que el model de relacions laborals actual no assegura a milers de treballadors i treballadores accedir a una feina decent que els permeti cobrir les necessitats bàsiques; les entitats destaquen especialment la major dificultat a la qual s'enfronten les dones per accedir i mantenir una feina i la situació de les i els joves davant la falta de perspectives laborals. Davant d'aquesta situació, amb el lema “Ara, més que mai, treball”, reivindiquen que ha arribat el moment d'adoptar polítiques i compromisos en favor de llocs de treball dignes, sostenibles i inclusius.

Les tres entitats han pactat un manifest conjunt que es llegirà aquest dijous durant la Jornada Mundial pel Treball Decent el dia 7 d'octubre a les 12 del migdia arreu de la diòcesi de Girona. A més, impulsen la realització i difusió d'un vídeo denúncia que es farà públic durant la jornada.
Manifest

Els serveis socioeducatius de Càritas inicien el curs amb més de 800 alumnes

Reduir la desigualtat educativa dels infants i joves en situació de vulnerabilitat i trencar amb la transmissió intergeneracional de la pobresa. Aquests són els objectius principals dels projectes d’infància, joves i famílies que desenvolupa Càritas arreu de la diòcesi de Girona i molt especialment dels serveis socioeducatius de l’entitat, que es posen en marxa aquest mes d’octubre i que permetran acompanyar més de 800 alumnes en situació de vulnerabilitat de la demarcació, i les seves famílies, en un nou curs marcat per l’impacte de la pandèmia.

Més de 50 equips, formats per professionals i voluntariat compromès amb l’entitat, atenen infants i joves durant diverses tardes cada setmana, a través de diferents projectes i iniciatives com el Servei d’Intervenció Educativa, el Projecte d’Atenció a l’Escolaritat o el programa CaixaProinfància, en coordinació amb els centres educatius i les famílies. Aquest acompanyament va molt més enllà del suport a les tasques acadèmiques, sinó que es tracta d’una atenció integral que contempla accions com la gestió emocional, la reducció de la bretxa digital i els factors de desigualtat, la prevenció de l’abús de les pantalles, el treball en valors, les habilitats relacionals o la lluita contra l’absentisme, entre d’altres. Molts d’aquests aspectes del procés educatiu s’han vist especialment afectats pels efectes de la pandèmia i que ha contribuït a empitjorar la desigualtat a l’escola. En aquest sentit, Càritas recorda que l’educació és un Dret fonamental, però alerta que els infants i joves vulnerables tenen moltes més dificultats per accedir-hi en igualtat de condicions. “Sense el suport familiar necessari, un entorn adequat o sense mitjans materials, l’accés a l’educació no està garantit”, afirma Dolors Puigdevall, directora de Càritas Diocesana de Girona.

Els projectes socioeducatius de Càritas situe l’alumne i la família al centre dels projectes i preparar un pla de treball per a l’infant o jove, que que implica tot el seu entorn, amb l’objectiu d’optimitzar recursos i acompanyar-lo en tot el seu desenvolupament educatiu, social i relacional.

Més recursos contra la desigualtat

Per poder desenvolupar aquests serveis, Càritas compta amb finançament de socis, donants, administracions, privats, entitats i de diverses iniciatives solidàries com Omplim la motxilla d’oportunitats, que s’ha dut a terme durant el Festival Cap Roig, o el Cava amb Cor, un projecte apadrinat per Josep Roca, presentat aquest mes de setembre. Tanmateix, l’entitat alerta que calen més recursos per poder garantir la continuïtat dels serveis i la demanda creixent. Per això, Càritas realitza una crida a rebre donatius a través dels canals oficials a caritasgirona.cat o al número de compte: ES88-2100-0002-5302-0012-9121 amb el concepte INICI CURS i posar-se en contacte amb atenciodonant@caritasgirona.cat per rebre desgravació de la donació).

A més, l’entitat recorda que cada equip dels serveis socioeducatius preveu comptar una persona voluntària per cada tres infants o joves, per poder atendre els infants i joves, juntament amb el personal contractat. En aquest sentit, Càritas realitza una crida per aconseguir nou voluntariat compromès amb la lluita contra la desigualtat socioeducativa, i amb disponibilitat per acompanyar els infants i joves vulnerables. Totes les persones que vulguin conèixer aquesta acció voluntària i col·laborar-hi poden adreçar-se a: voluntariat@caritasgirona.cat.

1 d'octubre Dia Internacional de les Persones Grans

Avui és un dia de commemoració, agraïment i reconeixement

La pandèmia de la COVID-19 ens ha portat molts canvis de paradigma a l'hora de viure la nostra vida amb plenitud i llibertat. No cal dir que les persones més afectades han estat les persones grans: durant tot aquest temps, per tal de preservar la seva salut física es va estendre un corrent de paternalisme i proteccionisme que, en moltes ocasions, travessava la línia de la vulneració de molts dels seus drets com a ciutadans i ciutadanes que formen part activa de la societat.

