Home >> 52 Càritas A prop teu >> Garrotxa >> Notícies

Garrotxa > Notícies

Vols rebre les notícies al teu correu? Fes clic aquí
Febrer

La gent gran i la presa de decisions

El dijous, 4 de febrer, es va du a terme una sessió de formació adreçada al voluntariat de la Gent Gran de Càritas Garrotxa. El títol complet de la conferència era: “La gent i la presa de decisions. Decidir sobre les atencions que es volen rebre, qui ens ha de cuidar i on. Voluntats anticipades”. Hi van assistir 23 voluntaris i voluntàries, i la formació va anar a càrrec d’Esther Celda, metgessa i cap del servei sociosanitari del Centre Bernat Jaume, de l’Hospital de Figueres.

L’Esther Celda va començar la seva intervenció amb la pregunta de “Quan i/o en quines circumstàncies una persona perd la capacitat de decidir?”. Va explicar la diferència entre dependència/independència i incapacitat/autonomia.

Després d’aquestes consideracions, explicà què significa el procés d’incapacitació i què són les voluntats anticipades, què és el Document de Voluntats Anticipades (DVA) o Testament Vital, especificant quina informació pot contenir, com es formalitza, qui fa de representant, què es fa després, si es pot canviar i quan es fa.

En l’última part de la sessió va parlar del paper dels voluntaris en la presa de decisions de les persones grans i en la importància d’acompanyar respectant l’autonomia i empoderant els participants d’aquest i altres programes.
Cartell_La_gent_gran_i_la_presa_de_decisions.pdf

Càritas Garrotxa ha iniciat un curs de formació del Programa Incorpora

Càritas Garrotxa ha iniciat aquest mes de febrer el “Curs d’operador de producció en cadena, manipulats i magatzem” que forma part del Programa Incorpora, subvencionat per la Caixa de Pensions.

Aquest curs consta de 300 hores de formació, 220 de les quals són teòrico-pràctiques, i les 80 restants són de pràctiques en empreses de la comarca.

La finalitat del curs és doble: per una banda formar persones que es troben en situació de risc d’exclusió social i alhora posar en contacte aquestes persones -un cop formades- amb empreses per tal que valorin la possibilitat de la seva contractació, si hi ha una oportunitat.

La formació que s’hi ofereix abasta les competències més simples i transversals com poden ser les de puntualitat, elaboració de currículums, mantenir una bona presència, aprendre a treballar en equip, etc. I hi inclou altres continguts més específics: manipulació d’aliments, seguretat alimentària, conducció de carretons per desplaçar matèries, línies de manipulació del producte (etiquetatge, envasat...), etc.

Amb l’oferiment d’aquest curs, Càritas Garrotxa, amb el suport dels Serveis Generals de Càritas diocesana de Girona i la Caixa, ha volgut fer un pas més en la inserció de les persones i en la seva promoció, que va més enllà de la atenció assistencial que, malgrat tot, continua essent encara també necessària.
Febrer

Que tothom tingui un plat a taula.

En David i la Dolors, propietaris del bar Monicar, de l’Avinguda Jaume II, núm. 47 d’Olot, van optar per ampliar l’atenció als seus clients, a partir del gener, oferint també menús diaris al preu de 9,90€. Conjuntament amb aquest canvi van decidir que, alhora, destinarien 0,40€ de l’import del menú a Càritas Garrotxa. D’aquesta manera ha nascut el “Menú solidari” del bar Monicar, per una iniciativa completament seva, que Càritas agraeix.
El bar disposa, doncs, des del gener d’enguany, d’una guardiola amb l’anagrama de Càritas i el rètol de “Menú solidari”, on els propietaris dipositen aquest percentatge per cada menú diari servit, a una finalitat social, perquè com diu en David: “Tothom tingui un plat a taula”.
Febrer

Davant de la injustícia, és lícit mirar cap a un altre costat?

El professor i tècnic de Càritas Barcelona, Eduard Sala, va fer, al Casal Marià d’Olot  una interessant conferència, la primera del nou cicle d’aquest any que organitza Càritas Garrotxa.
L’Eduard va ser contundent i directe en la denúncia de les nostres actituds davant de la pobresa. I va interpel·lar també els voluntaris de Càritas convidant-los a ser sal i a ser llum, però sobretot a ser portadors d’esperança entre les persones que passen necessitat. “Ser de Càritas, va dir Sala, t’ha de canviar d’estil de vida”. En aquest sentit va passar un breu vídeo del bisbe Bergoglio -quan encara no era el Papa Francesc- en què s’adreça directament als voluntaris demanant-los si de veritat volen ser d’una ONG de bona voluntat o bé volen ser de Càritas.
Al llarg de la conferència, Eduard Sala va fer referència a realitats molt crues de la pobresa que van ajudar a entendre-la com una realitat més propera. Tanmateix, va despertar vivament l’interès dels assistents per les constants referències, a vegades crítiques, als mateixos programes que Càritas desenvolupa: Centres de distribució d’Aliments, Ser Gran en Dignitat, Acollida, etc.
Gener

Un any més, Càritas Garrotxa du a terme el programa “Apadrinar un Avi”

Per sisè curs consecutiu, Càritas Garrotxa du a terme el programa “Apadrinar un Avi”. Com és sabut, aquest programa vol afavorir la relació entre el col·lectiu de joves, a partir de 15 anys, i les persones grans que viuen en centres residencials de la comarca. Així, es pretén fomentar una relació personal intergeneracional a través d’un projecte vivencial i anònim que, per una banda, vol potenciar el compromís solidari dels més joves i, de l’altra, pal·liar la solitud i augmentar l’autoestima de les persones més grans.

