Home >> Diem >> Notícies >> Consens per construir un mercat laboral més just i equitatiu on la dona tingui les mateixes oportunitats i reconeixement professional

Aquest és un dels reptes que s’ha debatut durant la jornada Dona i mercat de treball: superem barres que ha organitzat Càritas Diocesana de Girona

La trobada s’ha celebrat a la seu de la Cambra de Comerç de Girona i ha reunit a empresaris, representants de l’administració i professionals vinculats al tercer sector

La Cambra de Comerç de Girona ha estat la seu aquest dilluns 7 d’octubre de la jornada Dona i mercat de treball: superem barreres organitzada per Càritas Diocesana de Girona. L’acte s’emmarca dins la Jornada Mundial pel Treball Decent i l’entitat gironina l’organitza amb la voluntat de debatre sobre problemàtiques vinculades al mercat laboral amb la presència d’experts de diversos àmbits com l’empresarial, l’administració o el tercer sector.

La directora de Càritas Diocesana de Girona, Dolors Puigdevall, ha estat l’encarregada d’obrir l’acte i ha destacat que “la dignitat de la persona treballadora és innegociable i ha d’estar sempre al centre de totes les decisions polítiques i socials”.

Durant la presentació de la jornada, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Jaume Fàbrega, ha destacat “la importància de transmetre valors i crear riquesa social i mediambiental des de les empreses, un repte que s’impulsa al mateix temps que es té en compte la creació de llocs de treball”. Fàbrega ha afegit que cal treballar “per mercat de treball més just i equitatiu on les dones puguin prosperar sense barreres de gènere”.

La jornada ha reunit seixanta persones i ha comptat amb la participació d’Anna Garriga, professora d’Economia de la Universitat de Girona (UdG), que en una exposició sota el títol Dones, treball i futur: perspectives i accions per a la igualtat real,  ha volgut incidir en el fet que “les dones patim un seguit de desigualtats, dins i fora del mercat de treball, una discriminació de gènere que afecta aspectes tan bàsics com l’accés a les oportunitats laborals.”

Coordinar administració i empreses
Un dels eixos centrals de la trobada ha estat la taula rodona que s’ha celebrat per debatre al voltant d’aspectes com les barreres que encara es troben les dones per accedir al mercat laboral, en quins sectors la desigualtat de gènere és més pronunciada o quines mesures es podrien aplicar per minimitzar l’impacte de la maternitat en la trajectòries professionals de les dones.

En aquest sentit, la directora dels Serveis Territorials d’Economia i Hisenda i regidora de Treball de l’Ajuntament de Girona, Raquel Robert, ha defensat que “treballar amb els col•lectius que pateixen atur de llarga durada és un dels reptes que tenim a sobre la taula i que volem afrontar des de l’administració. La formació ha de ser un eix principal”.

Per la seva banda, Sílvia Arteman, membre de la Comissió Executiva de PIMEC Girona i sòcia i directora d’Artris Serveis Socials, ha volgut remarcar “tenim per davant un llarg camí en la lluita contra la desigualtat laboral de gènere” i entre altres aportacions ha demanat que “des de l’administració s’impulsin mesures que no suposin entrebancs tot i que hagin estat impulsades com propostes positives”.

La tècnica d’Equitat en els Treballs del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, Laia Pèlach, ha deixat clar que “s’ha avançat en diversos àmbits relacionats amb les desigualtats laborals, sobretot dins l'àmbit legal, però en molts casos aquesta dinàmica no es trasllada amb la mateixa intensitat a canvis reals que afectin al dia a dia de les dones”.

Experiències personals
Ja durant el darrer tram de la jornada s’ha donat pas a la difusió d’una sèrie d’experiències personals que, en aquest cas, han tingut de protagonistes a Dialla Diarra, activista de Banyoles i presidenta de l’Associació Legki Yakaru), Claudia Calderon, sòcia i co-fundadora de la cooperativa Kalidoscopia i Fatiha Bouchiba, tècnica d’inserció sociolaboral a Banyoles i encarregada de La Porta del Món.

Conduïda per la periodista Mariona Ferrer, la jornada impulsada Càritas Diocesana de Girona, ha comptat amb la col•laboració de Justícia i Pau Girona, Pastoral Obrera de Girona, Cambra de Comerç de Girona, PIMEC Girona,  l’Ajuntament de Girona i el departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat.

L’acte està cofinançat per la Unió i Europea i s’emmarca dins l’impuls dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’entitat que, en aquest cas, fan referència a promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom, això com aconseguir la igualtat de gènere i empoderar totes les dones i nenes.