Des de les mateixes institucions públiques i serveis d'atenció a les persones grans es va entrar en una dinàmica de protecció de la salut a qualsevol preu, deixant en un segon terme el seu benestar psico-afectiu. Afortunadament s'ha anat evolucionant i buscant un equilibri entre la salut i el benestar, ja que són dos aspectes directament relacionats que no es poden excloure si busquem una millor qualitat de vida per totes les persones grans.

Per això a Càritas apostem per un model d'atenció centrat en la persona, on és la persona gran qui decideix com vol viure la seva vida, una vida que, tan sols pels anys viscuts, ja és enormement rica en experiències, recorreguts vitals, preses de decisions i una infinitat d'instants que l'aboquen a ser qui és. Apostem, també, per potenciar un envelliment de qualitat, acompanyant processos i preservant els drets de les persones grans. Evidentment no es tenen les mateixes necessitats, interessos i possibilitats als 65 que als 90 anys, i per això hem de poder atendre aquesta diversitat, igual que s'atenen a infants o a adults, reivindicar el seu lloc dins la societat i visibilitzar tot el que aquest col·lectiu pot aportar.

Equip d'Acompanyament a les Persones Grans.
Setembre

Un 95% de les persones ateses per Càritas no percep ajudes per ingressos mínims

Les prestacions econòmiques bàsiques no arriben a les persones més vulnerables. Aquesta és la principal conclusió de l’informe “Ingressos Mínims” que ha presentat aquest matí Càritas Diocesana de Girona en roda de premsa a Girona.

L'informe, realitzat per l'Observatori de la Pobresa i l'Exclusió Social de l'entitat, se centra en l'impacte de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) i l'Ingrés Mínim Vital (IMV) en les persones ateses per l'entitat. El document posa de manifest que més de la meitat de les persones que sol·liciten acompanyament a Càritas desconeix aquestes ajudes. A més, l'informe alerta que alguns dels requisits són massa excloents i dificulten que les persones més vulnerables puguin accedir a les ajudes amb èxit, especialment aquelles que no poden acreditar un empadronament residencial, persones en situació administrativa irregular, joves vulnerables entre 18 i 23 anys, joves extutelats o persones sense llar. La manca de competències bàsiques digitals o el desconeixement de la llengua sumen encara més dificultats a aquestes tramitacions.

Renda Garantida de Ciutadania

Pel que fa la RGC, només el 16,9% de les persones ateses per Càritas ha iniciat la tramitació i 4 de cada 5 persones ha necessitat suport de l’entitat durant aquest procés. Només un 5% de les persones que s’adreça a Càritas rep la RGC. L’entitat alerta que els imports que perceben les famílies a través de la RGC no s’han actualitzat des de la seva creació el 2017 i que l’accés a la RGC s’estableix en funció de l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), que no s’actualitza des de 2010, fet que provoca un increment de les restriccions per accedir als ajuts socials i prestacions vinculats a l’IRSC.

Ingrés Mínim Vital

La meitat de les persones que s’adrecen a l’entitat desconeixen aquesta ajuda prèviament. Una vegada atesos, gairebé una tercera part tramita la IMV. La desinformació i la manca de competències fa que un 82,3% necessiti el suport de l’entitat per a la tramitació. Amb tot, un 63% dels expedients es troben encara pendents de resolució.

Així doncs, Càritas Diocesana de Girona exigeix mesures de protecció que protegeixin de veritat les persones més vulnerables. Per tot plegat, l'entitat proposa: garantir la correcta harmonització de la RGC i l'IMV com a mesures de protecció inclusives; crear una finestra única amb una única sol·licitud de renda mínima per simplificar el tràmit; reduir el termini màxim per resoldre les sol·licituds de la RGC, ampliar la cobertura de la RGC a joves extutelats majors de divuit anys i persones sense llar, reduir de 24 a 12 mesos el requisit de residència continuada i efectiva a Catalunya i persones en situació administrativa irregular.

A més, l'entitat proposa incrementar les quanties econòmiques: actualitzar anualment l'Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC) a partir de l'IPC; incrementar en un 5% l'IRSC en consonància amb el 5% que s'ha incrementat l'IPREM; reduir incompatibilitats; les ajudes del lloguer compatible sense reducció de la RGC i la compatibilitat amb les rendes del treball amb sous baixos.

* L’informe Ingressos Mínims és la primera publicació de la sèria “Informes d’Impacte” que publicarà l’Observatori de la Pobresa i l’Exclusió Social de Càritas Diocesana de Girona.

5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Històric de notícies