Un element essencial del programa és la formació dels joves voluntaris, de manera que, com ve essent habitual, el passat 22 de gener tingué lloc la sessió de formació per a tots aquells voluntaris que han començat aquest curs 2015-2016, i que entre els mesos d’octubre a desembre, s’han anat incorporant a les diferents residències. La sessió anà a càrrec d’Esther Celda, metgessa i cap del servei sociosanitari del Centre Bernat Jaume, de l’Hospital de Figueres.

Aquest any, participen en el projecte un total de 38 joves, provinents de diversos centres d’educació secundària d’Olot i Besalú, que es comprometen a visitar els avis i/o àvies assignades un cop a la setmana, tant per fer un acompanyament individual o bé per participar en les activitats grupals que realitzen. Les residències de la 3a edat que han establert conveni de col·laboració amb el programa són: La Caritat, Santa Maria del Tura, Residència Sant Jaume, La Tardor, Edat 3, Residència geriàtrica Montsacopa, Residència Torreblanca (Sant Joan les Fonts) i Edat 3 Besalú.
Gener

Bona participació en la trencada de les guardioles de Càritas a Besalú.

Com estava previst, el dissabte 9 de gener, a les 12 del migdia, es va fer a la plaça de la Llibertat de Besalú, la trencada de guardioles a benefici de Càritas Garrotxa.
Gairebé el mateixos nens i nenes que havien participat en la pintada inicial de les guardioles el dissabte, 5 de desembre del 2015, han estat els encarregats de trencar-les, (una tasca menys artística però més fàcil i festiva).
 Aquestes guardioles han estan presents durant més d'un mes en diferents comerços de la vila a la vista de les persones que volguessin col·laborar en la campanya “NO ET QUEDIS EL CANVI”.
En total s'han recollit 310€. Està previst repetir l'activitat en propers anys, però canviant l'època de l'any.
La iniciativa ha estat un èxit gràcies a la Unió de Comerciants i Botiguers de Besalú, a l'Institut Escola "Salvador Vilarrasa", a l'Ajuntament de la vila i al grapat de nens i nenes que hi han col·laborat.
Gener

Recapte de productes bàsics al barri de Masbernat

Per tercer any consecutiu,l'Associació de Veïns del barri de Masbernat i Sant Cristòfol i Càritas han promogut un petit recapte de productes de primera necessitat en l'acte de l'arribada del Patge Reial al barri.
Vincular aquest acte popular amb un recapte d'aliments i de productes de primera necessitat és una mostra de sensibilitat d'aquesta associació i de la gent del barri que no oblida que durant les festes nadalenques també hi ha gent que passa necessitat.

La Marxa Nadalenca 2016 també col·laborarà amb Càritas Garrotxa

Un any més, la Marxa Nadalenca col·laborarà amb Càritas Garrotxa. Així ho han expressat els organitzadors de la marxa popular en la roda de premsa que s'ha fet a l'Ajuntament d'Olot, el dijous 17 de desembre.

Com en edicions anteriors, la Marxa farà el donatiu d'un euro per inscripció, a Càritas Garrotxa, per tal de col·laborar en els programes de l’entitat.

Carles Oller, president de Càritas Garrotxa ha manifestat el seu agraïment per tractar-se d'una aportació ja consolidada que els permet garantir alguns aspectes concrets del programa de gestió del Centre de Distribució d'Aliments, sobretot en allò que es refereix a la creació de llocs de treball dins del marc de l'organització d'aquest espai solidari.
Programa_8a_Marxa_Nadalenca_2016.pdf

Butlletí informatiu de Càritas Garrotxa de desembre de 2015

La nostra voluntat és que tingueu la màxima informació de l'acció social que està duent a terme la nostra Càritas i del conjunt de l'activitat que s'hi realitza.
10_Comunicaci___voluntaris_DESEMBRE_2015.pdf
2015

El Pessebre Vivent de Joanetes renova la seva col·laboració amb Càritas Garrotxa

Un any més, el Pessebre Vivent de Joanetes ha renovat el conveni de col·laboració amb Càritas Garrotxa.
El dissabte 12 de desembre, la junta del Pessebre Vivent va fer la presentació del cartell -aquest any obra de Llorenç Danés- i en el mateix acte, el president de l'entitat, Lluís Juvanteny, i Carles Oller, president de Càritas Garrotxa, van renovar, un any més, el conveni de col·laboració.
Carles Oller va agrair molt sincerament la reiterada col·laboració del Pessebre amb Càritas, un agraïment que va fer extensiu a la junta i a tots els voluntaris, que d'alguna manera, amb el seu compromís d'any rere any, fa que també ells actuïn com a veritables voluntaris de Càritas.
Històric de notícies